Moto Guzzi 1100i Sport -97

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Kent
Guzziåkare
Inlägg: 41
Blev medlem: 06 jul 2008, 22:30
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1100ie -97
Ort: Perstorp i Skåne

Moto Guzzi 1100i Sport -97

Inlägg av Kent »

Jag har nu kört ca 400 mil med min 1100i. I går efter en tio mila tur på kvälls kröken kom jag tillbaks vid 8 tiden och medan jag öppnade Garage porten lät jag den stå och gå på tomgång (max 1 minut). Eftersom det vid den tiden och denna årstid är ganska mörkt ute, såg jag till min förvåning att avgasböjarna lyste snyggt röda i mörkret. Är detta normalt ?
Har någom annan sett detsamma ? Att de blir varma behöver man ej vara Einstein för att förstå men att de blir så varma att de glöder förvånar mej. Cykeln går bra för övrigt.

Tacksam för synpunkter

Kent
Kent
1100i Sport -97
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Moto Guzzi 1100i Sport -97

Inlägg av Tobbe »

Brukar inte detta betyda att den går för snålt?

Låste någonstans om någon som ställde in bränsleblandningen efter vilken färg
krökarna lyste i mörkret, kan det stämma :roll: ????
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: Moto Guzzi 1100i Sport -97

Inlägg av Bengt C »

Jag vet inte om detta är normalt, men det låter onekligen lite småextremt. Har aldrig sett det på min LM3 i alla fall. Men jag kör väldigt sällan när det är mörkt. Är det mörkt så kan jag tänka mig att krökarna kan vara en smula mörkröda, iaf efter hårdkörning.

Kanske har du mager tomgångsblandning? Har du förgasare eller insprutning? Behöver du feta upp mycket vid kallstart? Min maskin går såpass fett att den ibland kan kallstartas utan choke och när man kommit på rull kan man peta in choken helt och hållet utan särskillt mycket problem in nästa korsning. Jag borde nog helt allmänt byta munstycken för lite bättre ekonomi. Jag har en förbrukning på 0.6 L/mil vilket egentligen är lite i mesta laget.

Helt generellt sett så ger mager blandning och/eller sen tändning hög avgastemperatur.

EDIT: Ser att din masikn heter "ie" någonting och antar därmed att du har insprutning. Fetar du på den manuellt eller gör den det själv? Finns det inte en berömd potentimeter på de där maskinernan som ställer blandningsförhållandet? Om den går bra för övrigt kanske det bara är tomgångsblandningen som spökar? Jag gissar att kanske en dåligt kalibrerad spjällägesgivare kan spöka här.
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: Moto Guzzi 1100i Sport -97

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Hej Kent.

Sitter det orginal ljudämpare samt uppsamlingsburk under växellåda?
Eller är det eftermarknadsdämpare o cross-over rör under växellåda.

Noterade när jag körde min upp för bänkning och montering av PC att den blev varmare än vanligt, troligen pga öppnare system = magrare blanding bränsle/luft.

Var dock dagtid o lugnt tempo så jag såg aldrig något på mina rör.

Vad är det för färg på stiften? Är de nedslitna? Vad har du för stift i?

Köpte själv iridium stift från England som funkar kanon!

Mvh
Johan
Sport 1100 ie, när det är som bäst
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Moto Guzzi 1100i Sport -97

Inlägg av Raz »

Jag vet inte heller om det är något du borde åtgärda men min vilda gissning är att det är normalt.

Kolla hur det ser ut inuti rören så fattar du :mrgreen:

Bild
http://www.flickr.com/photos/belfastguzzi/page4/

Det blir iofs lite värre utan mottryck från avgassystemet :D

(Do not try this at home, som de säger. Det där är inte så nyttigt för motorn)
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: Moto Guzzi 1100i Sport -97

Inlägg av Bengt C »

Fiffigt! Ta bort krökarna och du kan ta bort framlampan också... :P
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Moto Guzzi 1100i Sport -97

Inlägg av Tobbe »

Coool bild..............

Jag körde faktiskt min Puch Florida utan krökar när jag var yngre,
det såg ut ungefär sådär :mrgreen:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Moto Guzzi 1100i Sport -97

Inlägg av Raz »

Flakan som jag redan nämnt nånstans hade faktiskt en krök, men inget mer. Men det var en sån där låga ur kröken, en halvmeter från cylindern! Den kanske spottade genom en del bensin oförbränd ut i kröken, som sedan tändes på nästa varv. Vad vet jag. Ibland undrar jag om jag drömt hela episoden med flakan. Det var den lyckligaste tiden i mitt liv :mrgreen:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Moto Guzzi 1100i Sport -97

Inlägg av Nicke »

Du får väl köpa en Guzzi MotoCarro... :D

(Som förövrigt fanns i modellprogrammet i femtiotvå år, Guzzis mest seglivade... än så länge.)
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Moto Guzzi 1100i Sport -97

Inlägg av Nicke »

Gillar man att flambera sina afgaser kan man ju köra med bazokas... :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=sfJJZKJz ... re=related

Eller heter det Guzzokas kanske :?: :?:

På somliga fordon kallar man det för EBK
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Kent
Guzziåkare
Inlägg: 41
Blev medlem: 06 jul 2008, 22:30
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1100ie -97
Ort: Perstorp i Skåne

Re: Moto Guzzi 1100i Sport -97

Inlägg av Kent »

Bengt C skrev:Jag vet inte om detta är normalt, men det låter onekligen lite småextremt. Har aldrig sett det på min LM3 i alla fall. Men jag kör väldigt sällan när det är mörkt. Är det mörkt så kan jag tänka mig att krökarna kan vara en smula mörkröda, iaf efter hårdkörning.

