1100i

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: 1100i

Inlägg av Bengt C »

Kent skrev:På nedan länk finns en del intressanta rörliga bilder på olika v motorer och så även Guzzi.
Ducati har samma konstruktion så undrar hur de klara höga varvtal ?
Du det där va en himla fin sida... kul! Där kan man se hur bra balanserad boxern är. Inga masskrafter alls, förutom de som uppstår pga att cylindrarna inte ligger i samma vevplan, med de är ganska små.

Jag skulle gissa att Duccati klarar högre varvtal p.g.a: 1) att de har ett mindre och därmed starkare vevhus än Guzzi. 2) att de har tvångsstyrda ventiler som hänger med bättre upp i varv, utan hårda ventilfjädrar.
Användarvisningsbild
Kent
Guzziåkare
Inlägg: 41
Blev medlem: 06 jul 2008, 22:30
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1100ie -97
Ort: Perstorp i Skåne

Re: 1100i

Inlägg av Kent »

Jag tänkte närmare på Ducatis lösning på att klara vevhusventilationen eftersom de varvar mycket och har samma 90 graders konstruktion. Men de kanske har torrsump som löser problemet med olje vispandet i vevhuset??

http://www.dinamoto.it/DINAMOTO/on-line ... /twin.html


Kent
Kent
1100i Sport -97
Skriv svar