Lösmynt oljeslang på Sporti och Centauro

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Lösmynt oljeslang på Sporti och Centauro

Inlägg av Raz »

När jag köpte min hoj nämnde den tidigare ägaren något om att jag borde byta ena oljekylarslangen (den högra på kylaren), han hade försökt men inte fått tag i någon. Senare hörde jag också att samma slang haft en factory recall på Daytona RS, Centauro och Sporti, åtminstone i USA. Jag försökte köpa en men fick fel sort (den vänstra, som redan var av bra kvalitet). Sedan försökte jag igen men hittade ingen som kunde leverera. Så min plan var i över två år att fixa en skräddarsydd nånstans men det blev liksom aldrig av.

Däremot höll jag bra koll på den. Det hjälper inte. Samma morgon som följande hände hade jag tittat på den och den såg hur fin ut som helst:

Bild
Bild

Det här är returslangen från kylaren, och resultatet var en hård stråle ned i gatan tills pickupen inte fick någon ny olja. Med andra ord, sumpen tömdes på olja innan oljelampan ens tändes...

Dessutom råkar ju Sportin vara så fiffigt konstruerad att jag normalt inte ser oljelampan för kanten på rutan är i vägen, men som tur var tittade jag just ned på GPS:en och såg faktiskt lampan tändas. En ytterligare god omständighet var att jag just i det ögonblicket var klurig nog att tänka "jag vet inte vad det är men jag kan ha olja på mitt bakdäck".

Det var en Isländsk underdrift :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ännu mer tur i oturen var att jag i just det här ögonblicket befann mig på en "mindre" (nåja, 3-4 filer i varje riktning och avfarter istället för korsningar) väg i Nürnberg och inte på Autobahn i hög fart. Eller, som dagen innan, på en regnfuktig alpväg :shock:

Till min smala lycka reagerade jag också instinktivt på, med facit i hand, alla rätta sätten: omedelbart in med kopplingen och av med motorn, bromsade ner farten med bara framhjulet utan att svänga, och sedan tog jag vädigt försiktigt en avfart som kom vältajmad. Men jeeeeesus vilket speedwaybredställ jag fick med full packning. Jag måste säga att hojen betedde sig ganska snällt ändå för jag höll mig på rätt köl.

Eftersom det gick bra så långt så var det inte så dramatiskt längre. Kompisen åkte och köpte en stor skiftnyckel (vi var osäkra på dimensionen på bultarna, de är 22 mm) och tre liter olja medan jag torkade av bakdäcket, och så tog jag den hela slangen och kopplade förbi hela kylaren.

Bild

Slutet gott, allting gott. Men jag fick mig en ordentlig tankeställare just med tanke på vilka andra ställen det där kunde ha hänt på...

När jag kom hem lät jag NBM hydraulics vid Pampas marina klämma en ny slang åt mig. Det kostade duktiga 750 spänn men en originalslang listas faktiskt för över 800 så det får det väl vara värt. Och nu litar jag på den.

Så om din högra kylarslang (den böjda) är av samma typ som returslangarna på baksidan av sumpen, BYT! Det är precis fel grej att chansa på. Om slangen är tunnare och ser bättre ut, och banjon är av mässing så har du en utbytesslang och kan simma lugnt.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Lösmynt oljeslang på Sporti och Centauro

Inlägg av Nicke »

Same, same but different...

För mig hände samma sak med DRS:en mitt under ett adrenalinpumpande race mot en nyare Camaro som pågått under en hel massa mil längs E4:an för några år sedan. (Självklart max 120 kmh:-))Det var tur att jag spanade bakåt i backspegeln emellanåt för att se om han hade gett upp, då jag förvånat och bestört såg att det rök så förbannat i mitt kölvatten. Stannade skyndsamt och upptäckte att motor och krökar var helt oljeindränkta (därav oljeröken). Det var sent på eftermiddagen, regn i luften och fånigt långt nylle som såg när Camaron flinande passerade mitt rödblossande ekipage. Dessutom tjugofem mil hemmifrån på en öde del av E4:an.

Men ändå en liten gnutta flax eftersom jag stannat vid uppfarten till det enda huset på flera mils avstånd. Jag knuffade hojen längs den några hundra meter långa uppfarten och blev inbjuden på kaffe. Fick ställa hojen bakom ett uthus, helt övertygad om att jag sprängt någon packning, vevhuset eller något annat minst lika tråkigt.

Kvinnan i huset var vänlig nog att skjutsa mig till en busshållplats några mil bort så jag kunde ta mig till ett nattläger. Dagen efter blev det förnedrande buss hem med hjälmen under armen.

Hämtade hojen med bil några dagar senare och rullade in den i garaget för vintern, helt övertygad om att det skulle svida i lädret framåt vårkanten. Tänkte att jag kanske bränt på i flera km med 8000 RPM och torr motor... Gissa om det var en tung vinter!?

När vårsolen värmde igång livslusten tog jag tag i det jag försökt förtränga. Med hög puls torkade jag bort all smuts för att göra en okulär besiktning, eftersom det inte syntes något uppenbart hål någonstans ställde jag ett uppsamlingskärl under tråget och fyllde i ny dyr olja. Min plan och förhoppning var att motorn åtminstone skulle dra runt och i bästa fall starta, så att jag på så sätt skulle se var oljan sprutade ut. Jag bad till alla möjliga och omöjliga gudar om att det bara skulle vara en packning som blivit inkontinent.

Oj, vilken lycka det var att se att det plötsligt började läcka olja ur banjon vid kylaren. Jag pillade på skruven (på hojen) och banjon lossnade ur slangen. Yippi!! Efter en vild dans till ära för den under vintern så förträngda God of speed, åkte jag ut till en hydraulfirma som pressade mig en ny slang för trehundra kronor.

