Vevhusvent Quota

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

per-erik
Guzzifantast
Inlägg: 60
Blev medlem: 21 mar 2008, 11:40

Vevhusvent Quota

Inlägg av per-erik »

Har någon av de få Quota 1100 es-ägarna i klubben haft samma problem som jag,att det kommer ner rostflagor i vevhuset från samlingsburken vid styrhuvudet.Hur åtgårda problemet?
Kan man göra någon annan konstruktion av ventilationen som inte är alltför komplicerad?
Tacksam for svar.per-erik
Tamburito
UppKomling
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 jan 2008, 19:21
Ort: Sundbyberg

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av Tamburito »

Hej Per-Erik !
Jag är ägare till en Quota 1100 ES -99 men känner inte alls till det problem Du beskriver.
mlingsburken på styrhuvudet ???
Tamburito i Sumpan
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av hassew »

Hej
Jo, jag läste om detta fenomen i våras på amerikanska guzzi_quota-listan på Yahoo
http://autos.groups.yahoo.com/group/Guz ... ssage/8549
Förmodligen måste du ansluta dig för att kunna läsa.
Lösningen tycks vara att ta bort slangarna från motorn och istället dra dom till fria luften som man gjorde förr, ev. till ett uppsamlingskärl/flaska som man gör på en racehoj. Alternativt ansluta nå´n form av filter på returledningarna.
Problemet verkar vara att ramen/styrhuvudet/samlingburken rostar inuti, och att partiklar följer med oljan tillbaka in i motorn. Man har hittat partiklar i sumpen och även i ventilkåporna.
Jag har själv inte haft detta problem, men tänker i alla fall göra dessa ändringar nästa gång tanken är av.

Hasse / Björkeberg
per-erik
Guzzifantast
Inlägg: 60
Blev medlem: 21 mar 2008, 11:40

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av per-erik »

Hej Hasse!
Tack för ett konstruktivt svar.Jag har funderat i samma banor.Kanske använda en vent.-burk från en gammal modell.Jag gjorde ett experiment med att sätta en magnet under den grova slangen,som går upp från vevhuset.Men det fungerade inte så bra.Tack för tipset om sidan.
MVH.per-erik
Tamburito
UppKomling
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 jan 2008, 19:21
Ort: Sundbyberg

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av Tamburito »

Tjenare Hasse ! Nu vet jag vem Du är ! Jag är Rune med den röda Quotan och vi träffades i Kisa förra året !! Kul att mötas i cyberrymden. Jag var på quoptaträffen i Slovenien som var helt suveränt i ett fantastikt landskap. Du kan se massor av bilder på : http://www.guzzienduro.it/pages/fotografie.htm
Jag skall snickra ihop en artikel om resan till kommande Giornale har jag tänkt

Nu börjar jag fatta problematiken med vevhusventilationen och skall kolla detta i höst när tanken åker av. Kommer Du på träffen på Härjarö 29-30/8 ? Då kan vi kolla fysiskt på ett arrangemang med diverse slangar från vevhuset.
Träffade en schweizare på träffen som tvingats byta packbox mellan motor och koppling två gånger och sannolikt beror det på just att vevhusventilationen varit täppt. Då bildas ett övertryck i vevhuset som tränger ut oljan på kopplingen.

Själv byter jag alltid filter varje år då jag byter motorolja men har svårt att avgöra om den gamla oljan har innehållit en massa skit. Men stort tack för tipset / Rune Svensson
Tamburito i Sumpan
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av hassew »

Hej igen.
Rost är tydligen inte magnetiskt till skillnad från järn! Får nog fundera vidare innan man bestämmer sig för en lösning.
Jo jag tänkte åke till Härjarö.
Jag förstår genom bilderna jag sett att träffen blev lyckad i Bohinj Slovenien.
Synd att jag inte kunde delta i år.
Hasse
per-erik
Guzzifantast
Inlägg: 60
Blev medlem: 21 mar 2008, 11:40

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av per-erik »

