Spikningar

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Spikningar

Inlägg av poon »

Är det normalt att Breva 750 2004 som gått 800 mil spikar?
Oftast så händer det vid hastiga gaspådrag från stillastående vid trafikljus och andra stopp.
Det händer också ibland vid gaspådrag från låga varv på hög växel.
Det är dock inte varje gång som den spikar.

Är det normalt med lite ventiltickningar innan den blivit varm?
När den är varm så hörs det inga ventiltickningar.

För övrigt så har det blivit mycket roligare att pendla från södra till norra Stockholm
när man har en Guzzi att pendla med, hoppas snön dröjer länge än. :D
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Inlägg: 327
Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ort: Limhamn

Re: Spikningar

Inlägg av -ah »

poon skrev:Är det normalt att Breva 750 2004 som gått 800 mil spikar?
Oftast så händer det vid hastiga gaspådrag från stillastående vid trafikljus och andra stopp.
Det händer också ibland vid gaspådrag från låga varv på hög växel.
Det är dock inte varje gång som den spikar.

Är det normalt med lite ventiltickningar innan den blivit varm?
När den är varm så hörs det inga ventiltickningar.

För övrigt så har det blivit mycket roligare att pendla från södra till norra Stockholm
när man har en Guzzi att pendla med, hoppas snön dröjer länge än. :D
Har aldrig hört en spik, så för min är det åtminstone inte normalt.
Har du möjlighet att kolla värdena mot en Axone/Navigator eller en VDSTS?
Kolla också tändstiften; 0,65 mm är ett bra värde - den är lite kinkig med det avståndet, den lilla rackar'n.
Om jag händelse- och undantagsvis skulle köra utan öronproppar, hörs ventiltickandet väldigt väl, däremot, även vid varm motor.
Kolla är enkelt, 0,15 mm in och 0,20 ut.
Se till att dom inte står tajtare, hellre åt det andra hållet! Tidiga smallblocks kunde få för sig att tappa ventilhuvudet med för snålt ställda ventiler, och det är inte att rekommendera!
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: Spikningar

Inlägg av poon »

-ah skrev:
poon skrev:Är det normalt att Breva 750 2004 som gått 800 mil spikar?
Oftast så händer det vid hastiga gaspådrag från stillastående vid trafikljus och andra stopp.
Det händer också ibland vid gaspådrag från låga varv på hög växel.
Det är dock inte varje gång som den spikar.

Är det normalt med lite ventiltickningar innan den blivit varm?
När den är varm så hörs det inga ventiltickningar.

För övrigt så har det blivit mycket roligare att pendla från södra till norra Stockholm
när man har en Guzzi att pendla med, hoppas snön dröjer länge än. :D
Har aldrig hört en spik, så för min är det åtminstone inte normalt.
Har du möjlighet att kolla värdena mot en Axone/Navigator eller en VDSTS?
Kolla också tändstiften; 0,65 mm är ett bra värde - den är lite kinkig med det avståndet, den lilla rackar'n.
Om jag händelse- och undantagsvis skulle köra utan öronproppar, hörs ventiltickandet väldigt väl, däremot, även vid varm motor.
Kolla är enkelt, 0,15 mm in och 0,20 ut.
Se till att dom inte står tajtare, hellre åt det andra hållet! Tidiga smallblocks kunde få för sig att tappa ventilhuvudet med för snålt ställda ventiler, och det är inte att rekommendera!
Tyvärr så har jag inga av de testinstrument som du nämner, någon i närheten av Vårberg i Stockholm som har det?
Det är inget skönt ljud som spikningarna gör, så det vore skönt att bli av med dem, kan ju inte vara bra för motorn heller.
Jag ska kolla stiften, kanske lika bra att byta dem, det kanske är originalstiften som sitter där, har bara haft hojen 1,5 månad.
Om det är normalt med lite tickande innan den blivit varm så kan jag nog leva med det, det försvinner ju så fort den har blivit varm.

/Peter
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Inlägg: 327
Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ort: Limhamn

Re: Spikningar

Inlägg av -ah »

Det finns nån Guzzi-förhandlare i Stockholmsområdet, men jag vet inte vem. Annars kan en Aprilia-handlare göra samma sak. Dom (verkstan) ska ha en Axone eller en Navigator (som är den nya versionen av Axone) att kolla ECU'n och felmeddelanden mm, med.
En VDSTS är DIY instrumentet, och kan detsamma som de andra, utom att den inte uppdateras med ev nya mappningar. Å andra sidan kostar den 1/40 av Axonen....

Har du vägen förbi, har jag en.
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: Spikningar

Inlägg av poon »

-ah skrev:Det finns nån Guzzi-förhandlare i Stockholmsområdet, men jag vet inte vem. Annars kan en Aprilia-handlare göra samma sak. Dom (verkstan) ska ha en Axone eller en Navigator (som är den nya versionen av Axone) att kolla ECU'n och felmeddelanden mm, med.
En VDSTS är DIY instrumentet, och kan detsamma som de andra, utom att den inte uppdateras med ev nya mappningar. Å andra sidan kostar den 1/40 av Axonen....

Har du vägen förbi, har jag en.
Tack för informationen, jag antar att Guzzicenter borde ha en sådan.
Tror att det blir lite närmare än att ta en sväng förbi Limhamn.

Sanza speme vivemo in disio. :wink:
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: Spikningar

Inlägg av poon »

poon skrev:
-ah skrev:
poon skrev:Är det normalt att Breva 750 2004 som gått 800 mil spikar?
Oftast så händer det vid hastiga gaspådrag från stillastående vid trafikljus och andra stopp.
Det händer också ibland vid gaspådrag från låga varv på hög växel.
Det är dock inte varje gång som den spikar.

Är det normalt med lite ventiltickningar innan den blivit varm?
När den är varm så hörs det inga ventiltickningar.

För övrigt så har det blivit mycket roligare att pendla från södra till norra Stockholm
när man har en Guzzi att pendla med, hoppas snön dröjer länge än. :D
Har aldrig hört en spik, så för min är det åtminstone inte normalt.
Har du möjlighet att kolla värdena mot en Axone/Navigator eller en VDSTS?
Kolla också tändstiften; 0,65 mm är ett bra värde - den är lite kinkig med det avståndet, den lilla rackar'n.
Om jag händelse- och undantagsvis skulle köra utan öronproppar, hörs ventiltickandet väldigt väl, däremot, även vid varm motor.
Kolla är enkelt, 0,15 mm in och 0,20 ut.
Se till att dom inte står tajtare, hellre åt det andra hållet! Tidiga smallblocks kunde få för sig att tappa ventilhuvudet med för snålt ställda ventiler, och det är inte att rekommendera!
Tyvärr så har jag inga av de testinstrument som du nämner, någon i närheten av Vårberg i Stockholm som har det?
Det är inget skönt ljud som spikningarna gör, så det vore skönt att bli av med dem, kan ju inte vara bra för motorn heller.
Jag ska kolla stiften, kanske lika bra att byta dem, det kanske är originalstiften som sitter där, har bara haft hojen 1,5 månad.
Om det är normalt med lite tickande innan den blivit varm så kan jag nog leva med det, det försvinner ju så fort den har blivit varm.

/Peter
Jag har kollat avstånden på stiften nu, det var ungefär 0,8 på dem.
Har justerat till 0,65, det blev betydligt bättre med det.
Har bara fått några knackningar när jag har provocerat den med snabba pådrag från riktigt lågt varv.
Ska prova med 0,6 en gång också för att se om det försvinner helt.

/Peter
Skriv svar