Monza&Le Mans köptips

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Calle Cula
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 jun 2009, 23:28

Monza&Le Mans köptips

Inlägg av Calle Cula »

Hejsan!
Jag är ny här och har lite frågor om Moto Guzzi.

Moto Guzzi V50 Monza 1981
Är den driftsäker,finns det resevdelar att få tag i,service och serviceställen,(bor i Sundsvall)hur är den att köra,kvalitet(något som krånglar speciellt?),sitter man bra på den om man är över 190cm(är ju endast en 500cc)
Såg en annons blocket om denna:http://www.blocket.se/jonkoping/Italien ... m?ca=4&w=3

Samma frågor om den större Moto Guzzi LeMans III 1984

http://www.blocket.se/kronoberg/Moto_Gu ... m?ca=4&w=3

Är någon av dessa modeller ett bra insteg i Guzzivärlden?
Gillar stuket på dessa cyklar.Har ägt 2st Ducati förut och några Japaner.
Tacksam för svar!
Calle
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: Monza&Le Mans köptips

Inlägg av Bengt C »

Hej.

Min första MC var en Monza -81 som jag körde ca 5000 mil. Min andra var en BMW R100RS som jag också körde ca 5000 mil. Sedan var det ett uppehåll på 7-8 år (barn) åsså ett återfall till Le Mans -83 som jag nu kört ca 3000 mil. Den har jag inga planer på att sälja.

När det gäller de två annonserna ser det mycket enkelt ut att välja. Monzan kostar tiotusen mer än vad den borde göra. Le Mans:en kostar tio tusen mindre än den brukar göra. Dessutom har den både rostfria ljuddämpare och Öhlinare.

Monzan är en lätt hoj, jag tror torrvikten är endast 165 kg, så den är väldigt underhållande och enkel att köra på kurviga småvägar. Jäkligt swift helt enkelt. Dessutom har den mycket fin balans i låg fart, så den funkar bra i stan också. Man kan stanna och sedan sätt ner foten, nästan som en trial. Smidigt och lättmanövrerat.

Men sedan har vi det där med att lilla Guzzimotorn helt enkelt inte är alls lika bra som den stora. Inte på långa vägar. Under den tid jag hade maskinen havererade två eller tre avgasventiler. Jag skulle egentligen behövt göra en större renovering och bytt styrningarna. Sedan misstänker jag att kammen slets ner också, för maskinen hade inte alls rätt prestanda när jag böt in den till förmån för R100:an.

Det kan ju nu vara så att den som är till salu på blocket har varit föremål för omfattande motorrenovering och då kan det även hända att de komponenter som hamnat i motorn har högre kvalité. Så ska det nog i mycket hög grad vara om det höga priset ska kunna motiveras. För originalgrejorna är inte bra.

Le Mans är i övrigt ganska lik Monzan i karaktären. Maskinerna har liknande goda vägegenskaper och absolut stabila pålitliga chassier som inte wobblar eller gör något annat läskigt. Skillnaden är att Le Mans:en har biffigare motor och är ca 40 kg tyngre. Vidare har iaf de cyklar som sålts i Sverige en tätstegad raceväxellåda med extremt hög 1:a. Detta i kombination med att maskinen är jobbig att balansera i låg fart gör den till en pina att köra i stan. Riktigt vidrig faktiskt.

Även om stora Guzzimotorn är betydligt bättre än den lilla tror jag den kan orsaka en del strul, men jag har ingen förstahandserfarenhet av detta. Min maskin är ombyggd till 1000 cc och jag måste säga att den går som en klocka. Jag byter, än så länge, bara olja och filter samt wirarna till instrumenten (som bara håller någon enstaka säsong). Tydligen är det först i och med Mk III som Le Mans har nikasilcylindrar och det är naturligtvis att föredra. Utöver de vanliga kontrollerna (hjulens rundhet, lager, fjädring osv) ska man nog kolla kardanknuten också. Den ska inte vibrera eller knattra under gång och inte vara uppseendeväckande glappig (svårt att kolla utifrån).

Bränsle och däcksförbrukning är helt likvärdiga för de två hojarna. Båda är kass att skjutsa med. Passageraren sitter kass och i Monzans fall orkar inte motorn heller. Delar kan man köpa på t.ex. Biscaya i Alingsås. De har alla slitdelar på hyllan och åtminstone för mig har det inte behövts så förtvivlat mycket delar till någon av maskinerna.

Jag tycker det finns vissa saker man behöver göra med dessa hojar för att de ska bli bra maskiner. Alla gamla MC behöver nya ljuddämpare och bakstötdämpare, Guzzi är inget undantag. Men på dessa maskiner skadar det inte heller med en gaffeluppgradering. Dämparna sitter löst inuti gaffeln och åtminstone i Le Mans fall finns det bättre grejor att köpa (det har inte jag gjort, än). Bägge maskinerna har dåliga tändsystem (brytarspetsar) som man åtminstone i Le Mans:ens fall fixar med ett Mistral Lucas/RITA brytarlöst system. Le Mans mår också bra av att man lättar svänghjulet. Det är väl mycket ångmaskin original om man säger så. Vidare ska man spänningsmata strålkastaren via ett relä, annars kommer tändlåset att smälta, helt säkert.

Jag gillar båda maskinerna skarpt men med tanke på priset och din kroppslängd kan jag inte annat än att rekommendera Le Mans:en. Sedan är det ju en helt annan pull i motorn också, naturligtvis.
Calle Cula
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 jun 2009, 23:28

Re: Monza&Le Mans köptips

Inlägg av Calle Cula »

Tackar & bockar för upplysningarna om bägge hojarna!
Skriv svar