Framhjulslager Cal.EV 2001 ?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

vikingguzzi
UppKomling
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 jun 2007, 23:32
Mina motorcyklar: MG California Classic 2007 ,vardagsåka.
MG Galletto 1951 , MG Stornello x2 125 + 160cc
Velocette MSS 1954 Velocette MAC 1953 350 trimmad är på 435 cc .
Royal Enfield 500 Mod J 1938, R-E 350 CO 1946, Husqvarna Modell 30 sv 1929 ,
Diverse gamla moppar renoverade och några under renovering.
Ort: Vikingstad

Framhjulslager Cal.EV 2001 ?

Inlägg av vikingguzzi »

Stämmer det att det ska vara lager med slutmärke C3 i så fall varför. Är det någon som vet ? Mina laget har börjat låta efter 4500 mil , ska man välja andra lager tro ? Mvh Bosse :?:

C3 = lagerglapp större än normalt (0,013-0,028 mm)
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Det kan stämma Vissa tillverkare tar hänsyn till värmeutveckling och då särskilt i ett framhjul.
En del andra kör med nollspel eller koniska rullager.

Men det här glappet är så lite så det är inget man märker när lagret är ok.

Det bästa är att byta lager om man är minsta tveksam ,framhjulslager är den absolut vanligaste anmärkningen på Bilprovningen.

Ett framhjulslager kan hålla mer än 10.000 mil eller bara 1000 mil beroende på hur flitig man är med högtryckstvätten eller avfettningsmedel.
:wink:
Björn
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Framhjulslager Cal.EV 2001 ?

Inlägg av Raz »

En del modeller (V11) har haft problem (påstådda åtminstone) med att mellan... öööh vad kan wheel axle spacer heta på svenska... känner mig som Dolph Lundgren. I alla fall, att den är för kort (eller för mjuk vilket leder till att den blir för kort) vilket har resulterat i ett väldigt ohälsosamt tryck på innerringarna på lagren, som snabbt slitits ut. Ett av alternativen för att komma till rätta med det har varit att byta till C3.
Ett hjullager är förhållandevis okritiskt, det stora problemet är som sagt vatten och avfettning, och inte belastning. Så ett C3 borde funka bra vare sig det är specat eller inte.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Framhjulslager Cal.EV 2001 ?

Inlägg av Raz »

vikingguzzi skrev:Mina laget har börjat låta efter 4500 mil , ska man välja andra lager tro ?
Förresten, andra lager än vad? Köp för fanken inte lagren från din Guzzi-handlare (dyrt) eller på Jula (dåligt) utan kolla upp vad det är för lager och köp SKF från Lantmanna, Mekonomen eller Lelles eller nåt. SKF-lager är bra som fan är jag indoktrinerad med sedan barnsben (de är ju nästan svenska) och köper man dem på rätt ställe kostar de typ tvåsiffrigt per styck. Och så vet du förstås att du inte slår på innerbanan när du bankar in dem. In med dem i frysen, värm gärna fälgen med varmluftpistol, banka på ytterbanan.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
vikingguzzi
UppKomling
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 jun 2007, 23:32
Mina motorcyklar: MG California Classic 2007 ,vardagsåka.
MG Galletto 1951 , MG Stornello x2 125 + 160cc
Velocette MSS 1954 Velocette MAC 1953 350 trimmad är på 435 cc .
Royal Enfield 500 Mod J 1938, R-E 350 CO 1946, Husqvarna Modell 30 sv 1929 ,
Diverse gamla moppar renoverade och några under renovering.
Ort: Vikingstad

Inlägg av vikingguzzi »

Tack för bra och rediga svar. Jag har nu bytt lagren. Jag köpte dem på Cento , det är en specialbutik för industrin. Där fick jag även veta att C3 är för användande vid extrem värmeutveckling. Det brukar sitta i elmotorer m,m . Han tyckte det var underligt på hojen. Men han hade dem hemma så nu sitter de där. SKF 6304-2RS1/C3. :wink:
PS.93kr/st gav jag. Fortsatt skön sommar.
Skriv svar