Sida 2 av 2

Re: Stornello 125 går dåligt

Postat: 22 maj 2011, 22:50
av Guzzi-Leif
Är du 110% säker på att du har rätt tändläge, cumber?
Förändring av brytaravstånd ändrar ju också tändläget så du har en viss indikation där...

Re: Stornello 125 går dåligt

Postat: 24 maj 2011, 21:38
av cumber
110% säker på rätt tändläge, knappast. Snarare 90% säker på att jag har fel tändläge.
Märke B på bilden motsvarar övre dödpunkt. När jag kontrollerar med stroboskop så visar
tomgång 12-1300 varv på märke C. Där borde den vara, enligt manualen, när jag varvar 2500 varv.

Tyvärr går inte tändplattan att vrida mer medsols. Vrider jag den motsols så vandrar tomgången
närmare märke D istället. Förtändningsmekanismen fungerar dock helt ok. Ju mer jag varvar,
ju mer flyttar sig det mot märke D, E etc. Precis som det ska.

Antingen tänker jag helt fel eller så får jag göra större hål i tändplattans fästen :?

Men vad gör det? Min vackra Stornello är 40 år gammal och går tillräckligt bra för att göra
invånarna i Västerås nyfikna och konfunderade när jag bara verkar svänga åt vänster.
Det är enklare så eftersom jag slipper släppa gasen för att räcka ut armen. :D
Tändningsmärke.jpg
Tändningsmärke.jpg (29.59 KiB) Visad 6129 gånger

Re: Stornello 125 går dåligt

Postat: 24 maj 2011, 21:50
av Guzzi-Leif
Gör ren och smörj regulatorn samt (om det kan ordnas) byt till fräscha fjädrar.
Om du inte kommer någon vart med detta; försök ställa in max förtändning i stället om du har data för detta (max utslagen regulator ska ge blipp vid E-F???).
Är du förresten säker på att C inte är tomgångsvarvtalet = lägsta förtändning?

Om tändplattans justering inte räcker till, får du använda brytaravståndet för att reglera tändpunkt lite till. Mindre avstånd ger mindre förtändning och vice versa. Innebörden av detta är ju för övrigt att det är viktigt att brytarna verkligen ställts in där de är som mest öppna innan man börjar kolla tändläge i en frisk anläggning.

Re: Stornello 125 går dåligt

Postat: 25 maj 2011, 05:26
av GuzziKungen
Jag har inget problem med detta i dag ,men fasiken vad lärorik läsning :idea:

Re: Stornello 125 går dåligt

Postat: 25 maj 2011, 10:18
av Nicke
G:K Skönt att höra att du ännu inte har problem med tändläget... :wink:

Re: Stornello 125 går dåligt

Postat: 25 maj 2011, 18:25
av Guzzi-Leif
Visst är moderna tiders elektroniksa tändning en välsignelse för mänskligheten?!

Re: Stornello 125 går dåligt

Postat: 25 maj 2011, 22:28
av ekoxen
Jag hade vägrat justera brytareoch tändning på LM:en, varmt och trångt. Hade hellre åkt buss.

Re: Stornello 125 går dåligt

Postat: 20 jun 2011, 15:46
av Triton
Intressant läsning ja! Ska kontrollera tändinställningarna igen, har letat fram stroboskoplampan och ska bara vänta på bättre väder.

Re: Stornello 125 går dåligt

Postat: 20 jun 2011, 18:17
av cumber
Som Guzzi-Leif var inne på så testade jag med att minska brytaravståndet, samtidigt som jag valde att sätta i det varmaste tändstiftet jag hade (NGK BP4ES). Vilket är 4 steg varmare än original.
Och nu går den riktigt riktigt bra. Så nu rör jag ingenting på ett tag :) Dock ska jag testa med lite kallare stift.

Nu är det 2 nya projekt på tapeten istället.
Dels sadeln, där lädret är förvånansvärt helt och bra, men där 40 år gammal skumgummi är torrt som fnöske och skulle pudra ner hela ramen om jag inte hade silvertapat undersidan.
Och dels varvräknaren som har gett upp.

Sadeln kan jag få renoverad enligt uppgift för mellan 3-4000.
Och varvräknaren kan renoveras för runt 1000.

Så det är bara frågan om ekonomisk smärtgräns :?

Re: Stornello 125 går dåligt

Postat: 20 jun 2011, 19:23
av Mårten
cumber skrev:Sadeln kan jag få renoverad enligt uppgift för mellan 3-4000.
Utifall man vill prova själv kanske denna site kan vara något:
http://www.diymotorcycleseat.com/

Re: Stornello 125 går dåligt

Postat: 20 jun 2011, 20:48
av cumber
Intressant sida. Blir lite inspirerad.
Fixar nog inte att forma till skumgummit själv.
Men det borde väl finnas någon som kan göra det med originalsadeln som mall.
Och klädsel har jag, inköpt från Tyskland för något år sedan, även om den inte är klockrent som originalet.

Sidan länkade även till sidor med "sittsmaks-eländet".
Det blir väl till att lägga sig under kirurgkniven :wink:

Re: Stornello 125 går dåligt

Postat: 27 jun 2011, 17:47
av Triton
Nu! Kontrollerade tändförställningen med stroboskoplampa och upptäckte att regulatorn slår ut maximalt redan vid 2000 varv. Nu har jag bytt till en kraftigare returfjäder och stornellon går mycket bättre, dock inte alls så bra som jag vill. Det beror kanske på att tändningen behöver justeras mer noggrant?

Re: Stornello 125 går dåligt

Postat: 26 aug 2021, 16:02
av cumber
Hakar på den här gamla tråden. För rubriken stämmer ju :wink:
Som jag tidigare nämnt någonstans så är jag inne på min tredje Stornello. Alla 71'or.

Nu till problemet. Ingen av de tidigare 2 hade detta problem.
Den går utmärkt. Men slumpmässigt mellan typ 1 km -> 2 mil så stannar motorn med symptom att den inte får något bensin.
Är jag på plan mark eller i nedförsbacke så räcker det med att dra in kopplingen, låta den rulla 20-30m, för att sedan släppa kopplingen igen.
Då går den igång utan på problem igen.

Snackade med en mc-mekaniker som bor på gatan. Och han sa att det låter definitivt som ett vakuum problem, och att då bensinen inte kommer till förgasaren.
Då låter troligt. Men varför går den då igång igen utan problem, utan att jag ex vis öppnar tanklocket?
Synar jag tanklocket så är det en fjäderbelastad plåtbricka innerst, därefter en gummipackning och ytterst ytterligare en plåtbricka som skruvas fast och håller allt på plats.
Alla dess 3 "lager" har ett lite hål (1,5mm som jag har borrat upp till 2mm) som rimligen bör vara linjerade med varandra för att luften ska komma in. Och det är de.

Idéer mottages tacksamt. :)

Re: Stornello 125 går dåligt

Postat: 28 aug 2021, 14:22
av cumber
Efter lite letande på nätet så har jag nu modifierat gummipackningen till förhoppningsvis rätt mått och borrat större hål i båda plåtarna i tanklocket. Och vädret tillåter de närmaste dagarna så får det bli en längre provtur.
Jag tror att gummipackningen som fanns var alldeles för stor och därigenom täckte ventilationen.