1100i

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Kent
Guzziåkare
Inlägg: 41
Blev medlem: 06 jul 2008, 22:30
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1100ie -97
Ort: Perstorp i Skåne

1100i

Inlägg av Kent »

Har nyligen köpt en 1100i och på tankens höger sida sitter ngt som ser ut som en brärnsletrycks regulator. På denna regulator finns ett litet rör som det ser ut som en slang skall anslutas till (vacum) men ngn slang syns ej till. Är det ngn som känner till om det på denna modell skall finnas en sådan slang ? Om ja var skall den ansluta ?´
Vid jämnt gaspådrag och sedan svagt pådrag vill den gärna hosta till ?

Någan som har erfarenhet av 1100i -97

Kent H
Kent
1100i Sport -97
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: 1100i

Inlägg av Nicke »

Hej och grattis.

Om det ser ut som på Daytona RS:en så går det en slang från det högra spjällhuset till ett rör i den övre delen av tryckregulatorn. Längst ner på regulatorn sitter det också ett litet reglagevred som kan misstagas för att vara en slanganslutning, eftersom det är en liten fläns längst ut, antar att det är den du tänker på.

I en äldre tråd finns det lite sprängskisser att kika på, här för att vara exakt:

http://forum.guzziclub.nu/viewtopic.php?f=27&t=1064

Lycka till / Nicke
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: 1100i

Inlägg av Raz »

Det tunna, ej anslutna, röret är referens och behöver inte anslutas. Det har inte varit anslutet från början på Sporti och senare hojar. Vi har diskuterat det till leda på v11lemans.com: I äldre manualer sägs att det ska anslutas till insuget (samma som när man synkar) och jag trodde länge att det borde kunna göra nytta. Men sedan fastställde en snubbe att regleringen ändå bara blir i två lägen och inte steglöst som jag fått för mig. Dessutom ökar risken antagligen betydligt för att regulatorn pajar av utmattning.

Däremot har jag en kort (kanske 7 cm) slangstump som pekar snett inåt/nedåt för att vara säker på att inget vatten kommer in i regulatorn och ställer till rost eller nåt. Det går bra att bara försiktigt vrida hela nedre delen (som det här röret sitter på) så att röret pekar bakåt/inåt, om det inte redan gör det.

http://www.v11lemans.com/forums/index.p ... opic=13244
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Kent
Guzziåkare
Inlägg: 41
Blev medlem: 06 jul 2008, 22:30
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1100ie -97
Ort: Perstorp i Skåne

Re: 1100i

Inlägg av Kent »

Tack för alla tips om det där röret på tryckregulatorn !

Jag var inne och tittade på en del av de sprängskisser som fanns via länkarna.
En fråga som man kan tillåta sig att ställa som ny Guzzi 1100i ägare är: Varför behöver man ha olja i ramröret när sumpen verkar vara väl tilltagen ? Finns någon speciell anledning till att man gjort denna konstruktion? Finns ngt speciellt man bör tänka på m.a.p. denna konstruktion.
Vid oljebyte skall det öppnas och evakueras där uppe på ngt ställe?

Kent H
Kent
1100i Sport -97
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: 1100i

Inlägg av Bengt C »

Ramröret är ingen oljebehållare. Det fungerar lite som en "kondensor". V2 motorn har en del tryckvariationer i vevhuset pga kolvrörelserna. Det "pumpar" alltså hela tiden i den eller de slangar som ventilerar vevhuset. Vevhusgserna innehåller även en del oljedroppar. När dessa kommer upp i ramröret får de en chans att kondensera och rinna tillbaka i sumpen. Dels för att gasrörelserna är mindre, dels för att temperaturen är lite lägre. Sedan innehåller "kondensorn" någon slang eller så till luftburken också. Där kommer det ut mest vevhusgaser och nästan ingen olja alls. Kanske finns det en backventil någonstans i systemet också.

Äldre hojar har en separat burk för detta i stället för ramröret. Den kallas för "breather box". Kolla t.ex. här.

Man joxar inte med något i ramröret vid oljebyte. Det sköter sig själv. Men jag tror vissa på detta forum är lite oroliga för att de sett rost komma tillbaks från ramen till sumpen.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: 1100i

Inlägg av Raz »

Instämmer i allt. Kanske Bengt t.o.m uttryckte sig lite konservativt, det intryck jag fått är att det råder full orkan i de nämnda komponenterna när ångmaskinen snurrar på. Eftersom kolvarna sitter med 90 graders förskjutning så ändrar sig volymen under dem med flera deciliter, flera tusen gånger per sekund. Skulle man plugga all vevhusventilation så skulle man skjuta packboxar åt alla håll och kanter.

Jag kan i alla fall vittna om att när ventilationsslangen från toppen av motorn upp till ramen pajar så låter det som en ångvissla och blir oönskat kladdigt. Moto Guzzi har tyvärr valt att tillverka den slangen av nån slags tramsplast istället för kvalitetsgummi. Det finns en slang från en viss typ av Ford som passar perfekt istället om man kapar den lite, och då behöver man nog aldrig mer byta den. Men när det hände mig var jag puckad nog att köpa originalplast.

Annars behöver du nog inte fundera så mycket över den där ramkondensatorn, se bara till att slangarna som ansluter längst ner bak på sumpen inte läcker så mycket för det blir geggigt. Aluminiumpackningarna är egentligen engångs, det finns stål-gummi packningar som man kan återanvända och det passar rätt bra just där längst ned, åtminstone om man som jag aldrig öppnar den lilla runda luckan utan lossar hela sumpen för filterbyte.

