Sida 1 av 1
skilnad
Postat: 22 nov 2008, 13:09
av tokker
va är skilnaden på daytona o daytona rs vet där är 10 hk mer i rs hur hittade man dom ? någon skilnad på chassisidan
Re: skilnad
Postat: 22 nov 2008, 15:44
av Nicke
Massor!! Framförallt gaffeln som är en WP uppside down på RS:en, medan föregångaren har en Marzocchi av omvänd ordning... På RS:en sköts bakdämpningen av en WP-dämpare medan det satt en Konidämpare på den äldre. Det är en helt ny sving med eliptiska rör på RS en, annat momentstag (sitter neråt på den gamle), fullflytand Bremboskivor fram var också en nyhet.
Motormässigt kan man säga att RS:en har högre kompression och alla de bitar som tidigare måste köpas till i racekitt C redan som standardutrustning.
(Smidda Carillostakar, smidda 10.5:1 kolvar (tidigare 10:1), full race kamaxel, lite större spjällhus (54mm) och uppdaterad insprutning.) Det är lite andra prylar oxå bl.a "ramair"-andning och större luftburk.
RS:en har 102bhp vid 8400 rpm, medan urDaytonan erbjuder 95bhp vid 8000 rpm.
RS:en är dock tyngre med 223 kg mot tidigare 205.
Mick Walker skriver: "In fact the RS was really a pukka race bike but with dual seats, a homologated exhaust and airbox for the public highway. Here at last was a serious race bike straight from the factory. Previously, potential racers had to kit out their Daytona at considerable extra cost:"
Det känns fint att ha en...

Re: skilnad
Postat: 22 nov 2008, 16:23
av tokker
tack för svaret då är en rs man ska gå på enda nackdelen är då att man ibland får kitta om fjädringen men det kan det vara värt
Re: skilnad
Postat: 22 nov 2008, 16:29
av Robban
Den där viktskillnaden, har jag sett, gäller också för 1100 sporten. Stämmer det verkligen? Iofs kan jag tänka mig att Marzocchi-gaffeln väger mindre än White Powern. Någon som har provvägt?
Re: skilnad
Postat: 22 nov 2008, 16:51
av Nicke
Gaffeln. luftburken, Sittpartiet, fälgarna är nog delarna där den extra massan sitter. Men du har rätt, arton kilo låter rätt mycket för dessa delar.
Ett tips för er som inte har så lätt att se skillnaden på modellerna (speciellt när de är tävlingsombygda) är att kolla på plattorna vid midjan som håller ihop ramdelarna.
På urDaytonan finns det sk. "Sandwich-hålet" dvs. ett hål som går tvärs igenom hojen, där någon skojare sagt att man kan frakta sin macka (Baguett) under färd. Ursprungligen var det tänkt som en lyftställe vid service (med ett rör stoppat igenom).
UrDaytonan levererades mycket riktigt med två olika fjädrar till bakdämparen, en för fullvuxna nordbor och en för små fjutteuropeér...
Jag kan tänka mig att det inte är helt lätt att komma över en RS längre.
De är ju bara tillverkade i 308 exemplar och spås att bli en av de mest eftertraktade modellerna framöver. (Många har dessutom gått som tävlingsmaskiner). Det går cirka fyra Urdaytonor på varje tillverkad RS....
Re: skilnad
Postat: 22 nov 2008, 17:00
av Robban
Tack för det Nicke, så fort min 1100 sport (Förg.) är ihopsatt ska jag ställa den på badrumsvågen. Kan man få flera i klubben med intressanta modeller att göra detsamma? Vad säger du Raz?
Re: skilnad
Postat: 22 nov 2008, 17:11
av Nicke
Sen kan man ju banta lite oxå. Jag monterade B-kittets Termignonisystem och tappade 5,7 kg, Luftburken vägde också några kilo mer är KN-poddarna. (Sen brukar jag haka lös ett eller båda spjällhus oxå, då spar man både vikt och soppa

) Kolfiberskärmarna sparar säkert oxå ett halvkilo, slutligen får man lära sig att bara tanka max fem liter åt gången.
Men som jag brukar säga åt kunderna i sportaffärn där jag knäcker ibland: "Jodå, det är mycket viktigt med de där tjugo grammen på joggingskon, trots de där extra kilorna på höften"...
Re: skilnad
Postat: 22 nov 2008, 17:27
av Raz
Självklart, skorna är ju ofjädrad vikt!
Kompisens Ducati 916 har likadana Marzecchini-fälgar som min Sporti, men i magnesium. Undrar vad viktskillnaden är, mina hjul väger ju bly. Avgassystemet också som sagt.
Bengt må himla med ögonen nu, men jag har äntligen K&N pods hemma på köksbordet som ska på i vinter. Jag bryr mig inte om prestanda i det fallet, det har med ljud och utseende att göra!
Men det är ju ingen lättviktare hur man än gör. Det är ett ånglok!
Re: skilnad
Postat: 22 nov 2008, 23:03
av Robban
Right-on Raz.
Kolla upp vikten och vidarebefodra den.
Känner någon till hur det står till med viktskillnaden mellan "trådekerfälgar" och vanliga gjutna?
Re: skilnad
Postat: 23 nov 2008, 02:31
av Raz
Robban skrev:Kolla upp vikten och vidarebefodra den.
Hur väger man en motorcykel? Två badrumsvågar?

Re: skilnad
Postat: 23 nov 2008, 03:11
av Nicke
Bakhjulet, använd bara bakhjulet!!
Re: skilnad
Postat: 23 nov 2008, 16:27
av Guzzikjelle
Vikt på gutna guzzi hjul är hög ialla fall på California 2, efter byte till rostfria ekerfälgar så har jag för mig vikskillnaden låg på 30-40% till ekerhjulens fördel för att inte tala om utsendet som steg med mer än viktminskningen.
Kjellle
Re: skilnad
Postat: 27 nov 2008, 09:06
av 1100 Sport 1997
Om jag inte missminner mig från min invägning i samband med registreringsbesiktning så stannade vågen på 225 kg. Det var med samtliga vätskor i men jag minns inte om kravet var full tank eller inte.
Får kolla närmare i papprena jag fått.
/Johan
Re: skilnad
Postat: 27 nov 2008, 19:59
av Raz
Enligt WHB är torrvikten på 1100 Sport ie 221 kg. Vätskor förutom bensin är typ 6 kg. Enligt samma WHB är kompressionen 10:1 och det stämmer inte alls (snarare 9:1), effekten 90 Hk och det må möjligen vara sant direkt på vevaxeln, tankrymden 19 liter och den är i verkligheten närmare 16 liter

Re: skilnad
Postat: 28 nov 2008, 07:21
av 1100 Sport 1997
Med PC2 USB o öppnare dämpare hamnade antalet pållar på bakhjulet 82 stycken.
/Johan