Weber Marelli

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Weber Marelli

Inlägg av Nicke »

Kolla här!

Sprang på en snitsig beskrivning av hur detta system lirar. Läs och begrunda INNAN du tar till hammaren och stämjärnet...

http://www.sigmaperformance.com/weber.html

Lite mer hjälp på vägen:

http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/tps/TPS.html
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Inlägg: 327
Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ort: Limhamn

Re: Weber Marelli

Inlägg av -ah »

Utmärkt.
Jag vill bara lägga till att en del av de nyare Marelli ECU'er inte kan ställas med en voltmeter, hammare och mejsel, utan endast kan justeras med ett Axone-instrument till dryga 30.000:-, som jag tar för givet att alla serviceverkstäder äger. :roll:
Ett alternativ - som jag själv har - är att skaffa en VDSTS från TecnoResearch som i 1-modells utförande är väldigt överkomlig i pris om man köper den direkt från USA - ca 240 US$ inkl frakt. Observera att standardmodellen endast kan betjäna én specifik ECU. Det finns även en universal-modell (The PRO-model) som passar alla Marellis ECU'er, men den kostar bortår 900$.
Ett annat alternativ är att byta inkråmet i ECUn mot Cliff Jefferies MyECU, som kan programmeras direkt från en dator.
Den kostar dock modiga AU$ 620 + frakt (o evt moms o tull, om man nu inte får avsändaren att skiva nå't smart på tulldeklarationen :wink: )
Jeffries MyECU kan vara något att fundera på för den som älskar att pilla på parametrarna.

Axone: http://www.probike.co.uk/it080005.htm
Jeffries: http://jefferies-au.org/MyECU/index.htm
VDSTS: http://www.technoresearch.com/Products/ ... -Motorbike
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Weber Marelli

Inlägg av Nicke »

Jag vill påpeka att du för AU$ 620 + frakt får en helt komplett "låda". För 520 om du skickar in din låda som utbytesenhet och för ca 250 om du köper den utan låda och kontakt (kräver lite lödfärdighet)
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Weber Marelli

Inlägg av Tobbe »

Lite valutaomräkning kanske:
620AU$ = 3 285,38 SEK
520AU$ = 2 755,48 SEK
250AU$ = 1 324,75 SEK

Tycker faktiskt inte det är speciellt dyrt för en helt ny styrenhet med helt andra möjligheter :lol:
(Behöver jag säga att jag är en nöjd ägare sedan flera år)
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Weber Marelli

Inlägg av Raz »

Tobbe skrev:Lite valutaomräkning kanske:
620AU$ = 3 285,38 SEK
520AU$ = 2 755,48 SEK
250AU$ = 1 324,75 SEK

Tycker faktiskt inte det är speciellt dyrt för en helt ny styrenhet med helt andra möjligheter :lol:
(Behöver jag säga att jag är en nöjd ägare sedan flera år)
Apropå MyECU så har jag kickat igång en tråd för allt som har med den att göra, på v11lemans.com. Delvis för att Cliff är lite sämre på att kommunicera än att konstruera ECU:er... Tanken är att försöka samla tips, tricks, frågor och svar på ett ställe. Det är bara i sin linda ännu men det finns en del info för den intresserade.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
alfaguzzi
UppKomling
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 jun 2007, 00:18
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Norge 1200 GLT, -07
Ort: Halmstad / Varberg

Re: Weber Marelli

Inlägg av alfaguzzi »

Det här fungerar också ... http://www.millepercento.com/index.php? ... t&Itemid=1
jag körde förbi deras verkstad utanför Milano i somras och teknikern fixade en ny mapp till mina modifieringar(Mistral+K&N), sen var det bara att fortsätta semestertrippen med en klart mycket starkare och snålare Guzzi mot Comosjön och Mandello.
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: Weber Marelli

Inlägg av franssos »

Jag väljer denna rubrik ,den passar nog min fråga, jag har kört 650 km hittills och visst vintage går bra men (alltid en orm i paradis) ibland vid 2000 varv motoren hackar och har problem med injection ... nån ide... :?:
Denna hojen var privat inporterad från italien 07 och har inte några garantier så jag kan lika gärna serva den och jag undrade vad tycker ni att jag skall göra på den nu efter 1000 km... I manuallen skriver dom att man ska även bytta gaffel olja ,skall det vara nödvändigt... :roll:
fin väder idag ,nu skall jag köra en sväng
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Weber Marelli

Inlägg av Raz »

Ett tidigt oljebyte i motorn är viktigt vid inkörningen men gaffeloljan tycker jag nog du kan lugna dig med :lol:
Jag kanske skulle ha dubbelkollat ventilspelet också om jag vore du. Efterdragning av topp ska inte behövas längre vad jag vet.
Sen vet jag inte hur Guzzi är nu för tiden men ett tag levererade de ju cyklar helt utan fett på ställen som styrlager, stötdämparfästen, växelpedalslänkage etc etc. så det skadar väl inte med en allmän översyn.