Kanske har du mager tomgångsblandning? Har du förgasare eller insprutning? Behöver du feta upp mycket vid kallstart? Min maskin går såpass fett att den ibland kan kallstartas utan choke och när man kommit på rull kan man peta in choken helt och hållet utan särskillt mycket problem in nästa korsning. Jag borde nog helt allmänt byta munstycken för lite bättre ekonomi. Jag har en förbrukning på 0.6 L/mil vilket egentligen är lite i mesta laget.

Helt generellt sett så ger mager blandning och/eller sen tändning hög avgastemperatur.

EDIT: Ser att din masikn heter "ie" någonting och antar därmed att du har insprutning. Fetar du på den manuellt eller gör den det själv? Finns det inte en berömd potentimeter på de där maskinernan som ställer blandningsförhållandet? Om den går bra för övrigt kanske det bara är tomgångsblandningen som spökar? Jag gissar att kanske en dåligt kalibrerad spjällägesgivare kan spöka här.
Den här cykeln har ett eftermarknads H-rör monterat och Jag har sedan en tid tillbaks monterat två öppnare burkar. Den har alltid oavsett burkarna legat på 0,5liter/mil. Med tanke på bilderna längre ned i den här tråden är det kanske ej ngt problem det där med röda böjar i mörker men det ser onekligen lökigt ut. Tändstift eller ngt annat har jag aldrig rört. Förr pratades det ganska ofta om brända ventiler men har ej hört ngt de senaste 20 åren (kanske försvann med den blöjade bensinen) Vet du någon som är bra på att ställa in insprutning systemet på en Guzzi i skåne med omnejd. Skall väl ej behöha åka ända till Allingsås. Eller jag kör vidare som vanligt ?

Kent
Kent
1100i Sport -97
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Moto Guzzi 1100i Sport -97

Inlägg av Raz »

Du skulle ju kunna åka till en verkstad och bara mäta CO-halten till att börja med. Det är väl i det närmaste gratis.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Anders
Guzzifantast
Inlägg: 76
Blev medlem: 29 aug 2007, 21:42
Ort: Lerum,Göteborg

Re: Moto Guzzi 1100i Sport -97

Inlägg av Anders »

Kent skrev:
Bengt C skrev:Jag vet inte om detta är normalt, men det låter onekligen lite småextremt. Har aldrig sett det på min LM3 i alla fall. Men jag kör väldigt sällan när det är mörkt. Är det mörkt så kan jag tänka mig att krökarna kan vara en smula mörkröda, iaf efter hårdkörning.

Kanske har du mager tomgångsblandning? Har du förgasare eller insprutning? Behöver du feta upp mycket vid kallstart? Min maskin går såpass fett att den ibland kan kallstartas utan choke och när man kommit på rull kan man peta in choken helt och hållet utan särskillt mycket problem in nästa korsning. Jag borde nog helt allmänt byta munstycken för lite bättre ekonomi. Jag har en förbrukning på 0.6 L/mil vilket egentligen är lite i mesta laget.

Helt generellt sett så ger mager blandning och/eller sen tändning hög avgastemperatur.

EDIT: Ser att din masikn heter "ie" någonting och antar därmed att du har insprutning. Fetar du på den manuellt eller gör den det själv? Finns det inte en berömd potentimeter på de där maskinernan som ställer blandningsförhållandet? Om den går bra för övrigt kanske det bara är tomgångsblandningen som spökar? Jag gissar att kanske en dåligt kalibrerad spjällägesgivare kan spöka här.
Den här cykeln har ett eftermarknads H-rör monterat och Jag har sedan en tid tillbaks monterat två öppnare burkar. Den har alltid oavsett burkarna legat på 0,5liter/mil. Med tanke på bilderna längre ned i den här tråden är det kanske ej ngt problem det där med röda böjar i mörker men det ser onekligen lökigt ut. Tändstift eller ngt annat har jag aldrig rört. Förr pratades det ganska ofta om brända ventiler men har ej hört ngt de senaste 20 åren (kanske försvann med den blöjade bensinen) Vet du någon som är bra på att ställa in insprutning systemet på en Guzzi i skåne med omnejd. Skall väl ej behöha åka ända till Allingsås. Eller jag kör vidare som vanligt ?

Kent
Jag kan inte säga om det är illa eller inte men det skadar nog inte att kolla insprutningen.
http://www.rg-engineering.com/contact/
Dom håller till i Falkenberg så du behöver ju inte korsa hela Sverige.
Om inte annat kan du kanske ringa och fråga vad dom säger.
Jag har för mig det fanns någon annan också lite närmare.
Kanske dom här:
http://www.freewebs.com/marcussenmc/
Jag vet inget om dom dock.
Anders
Skriv svar