Stornello 125 går dåligt

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Triton
UppKomling
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2008, 12:16
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -72

Stornello 125 går dåligt

Inlägg av Triton »

Hej!

Nu i sommar när jag och pappa äntligen har haft tid att jobba med Stornellon har vi stött på ett problem som vi inte riktigt kan lösa.

Motorcykeln startar och går på tomgång en kort stund, sedan dör den. Om man bara rör gasen lite så dör den också.

Vi gick igenom förgasaren flera gånger och kunde inte hitta något fel, så då började vi titta på tändningen. Vi hittade inget fel där heller, men motorcykeln gick bara sämre och sämre och tillslut fick den ingen gnista överhuvudtaget. Vi bytte kondensator, kollade över brytarspetsar, lindade om tändspolen, och tillslut bytte vi tändstift, och då fick den gnista igen! Tyvärr var fortfarande samma problem med att den bara går på tomgång och sedan dör kvar.

Det här får oss att tro att det ändå är något fel på förgasaren. Vi testade att springa igång den, och efter andra försöket gick det att gasa, men om man släpper gasen så dör den direkt. Det blev bättre när den blev varm, då går det även att kicka igång den och gasa utan att den dör, men den går fortfarande ojämnt och baktänder.

Någon som har förslag på vad som kan vara fel?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: Stornello 125 går dåligt

Inlägg av GuzziKungen »

kolla att flottören är hel , kan bli ett sådant fel om den inte stänger som den ska.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Stornello 125 går dåligt

Inlägg av Guzzi-Leif »

Låter ändå som att tomgångsmunstycket eller tomgångskanalen inte är kliniskt rena (eller förstås att tomgångsjusteringsskruven är feljusterad).

Alternativ:
-Tjuvluft vid insugsrörets anslutningar
-Sliten trottel
-Klen bränsletillförsel (kran, filtren (i kran + på förgasarens banjoanslutning), slangen, flottör med nål och säte)
(-Felaktig förtändningsinställning)

För övrigt ska jag bara någon mer gång i livet äga en Stornello! Åren med Stornello 1974-76 var de absolut skojigaste i mitt mc-liv. Vilken underbar båge!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Triton
UppKomling
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2008, 12:16
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -72

Re: Stornello 125 går dåligt

Inlägg av Triton »

Tack så mycket för era svar! Jag ska undersöka förgasaren ordentligt igen och särskilt kolla det ni skrev. Ös på med mer tips av vad jag borde kolla. Jag har kommit på en till sak som jag behöver hjälp med också: jag behöver köpa ett nytt tändstift, och enligt verkstadshandboken ska det vara ett tändstift med "värmetal 225 enligt Bosch". Vad innebär det, det måste vara någon gammal märkning?
Guzzi-Leif skrev:För övrigt ska jag bara någon mer gång i livet äga en Stornello! Åren med Stornello 1974-76 var de absolut skojigaste i mitt mc-liv. Vilken underbar båge!
Det låter som om jag gjorde ett bra val av första motorcykel? :mrgreen:
Ess2
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 aug 2009, 00:06
Mina motorcyklar: Stornello Honda CB 750K2 Kawasaki S2 Yamaha AS1 Yamaha AS2 Yamaha AS3 Yamaha RD125 Suzuki Rf600r

Re: Stornello 125 går dåligt

Inlägg av Ess2 »

Det låter som om motorn inte får bränsle
Har Du kollat att Du får fram bränsle till förgasaren?
och det kommer "in" i förgasaren (flottörventilen inte är täppt eller flottören hängt sig)
Användarvisningsbild
cumber
GuzziFanatisk
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 jan 2008, 19:21
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -71
Ort: Västerås

Re: Stornello 125 går dåligt

Inlägg av cumber »

Själv har jag min Stornello nedplockad sedan 2 år. Förhoppningsvis får jag ihop den i höst.
Men när den var igång så gick den bra på tändstiftet EYQUEM C62LS.
Det är ett franskt märke som jag tror Biltema säljer, och som sitter i flera franska bilar.
Har dock inte kunnat kolla på Biltemas hemsida nu eftersom den verkar vara nere.