Bara som spontan input från en glad amatör 8)
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: Weber Marelli

Inlägg av franssos »

Raz skrev:Ett tidigt oljebyte i motorn är viktigt vid inkörningen men gaffeloljan tycker jag nog du kan lugna dig med :lol:
Jag kanske skulle ha dubbelkollat ventilspelet också om jag vore du. Efterdragning av topp ska inte behövas längre vad jag vet.
Sen vet jag inte hur Guzzi är nu för tiden men ett tag levererade de ju cyklar helt utan fett på ställen som styrlager, stötdämparfästen, växelpedalslänkage etc etc. så det skadar väl inte med en allmän översyn.

Bara som spontan input från en glad amatör 8)
Det finns inte så mycket att läsa i Guzzi maintenance book och jag hundrar hur mycket spel för ventilerna på en calif vintage :?:
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Weber Marelli

Inlägg av Raz »

franssos skrev:Det finns inte så mycket att läsa i Guzzi maintenance book och jag hundrar hur mycket spel för ventilerna på en calif vintage :?:
Hm, det kanske är hydrauliska lyftare på den förresten :?: såna vet jag nästan ingenting om men jag inbillar mig att man inte behöver ställa nåt. Nån här måste väl veta!?
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: Weber Marelli

Inlägg av franssos »

Raz skrev:
franssos skrev:Det finns inte så mycket att läsa i Guzzi maintenance book och jag hundrar hur mycket spel för ventilerna på en calif vintage :?:
Hm, det kanske är hydrauliska lyftare på den förresten :?: såna vet jag nästan ingenting om men jag inbillar mig att man inte behöver ställa nåt. Nån här måste väl veta!?
Det är tydligen mekaniska lyftare på vintage ,moto guzzi droppade hydraliska systemet på calif för hojarna fick stora problem,
I Frankrike bland annat återförsäljarna av märket fick återkalla alla modeler mellan 02-05 för bytte a lyftarna.
Så till min hundran vad är spelet för ventilerna :?:
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Weber Marelli

Inlägg av Nicke »

Hej Fransos.

Kul med en forumanvändare som faktiskt använder forumet!!

Så vitt jag förstår gör Guzzi ett nytt försök med hydrauliska lyftare på Vintagen trots problemen på tidigare Californior.

Kolla bla. den här artikeln:

http://www.motorcyclists-online.com/o1_ ... -look.html

Timing system: 2 overhead valves moved by light alloy push–rod sand rocker arm with hydraulic tappets


http://motorcyclist.automotive.com/6064 ... index.html

The Vintage got some mechanical upgrades as well, not least the 1064cc V-twin swiped from the Breva 1100. Newer bits include a less shaky crankcase, lighter pistons, an upgraded hydraulic valve train and fuel injection, which helps the bike achieve Euro 3 compliancy.

Här var också en bra artikel:

http://www.webbikeworld.com/Moto-Guzzi- ... a-vintage/
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: Weber Marelli

Inlägg av franssos »

Tack för all fackta,hoppas verkligen att denna gången har guzzifolket löst detta på ett bättre sätt.
Det som är bra man slipper kolla spelet... :mrgreen:
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Weber Marelli

Inlägg av Raz »

Mindre slammer ska det väl bli det också. Fast slamret hör ju lite till när man kör Guzzi. Jag älskar alla ljud från min hoj utom växellådan med de &%¤§# rakskurna dreven som överröstar allt annat i hastigheter över 50. Rejsigt kanske, men inte komfortabelt. Låter som att backa i 70 km/h med bil. Jag hittade en billig gammal låda från en 1000S på ebay nyligen men den befann sig tydligen på någon liten brittisk ö så frakten skulle ha kostat dubbelt så mycket som lådan :x
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skriv svar