Hej igen!
Att rost inte är magnetiskt förstår jag inte.Det innehåller ju järn,som är magnetiskt.Jag gjorde ett praktiskt prov.Jag hade en gammal vent.box till en V7spec,som jag sågat av toppen på för många år sedan.Den var väldigt rostig inuti.Jag tog en "plockauppmagnet"och strök med den i botten på burken.Den blev full av partiklar.Vad var det om inte rost.Nu har jag modifierat min vent. genom att ansluta topparna med varandra,dra returen från vent.boxen ner till en liten plastflaska bakom motorn.Efter en provtur på ca 10 mil,finns inget i flaskan.
Men när jag stack ner "plockauppmagneten" genom oljepåfyllningshålet,så kunde jag plocka upp små svarta partiklar.Jag tror att det kommer skit från ventboxen tillbaka genom den grova slangen,som kommer upp från vevhuset.Det sitter ju en kula,som ska fungera som backventil i botten på röret,som sitter på vevhuset.Någon som har förslag till lösning på detta problem,annat än att tillverka en ny burk i icke rostande material.

Hälsningar per-erik
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av Tobbe »

"Lite skit rensar magen", sa alltid farsan!
Stämmer inte det även i detta fall?
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
per-erik
Guzzifantast
Inlägg: 60
Blev medlem: 21 mar 2008, 11:40

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av per-erik »

Dumma kommentarer till ett problem,som kan medföra att oljepumpen pajar främjar inte den här diskusionen.

MVH per-erik
jakal
GuzziFanatisk
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 apr 2007, 19:05
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.
Ort: Ystad

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av jakal »

Vevhusvent?? :? vet inte om jag har sett något som liknar rost flagor vid olje byte. Men skall komma till träffen i Härjarö så vi Quota pågar får slå våra kloga huven ihopa o lösa problematiken, eller hur :) Ser fram emot ett reppotage från Guzzi Enduro träffen.
V85tt
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av Tobbe »

Ojdå, dumt av mig, ursäkta :oops:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
Stefanv11sport
GuzziFanatisk
Inlägg: 273
Blev medlem: 12 mar 2007, 12:38
Mina motorcyklar: Började med en Honda DOHC 450-69 sen Yamaha XLV 750- 82 därrefter en Kawasaki GPZ 750- 83 och MG Le Mans 1000-89, MG Le Mans 85 och fn MG V11 Sport-00
Ort: Taby

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av Stefanv11sport »

Jag var på väg från Örebro till Stockholm mitt i svarta natten när himlens portar hade öppnat sig, då lyser plötsligt oljetryckslampan upp halva E18 i höj med Kungsängen, härligt tänkte jag störtregn och inget oljetryck. Stoppade och kollade om det fanns olja , jodå så jag tuffade hem till Täby . Dan därpå besöket jag Guzzicenter och berättade om vad som förevarit. Janne från Italia bike och Ulle sade direkt att dom aldrit hade hört talas om havererad oljepump, utan att det förmodligen var oljetrycksgivaren som inte funkade eller att allt vatten som for runt kunde ha ställt till det.
Summa sumarum oljepumpen verkar vara av gott virke .
Stefan
SMC-medlem V11 Sport-00
tokker

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av tokker »

stefan detta fänomen är inte helt okänd j hällregn då allt dränks j vatten o det blir krypström
day-rs
Guzzifantast
Inlägg: 58
Blev medlem: 31 dec 2007, 19:10
Ort: Nässjö-solberga
Kontakt:

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av day-rs »

Enligt daes o Dynotec är oljepumpen en svag länk i guzzimotorn!kan bli dyrt o inte kolla den noga/Daniel...
Guzzi=Blues...
do 1
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 apr 2007, 11:25

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av do 1 »

Min egna erfarenhet om oljepumen är att du kan suga slam från sjöbotten och den funkar ändå.Hade en calle från 74 a(den utan oljefilter)och kamkedjesträckarn small av,följden blev att kedjan slog i blocket och rev med sig en massa aluminium i oljan.Märkte inget förrän jag skulle byta olja,den såg ut som slippasta!Givetvis fick alla lager bytas,veven slipades om.Men på oljetrycket märkte jag inget,så om den är en svag länk vet jag inte vad för sorts pump man skall ha.Mvh Stefan
Skriv svar