I en krossreferens som jag hittade på nätet så ser man följande
Bosch W175T2 (gammal) motsvaras av Bosch W7DC (nytt) eller EYQUEM C62LS eller NGK BP6ES. Alla räknas som varmare stift
Bosch W225T2 (gammal) motsvaras av Bosch W6DC (nytt) eller EYQUEM C82LS eller NGK BP7ES. Alla räknas som kallare stift

Det verkar med andra ord att det i min sitter ett varmare stift en vad som manualen föreslår.
Hoppas att det hjälper dig. De nya beteckningarna ska i alla fall inte vara några problem att få tag i.
Cumber
Stornello 125 -71
Triton
UppKomling
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2008, 12:16
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -72

Re: Stornello 125 går dåligt

Inlägg av Triton »

Ess2 skrev:Det låter som om motorn inte får bränsle
Har Du kollat att Du får fram bränsle till förgasaren?
och det kommer "in" i förgasaren (flottörventilen inte är täppt eller flottören hängt sig)
Bränslet kommer fram till förgasaren iallafall, tyvärr har jag inte hunnit undersöka flottören eftersom vi är mitt uppe i en flytt. Senaste gången jag hade isär förgasaren hade inte flottören hängt sig, och jag blåste rent alla ventiler. Jag får undersöka igen.
cumber skrev:Själv har jag min Stornello nedplockad sedan 2 år. Förhoppningsvis får jag ihop den i höst.
Men när den var igång så gick den bra på tändstiftet EYQUEM C62LS.
Det är ett franskt märke som jag tror Biltema säljer, och som sitter i flera franska bilar.
Har dock inte kunnat kolla på Biltemas hemsida nu eftersom den verkar vara nere.

I en krossreferens som jag hittade på nätet så ser man följande
Bosch W175T2 (gammal) motsvaras av Bosch W7DC (nytt) eller EYQUEM C62LS eller NGK BP6ES. Alla räknas som varmare stift
Bosch W225T2 (gammal) motsvaras av Bosch W6DC (nytt) eller EYQUEM C82LS eller NGK BP7ES. Alla räknas som kallare stift

Det verkar med andra ord att det i min sitter ett varmare stift en vad som manualen föreslår.
Hoppas att det hjälper dig. De nya beteckningarna ska i alla fall inte vara några problem att få tag i.
Ahh, precis vad jag behövde veta. Det tändstiftet som sitter i nu blir helt svart, det kan väl bero på att värmeavledningen är för bra?
Användarvisningsbild
cumber
GuzziFanatisk
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 jan 2008, 19:21
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -71
Ort: Västerås

Re: Stornello 125 går dåligt

Inlägg av cumber »

Osäker på hur värmetalet påverkar. Är ingen tekniker på detta område.
Men jag hittade följande riktlinjer på nätet
Svart tändstift = För fet blandning
Vitt tändstift = För tunn blandning
Brunt tändstift = PERFEKT !!

Så det kan betyda i ditt fall att motorn får för mycket bensin i förhållande till luft.

Nu kom Biltemas sida upp. 39,90 kr för 4 st!! EYQUEM C62LS. Inte så mycket att pruta på där :D
Cumber
Stornello 125 -71
Ess2
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 aug 2009, 00:06
Mina motorcyklar: Stornello Honda CB 750K2 Kawasaki S2 Yamaha AS1 Yamaha AS2 Yamaha AS3 Yamaha RD125 Suzuki Rf600r

Re: Stornello 125 går dåligt

Inlägg av Ess2 »