Rosten som nyligen diskuterats i en annan tråd var på Quota med en annan ram men liknande lösning med kondensator i ramen. Om man kortpendlar med sin Guzzi (typ 1-2 mil i varje riktning) så den aldrig blir genomvarm så inbillar jag mig att man ökar risken betydligt för rost och andra problem.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: 1100i

Inlägg av Bengt C »

Jag tycket egentligen att de här systemen är lite invecklade. Jag hade en gång en BMW R100RS och den maskinen hade bara en backventil på vevhuset som ledde upp i luftboxen. Efter några varv på motorn borde det alltså råda undetryck där inne. (Konstigt nog sitter packboxarna med fjädern innåt på vevhusets axelgenomföringar på dessa.) Jag undrar vad man uppnår med det system Guzzi använder? Lägre oljeförbrukning?
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: 1100i

Inlägg av Raz »

Är det inte helt enkelt så att BMW boxers inte får samma orkan i vevhuset därför att den vänstra kolven går "upp" i takt med att den andra går "ned" så att volymen "under" kolvarna alltid är konstant?
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: 1100i

Inlägg av Bengt C »

Nej, så funkar inte en 2-cylindrig boxer. Cylindrarna är förskjutna utmed vevaxeln och har var sin vevtapp. De rör sig upp och ner samtidigt, precis som i en parallelltvinn. Tittar man framifrån rör sig vevstakarna i perfekt harmoni och den enda obalans som finns, beror på att de inte rör sig i samma vevplan. Deras rörelser är annars hel symmetriska. Under förutsättning att vevhusen har samma volym, får boxern ännu större tryckvariationer än V-motorn. Vilken av maskinerna som har störst vevhus vet jag inte. Guzzins är löjligt stort, BMW:ns är antagligen ganska rymligt det också.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: 1100i

Inlägg av Raz »

Aha. Ja det skulle ju bli heltokiga vibrationer annars förstås. Men då håller jag med om att man kan undra varför det inte skulle kunna göras lika enkelt på en Guzzi. De där slangarna är lite jobbiga vid oljebyte.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: 1100i

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Hej
Angående kondens har någon annan plockat bort ventilkåpan o upptäckt att det finns kondens där?
Har ibland noterat när jag ställer ventilspel att det e lite vattenblandad olja i något hörn på kåpan.
I övrigt har jag aldrig noterat någon kondens i oljan men dock uppe i ramröret som ni skriver.

Kortaste sträcka jag kör är 4 mil med ca 2 mil 110 väg varför det inte borde vara ett "kallstartsproblem".

Mvh
Johan
Sport 1100 ie, när det är som bäst
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: 1100i

Inlägg av Bengt C »

Min LM3 har 300 mil serviceintervall på ventilerna och det verkar vara taget helt och hållet ur luften. Föregående ägare var tämligen seriös och sålde hojen nyservad. Jag körde 1000 mil och kollade sedan ventilerna vid en vinteröversyn. Justerade noll på insug och två hundradelar på avgas. Vid det tillfället var oljan i sumpen svart, men uppe i ventilkåporna var det brunt (kondens). Det verkar som ventilationen där uppe alltså är lite si och så. Men jag vet nu inte hur det är med min vevhusventilation. Jag har, som jag nämnt tidigare, K/N filter och vevhusventilationen har därmed inte sin originaldragning.

Jag minns att V50 har två slangar från ventilkåporna som har med vevhusvent att göra (K/N även på den, varför ska folk alltid mixtra med den skiten :cry: ) men jag minns inte att jag sett något sådant på LM3:an. Lite genant att jag inte vet säkert, men hojen bara går och går och kräver så himla lite service. Tanken är inte av allt för ofta...
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: 1100i

Inlägg av Raz »

Sportin och liknande hojar har ju ingen ventilation från (eller är det återrinning till?) ventilkåporna, jag vet inte vad det gör för skillnad. Men jag brukar också ha lite majonäs i någon av dem ibland. Men det var länge sen jag såg det sist när jag tänker efter. Jag undrar om det inte till och med kan uppstå av nattkyla följt av morgonsol på ena sidan, helt stillastående alltså. Men det är inget att oroa sig för så vitt jag vet, däremot kan man ju ha det i åtanke när man vinterställer hojen. Oljan ska bytas på hösten (eller åtminstone tömmas, om man tänker plocka isär apparaten) och inte på våren!
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: 1100i

Inlägg av Nicke »

Nixpix LM III:an har inga sådana slangar heller.

På Daytonan är förövrigt de där slanguslingarna det största bekymret när man vill justera tickeriet. (Åtminstone om man inte vill plocka bort kåpan som ramar in ventilkåporna med tight passning.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Kent
Guzziåkare
Inlägg: 41
Blev medlem: 06 jul 2008, 22:30
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1100ie -97
Ort: Perstorp i Skåne

Re: 1100i

Inlägg av Kent »

På nedan länk finns en del intressanta rörliga bilder på olika v motorer och så även Guzzi.
Ducati har samma konstruktion så undrar hur de klara höga varvtal ?



http://www.dinamoto.it/DINAMOTO/on-line ... /twin.html

Kent
Kent
1100i Sport -97
Skriv svar