En fråga om Växel låds Lager !!!

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
motorino2002
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 okt 2008, 10:30
Mina motorcyklar: Några Italien Cyyklar(det heter så på Skånska)och Skoters.
Ort: Svedala

En fråga om Växel låds Lager !!!

Inlägg av motorino2002 »

Hej Guzzi folk !!!

Är det någon här som har erfarenhet av att byta ut Rull lagret med mässing/bronshållare i Växellådan(N303)original nr. 92234717 mot ett SKF NU303,..som är omvänt,..alltså har rullarna i ytterringen.
Jag har läst på nätet att några har gjort detta med gott resultat,..skillnaden är att man måste ta bort 1,4 mm av hörnorna på Muttern för att det skall gå fritt,.inkl. spel,. genom ytter ringen som ju då har rullarna.(inner ringen är 25mm i diameter på SKF NU 303)
Det skall ha 9 rullar(som originalet),..det finns också med 10 rullar men då blir inner ringens yttre diameter för liten !!!
(man drar då till muttern med en så kallad Round corner Hylsa).
Båda lagerna har exakt samma klassning,. jag har kollat detta i SKF Bibeln !!

Vitsen är at det kostar minde än en 1/3 av originalet och är lätt att få tag på !!
Ha,..de,..gott,..
Kjell
JAG TROR ENDAST PÅ DET JAG KAN SE !!

" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
Användarvisningsbild
motorino2002
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 okt 2008, 10:30
Mina motorcyklar: Några Italien Cyyklar(det heter så på Skånska)och Skoters.
Ort: Svedala

Re: En fråga om Växel låds Lager !!!

Inlägg av motorino2002 »

It's like flogging a f-cking dead Horse !!!


Kjell
JAG TROR ENDAST PÅ DET JAG KAN SE !!

" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: En fråga om Växel låds Lager !!!

Inlägg av GuzziKungen »

motorino2002 skrev:It's like flogging a f-cking dead Horse !!!


Kjell
Detta är ju inte något som slagit mig eller någon annan här.
Mitt tipps är att du frågar någon större SKF-försäljare , tala om vad du har ,vilken miljö det sitter i
och om möjliga sämre fadäser kan inträffa.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: En fråga om Växel låds Lager !!!

Inlägg av Raz »

Jag hade aldrig hört talas om det och har ingen kompetens att tillföra nåt så jag skrev inget. Men jag är tacksam för informationen för det låter ju som att det redan är både beprövat och genomtänkt med klassning osv.

Men vad pratar vi för pengar man kan spara in? Det ska till ganska många hundralappar för att jag ska börja slipa ned muttrar i min undermåliga verkstad. Eller, som du säger, att det är lättare att få tag på.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
motorino2002
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 okt 2008, 10:30
Mina motorcyklar: Några Italien Cyyklar(det heter så på Skånska)och Skoters.
Ort: Svedala

Re: En fråga om Växel låds Lager !!!

Inlägg av motorino2002 »

Ciao Ragazzi !!

De va trefligt me lite respons !!

Jag har som sagt själv bara läst detta på nätet,.och det lär gå bra att byta,..undrade bara om någon i Scandinavien hade provat detta,.samt hade erfarenhet.
(De e ju gott om snackade ute på forumen som ej vet va som e bak eller fram på en Cyykel)

Fast å andra sidan så skall jag på Italien Cyykel träff i norra Tyskland sista helgen i Augusti
http://www.guester-treffen.de/index.php?article_id=1

Där finns då min gode vän från Wales "Mike the Bike Regan" som har varit Tekniker i Engelska Armen i snudd på 20 År (fixar all teknik och mekanik) och efter mer är 30000 mil på Guzzi me Sidovagn plus Milen på hans solo Guzzis bör han veta någe om detta !!

Kjell
JAG TROR ENDAST PÅ DET JAG KAN SE !!

" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
Skriv svar