Skyndade hem igen och skruvade fast slangen och fyllde på olja med darrande händer och en insikt samt stilla förhoppning om att det inte skulle kosta mig flera tiotal tusenlappar trotts allt.

Det var fantastiskt spännande att trycka på startknappen och en jublande lycka när den genast hoppade igång med ett både bekant och efterlängtat morrande. Den första veckan blev det många mil med ett så stort flin i nyllet att det knappt gick att stänga visiret. (Ungefär så här :mrgreen:)

Såg bara för något halvårsedan en notis på en hemsida från USA att de där slangarna skulle varit utbytta i enlighet med en servicebullentin. Hade inte samma åtgärd gällt hojarna i Sverige?? Gissa om jag hade blivit skogstokig om mankemanget lett till ett större haveri beroende på att man missat detta!!?

För mig var det förövrig slangen på vänster sida som inte ville lira me´banjo längre...
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: Lösmynt oljeslang på Sporti och Centauro

Inlägg av Bengt C »

Och det man inte kan sluta att fundera på när man ser de där utsatta oljekylarna är; Varför? Varför över huvud taget?

Min LM3 har ingen kylare alls. Däremot har den ett oljetempinstrument med givaren placerad i sumpen. Den brukar visa ca 70 grader. För ett par år sedan fick jag anledning att åkar riktigt fort vid ett tillfälle. 180 km/h i flera mil. Då gick mätaren upp till... 95 grader!

Visserligen är kanske oljan lite varmare i galleriet än i sumpen, men ändå; Är inte riskerna med en oljekylare betydligt större än fördelarna? (På våra breddgrader och gatbruk alltså.) Har ni inte övervägt att spola hela annordningen?
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Lösmynt oljeslang på Sporti och Centauro

Inlägg av Raz »

Bengt C skrev:Visserligen är kanske oljan lite varmare i galleriet än i sumpen, men ändå; Är inte riskerna med en oljekylare betydligt större än fördelarna? (På våra breddgrader och gatbruk alltså.) Har ni inte övervägt att spola hela annordningen?
Jo absolut. Jag har både elektronisk oljetempmätare (eller rättare sagt jag kan se vad insprutningen tycker att det är för temperatur uppe i vänster ventilkåpa) samt en analog termometeroljesticka. De brukar visa hyfsat lika och ligger oftast mellan 80 och 100 grader. Värsta jag sett är 125 grader (med kylare) och då börjar det väl bli lite farligt för de lite billigare oljorna?

Men jag märkte inte någon stor skillnad efter att jag kopplade bort kylaren. Kanske gör den nytta i köer och riktig sommarvärme (yeah right i det här landet) men inte annars. Faktum är att jag övervägde att låta den vara urkopplad men utseendet blev avgörande :oops: jag tycker hojen ser tom ut utan kylare. och kylaren gör ju aldrig skada, utom när slangen går av förstås. Sen är jag ju något av en originalbög. Fast det börjar släppa, snart river jag nog bort luftburken. Jag har uppfattat att du inte stöder det beslutet :lol:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: Lösmynt oljeslang på Sporti och Centauro

Inlägg av Bengt C »

Raz skrev:...Faktum är att jag övervägde att låta den vara urkopplad men utseendet blev avgörande :oops: jag tycker hojen ser tom ut utan kylare...
Äh, jag vet inte. Tycker väl inte att en kylare har några estetiska värden direkt. Inte alls på samma sätt som t.ex. kylflänsarna på cylindern. Kanske är det en vanesak? Prova att köra utan en säsong. Då kanske du tycker det ser plottrig ut om du sätter dit den igen?
Raz skrev:...kylaren gör ju aldrig skada, utom när slangen går av förstås...
Kan inte cellpaketet träffas av en sten från framhjulet också och börja läcka? Kanske är det kraftigare än jag tror? Jag kan ju tycka att hojen blir svårare att tvätta också. Just där den sitter brukar jag borsta motorn som mest med diskborsten.
Raz skrev:...snart river jag nog bort luftburken. Jag har uppfattat att du inte stöder det beslutet :lol:...
Tja, jag kan ju lista för och nakdelarna.

+ K/N filter ger kanske 4 hp på en LM3 vid 8000 rpm, på en hoj med större pappfilter ger det mindre.
- K/N filtrerar tveklöst sämre än pappersfilter. Det är huvudskälet till att de nästan aldrig är originalmonterade.
- Motorn får sämre vridmoment på lägre varv pga kortare primärpipor (inga långa trattar).
- Monteringen "tenderar" att bli helt utan stöd för filtret. Förgasaren hänger och slänger i förgasargummit. Kass!!
- Motorn blir bullrigare.
- Vevhusventilationen fungerar sämre och kan skvätta ner ekipaget med olja.
- K/N kräver regelbunden service vilket tenderar att inte bli av.
- Om du inte köper filter som är gjorda för en Guzzi (fula!), skaver de mot ram och kåpor.
Allt får märken och filtret går sönder. Kanske passar vanliga K/N bättre på nyare ramar?

En marginell fördel, sju nakdelar varav några riktigt kännbara. Kanske att listan blir lite annorlunda för en modernare hoj med annat utrymme i ramen. Å andra sidan har modernare hojar säkert större pappfilter än LM3 också. Originalfiltret på LM3 ser ganska litet ut. Jämfört med min bil har hojen 1/2 effekten och 1/4 så stort filter (mellan tummen och pekfingret).
Skriv svar