Radialmonterade bromsok

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Radialmonterade bromsok

Inlägg av Raz »

Kan någon förklara för mig vad i hela friden det skulle vara för speciellt med "radialmonterade bromsok"? Jag blir irriterad på denna modefras i varenda tidnings alla tester. Som om det skulle vara intressantare information än vad hojen har för stötdämpare och inställningsmöjligheter på dessa.

Hur monterar man ett bromsok om inte radiellt? Kan någon peka ut en enda jämrans skivbroms genom tiderna som inte haft radiellt monterade bromsok? Det verkar ju liksom lite fiffigt att få bromsbeläggen ungefär där bromsskivan sitter, och den är ju med fördel mer eller mindre rund.

Visst, moderna hojar har gärna lite designat fäste som utgår från hjulaxeln och jag antar att det är det man syftar på, men jag kan inte med min hyfsade tekniska allmänbildning se att det skulle ge någon annan fördel än rent designmässigt. Mina bromsok placerar nämligen beläggen precis där de skall vara (precis i ytterkant på skivan), och jag tror inte de ska kallas "radialmonterade".

Men jag kan ju ha fel. Har jag det? Finns det någon anledning att dregla över radialmonterade bromsok?
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Bara ett nytt modeord vill jag säga.

Är det någon som kom ihåg anti-dive gaffeln :wink: :wink:
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Racerstone skrev:Bara ett nytt modeord vill jag säga.

Är det någon som kom ihåg anti-dive gaffeln :wink: :wink:
Ha ha jag stod och tittade på en sån på MC utställningen i Rottneros Park och begrep inte ens vad det var för något! Det hade passerat bäst-före datum i mitt minne. Vad fanken är det där för slang från bromsoket?!
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Raz skrev:
Racerstone skrev:Bara ett nytt modeord vill jag säga.

Är det någon som kom ihåg anti-dive gaffeln :wink: :wink:
Ha ha jag stod och tittade på en sån på MC utställningen i Rottneros Park och begrep inte ens vad det var för något! Det hade passerat bäst-före datum i mitt minne. Vad fanken är det där för slang från bromsoket?!
På gaffelbenet satt en liten ventil som var kopplad till just slangen från bromsoket.
Denna ventil ströp oljekanalen i gaffelbenet så att gaffeln blev stum vid inbromsning "Anti dive" eller anti dyk på svenska.
Jag hade själv en Suzuki 1100 med denna modefluga.
Jag märkte dock alldrig att det fungerade så bra, gaffeln blev visserligen hårdare vid kraftig inbromsning men körde man över ett gupp samtidigt som man bromsade så blev det lite stelben av alltihop :lol:
Det var en del som kopplade bort den här ventilen så fungerade gaffeln normalt.
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Inlägg av Bengt C »

Jag tror Honda hade ett anti-dive system där momentet från bromsoket gjorde gaffeln hårdare. Tanken var att då framhjulet hoppare ner i ett hål ska momentet upphöra (eftersom hjulet tappar markkontakt) och gaffeln då få chans att fjädra ut. Jag tror deras lösning fungerade marginellt bättre än Suzukis. Om man har navstyrning, eller BMW's moderna gaffel, finns betydligt bättre möjligheter att fixa anti-dive.

Nej, jag fattar inte heller vad det ska vara för vits med ett "radialmonterat" bromsok. Jag kan inte tänka mig att det påverkar bromsförmågan eller vägegenskaperna alls. Jag kan möjligen spekulera i att det kan ha betydelse för vibrationer eller något sådant. Ungefär som "flytande" skivor.
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Bromsspår...

Inlägg av Nicke »

Läs om myter och sanningar om radialmonterade bromsar i denna "Bromsbibel":

http://www.carbibles.com/brake_bible.html

andra fina biblar om olika system (visserligen med bilfokus) hittar du på:

http://www.chris-longhurst.com/carbibles/

Väldigt pedagogiska och rätt roligt skrivna...

tex: Suck, squeeze, bang, blow.
Not a sexual maneuver, but rather the common description for how an internal combustion engine works.
:)
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Himla kul rentav...

Inlägg av Nicke »

Himla kul rentav...

Chris som skriver så bra och roligt har även en avdelning om motorcyklar; "The bike bit" samt en generös läggning.

http://www.carbibles.com/bikes.html

Vill man visa honom sin uppskattning kan man frivilligt få bidra med en liten peng så han får råd att köpa sin drömhoj;


Like the site? Help Chris buy a bike. The page you are reading is free, but if you like what you see, throw me a $5 bone as a token of your appreciation. Help me buy the object of my desire.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Himla kul rentav...

Inlägg av Raz »

Nicke skrev:Himla kul rentav...Chris som skriver så bra och roligt har även en avdelning om motorcyklar; "The bike bit" samt en generös läggning.

http://www.carbibles.com/bikes.html
De andra länkarna var kanonbra men den där sista var ganska poänglös tycker jag. Jag menar hallå, försöker han lära bilister något? Fel approach. Resistance is futile. Håll er undan bara.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skriv svar