En fråga om Växel låds Lager !!!
Postat: 22 jul 2009, 13:15
Hej Guzzi folk !!!
Är det någon här som har erfarenhet av att byta ut Rull lagret med mässing/bronshållare i Växellådan(N303)original nr. 92234717 mot ett SKF NU303,..som är omvänt,..alltså har rullarna i ytterringen.
Jag har läst på nätet att några har gjort detta med gott resultat,..skillnaden är att man måste ta bort 1,4 mm av hörnorna på Muttern för att det skall gå fritt,.inkl. spel,. genom ytter ringen som ju då har rullarna.(inner ringen är 25mm i diameter på SKF NU 303)
Det skall ha 9 rullar(som originalet),..det finns också med 10 rullar men då blir inner ringens yttre diameter för liten !!!
(man drar då till muttern med en så kallad Round corner Hylsa).
Båda lagerna har exakt samma klassning,. jag har kollat detta i SKF Bibeln !!
Vitsen är at det kostar minde än en 1/3 av originalet och är lätt att få tag på !!
Ha,..de,..gott,..
Kjell
Är det någon här som har erfarenhet av att byta ut Rull lagret med mässing/bronshållare i Växellådan(N303)original nr. 92234717 mot ett SKF NU303,..som är omvänt,..alltså har rullarna i ytterringen.
Jag har läst på nätet att några har gjort detta med gott resultat,..skillnaden är att man måste ta bort 1,4 mm av hörnorna på Muttern för att det skall gå fritt,.inkl. spel,. genom ytter ringen som ju då har rullarna.(inner ringen är 25mm i diameter på SKF NU 303)
Det skall ha 9 rullar(som originalet),..det finns också med 10 rullar men då blir inner ringens yttre diameter för liten !!!
(man drar då till muttern med en så kallad Round corner Hylsa).
Båda lagerna har exakt samma klassning,. jag har kollat detta i SKF Bibeln !!
Vitsen är at det kostar minde än en 1/3 av originalet och är lätt att få tag på !!
Ha,..de,..gott,..
Kjell