Triton skrev:
Ess2 skrev:Det låter som om motorn inte får bränsle
Har Du kollat att Du får fram bränsle till förgasaren?
och det kommer "in" i förgasaren (flottörventilen inte är täppt eller flottören hängt sig)
Bränslet kommer fram till förgasaren iallafall, tyvärr har jag inte hunnit undersöka flottören eftersom vi är mitt uppe i en flytt. Senaste gången jag hade isär förgasaren hade inte flottören hängt sig, och jag blåste rent alla ventiler. Jag får undersöka igen.
cumber skrev:Själv har jag min Stornello nedplockad sedan 2 år. Förhoppningsvis får jag ihop den i höst.
Men när den var igång så gick den bra på tändstiftet EYQUEM C62LS.
Det är ett franskt märke som jag tror Biltema säljer, och som sitter i flera franska bilar.
Har dock inte kunnat kolla på Biltemas hemsida nu eftersom den verkar vara nere.

I en krossreferens som jag hittade på nätet så ser man följande
Bosch W175T2 (gammal) motsvaras av Bosch W7DC (nytt) eller EYQUEM C62LS eller NGK BP6ES. Alla räknas som varmare stift
Bosch W225T2 (gammal) motsvaras av Bosch W6DC (nytt) eller EYQUEM C82LS eller NGK BP7ES. Alla räknas som kallare stift

Det verkar med andra ord att det i min sitter ett varmare stift en vad som manualen föreslår.
Hoppas att det hjälper dig. De nya beteckningarna ska i alla fall inte vara några problem att få tag i.
Ahh, precis vad jag behövde veta. Det tändstiftet som sitter i nu blir helt svart, det kan väl bero på att värmeavledningen är för bra?
Kolla inte bara flotören utan också nålventilen, flottern "styr" nålventilen viken dels kan ha hängt sig(kärvar) dels kan den vara full med skräp som gör att Du inte får bränsle till förgasaren
Men när du säger att tändstiftet är helt svart tyder det på att motorn får för mycket bränsle vilket kan bero på att nålventilen inte tätar utan flödar förgasaren
Triton
UppKomling
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2008, 12:16
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -72

Re: Stornello 125 går dåligt

Inlägg av Triton »

Tack för alla tips! Det här forumet är så bra, man får alltid svar på det man frågar om, och snabbt går det också :mrgreen:

Tyvärr är jag inte lika snabb, jag har inte hunnit med att fixa med motorcykeln :(
Användarvisningsbild
cumber
GuzziFanatisk
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 jan 2008, 19:21
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -71
Ort: Västerås

Re: Stornello 125 går dåligt

Inlägg av cumber »

Hej Triton. Har du fått fart på Stornellon ännu?

Själv fick jag min färdigt till förra säsongen. Den gick dock uselt i motorn. Perfekt på tomgång. Men så fort jag pressade den lite så hackade den och sköt i avgasröret.
Testade med allting, tyckte jag. Ställde ventiler, gjorde rent förgasaren (igen) och ställde tändningen efter alla konstens regler.
Testade även med att byta tändstift, allt varmare stift, stegvis nedåt. Den gick lite bättre för varje byte men ändå inte bra.
Eftersom jag har även min Breva att köra på så gick säsongen, och vintern kom.
Jag hade dock en idé om att lämna in tändspolen för omlindning eftersom jag misstänkte att den inte orkade med riktigt. Vem skulle göra det efter 40 år? :)
Så det fick det bli. Skickade iväg hela kompletta tändplattan, och fick tillbaka den med nylindad tändspole och uppfräschad laddningsspole.
Monterade, och den gick som en klocka. Årminstone i garaget. Vintern hindrade mig liksom att testa.

