Flottörnivå Dell'Orto PHM 40 ND/NS?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Flottörnivå Dell'Orto PHM 40 ND/NS?

Inlägg av ekoxen »

Hej
Har Workshop Manual för V1000 G5 och 1000 SP + extradel för 1000 Le Mans, men i Le Mans-delen står inget om flottörnivån. Och nivån som anges för de mindre förgasarna kan aldrig stämma ... för så långt ifrån som det var på min kan det aldrig vara!
Hittade en uppgift i ett forum för en annan 2-cylindrig italienare (med motorn felvänd) på nätet: 17,5 - 18,5 mm. Någon som kan dementera eller bekräfta?

Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Flottörnivå Dell'Orto PHM 40 ND/NS?

Inlägg av ekoxen »

Inga svar, men då det kanske kan vara av allmänt intresse kan jag själv bekräfta att nivån skall vara 17,5-18,5 mm. Hade inte sökt tillräckligt bra på nätet, bara ... det är skillnad på "Dellorto" (som jag använde först) och "Dell'Orto" :oops:

Men då bägge förgasarna började läcka (återanvände gamla o-ringar till flottörhuset) efter justering blev det bakläxa för mig. Nu ligger nya flottörer, nålventiler samt packningar och väntar på att bli monterade.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
jallbert
Distriktsombud 7 (Gotland)
Inlägg: 157
Blev medlem: 06 okt 2008, 17:48
Mina motorcyklar: Strada 750, California III
Ort: Eskelhem, Gotland

Re: Flottörnivå Dell'Orto PHM 40 ND/NS?

Inlägg av jallbert »

Var hittade du uppgifterna? Har själv letat efter data till PHF 36 DD. Hur mäts nivån?
Berra Do7
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Flottörnivå Dell'Orto PHM 40 ND/NS?

Inlägg av ekoxen »

http://www.dellorto.co.uk/editor/upload ... tlevel.pdf

Fast på Biscaya Motor sa man att ett tillförlitligare sätt var att ha förgasaren på plats och kontollera flottörens läge när bränslet verkligen slutar rinna. Lite spill blir det förstås ... undvik att svetsa samma dag :shock:
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Flottörnivå Dell'Orto PHM 40 ND/NS?

Inlägg av ekoxen »

Nu är prylarna på plats. Läckaget upphörde inte ens med nya packningar innan jag drog åt "muttern" mer än jag egentligen ville ... ser att förgasarhusen är allt annat än plana i tätningsytan mot flottörhuset. Att plana förgasarhusen var en rätt vanlig åtgärd när jag var bilmekaniker (alltså innan katalysator och insprutning blev legio), men på bilförgasare blev det ju oftast fritt att plana när nålventilen togs bort. På dessa måste man nog fräsa ytan plan eftersom det ligger en massa material i mitten, som fästen för flottöraxel, munstycken mm :(
Finns det någon (gärna nära Gbg) som har en fräs samt nödvändiga kunskaper och kan hjälpa mig i vinter?

Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Skriv svar