Nu till den skämmiga biten i berättelsen.
Barmarken kom och jag ut och testade. Den gick mycket bra, nästan i alla fall. Lite hackande på mycket gas. Har man en Breva och jämföra med så vill man gasa mycket. :D
Gårdagens tur började som vanligt. Men sedan började den hacka något så ända in i helv-te. Tog mig knappt hem. Ur med tändstiftet, svart som synden. Sov på saken.
Eftersom jag är en sådan som lär mig av misstagen, och sedan aldrig kommer ihåg det, så dök de vanliga teorierna upp. Tändningsproblem, felställda ventiler etc etc.
Men som vanligt så hittar jag små guldkorn på nätet. Igentäppt luftfilter kan det vara något?
Stornellons vänstra sidoburk har 2 fack som normalt rymmer luftfiltret i det övre och verktyg i den nedre.
Eftersom jag även tillhör den försiktiga typen som ska ha med mig verktyg för alla tänkbara skäl, och det ändå aldrig hade funnits något riktigt luftfilter från det att jag
köpte Stornellon, så hade jag naturligtvis lagt en trasa med verktyg även i det övre facket. :oops: Och det gick ju bra ända tills den fick för sig att röra sig framåt och täppa till luftslangen.
Då blev blandningen lite tokig och den fick för mycket bränsle med svart tändstift som följd.
Så iväg med verktygen och trasan. Och nu går den faktiskt otroligt bra. :D
Cumber
Stornello 125 -71
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Stornello 125 går dåligt

Inlägg av Raz »

Ha ha, grattis till framgången! Det finns ingen anledning till att rodna över det där och det gör du säkert inte heller eftersom du har kurage nog att dela med dig. Det finns en rätt kul tråd på sporthoj.com om garagetabbar, där finns det helt sagolika historier!
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Stornello 125 går dåligt

Inlägg av Guzzi-Leif »

Härlig historia och enkel lösning, cumber!
Hoppas det blir härliga Stornello-mil för dig o Triton i sommar!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Triton
UppKomling
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2008, 12:16
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -72

Re: Stornello 125 går dåligt

Inlägg av Triton »

Oj, nu är det ju jag som skäms eftersom jag inte har svarat :oops:

Grattis cumber till en körbar och underbar motorcykel! :D

Jag har tyvärr inte fått igång min lilla Stornello än... Dock låter det som om du hade nästan samma problem som jag: tvekar på högre varv och hackar och har sig. Dock är den fortfarande körbar, om man är ytterst försiktig på gasen. Körde hem den till nya garaget idag. Så fort jag försökte komma över 4000 varv hackade den och ville inte alls. Tändstiftet (som är något varmare än rekomenderat) såg fint ut när jag kollade efter hemkörningen, verkar inte vara något fel med förgasaren tycker jag då. Det pekar alltså mot tädningen.

Jag har faktiskt lindat om tändspolen själv, men det gav ingen märkbar förändring. Jag kanske borde göra som du och skicka iväg den till någon som kan. Jag har även testat att byta tändspolen som sitter under tanken, men det blev ingen förändring. Jag har justerat tänding, förgasare och ventiler utan resultat.

Till vem skickade du din tändplatta cumber?

Grattis än en gång, oerhört kul att du fått igång den!
Användarvisningsbild
cumber
GuzziFanatisk
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 jan 2008, 19:21
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -71
Ort: Västerås

Re: Stornello 125 går dåligt

Inlägg av cumber »

Jag ljög lite förra gången. Förmodligen mot bättre vetande.
Inget snack att den gick bättre när väl verktygstrasan var försvunnen från luftintaget :)

Men fortfarande fick den för mycket bränsle och småhackade på höga varv.
Och varven kan man behöva för att Stornellon ska hänga med i trafiken när en rakt upp sittande 95 kilos klump sitter på :)
Den var bestyckad med ett Bosch W225T2 tändstift (rätt typ av stift enligt orignal).

Nu har jag testat med att minska gapet på brytarna och satt i ett 3 steg varmare stift, NGK BP4ES (BP7ES motsvarar original W225T2). Och nu går den utan att hacka.
Att sedan vänster stövel (den är ju ändå svart) får lite olja här och där är bara charmigt :D

Tändplattan skickade jag till http://www.timra-elbyggnad.se/
Jag hade inga kontakter med dem tidigare. Utan det var en ren slump, och efter en del googlande, som det blev så.
Men för 500:- så gjorde de ett kanonjobb.
Cumber
Stornello 125 -71
Skriv svar