poon skrev:Är det normalt att Breva 750 2004 som gått 800 mil spikar?
Oftast så händer det vid hastiga gaspådrag från stillastående vid trafikljus och andra stopp.
Det händer också ibland vid gaspådrag från låga varv på hög växel.
Det är dock inte varje gång som den spikar.
Är det normalt med lite ventiltickningar innan den blivit varm?
När den är varm så hörs det inga ventiltickningar.
För övrigt så har det blivit mycket roligare att pendla från södra till norra Stockholm
när man har en Guzzi att pendla med, hoppas snön dröjer länge än.

Har aldrig hört en spik, så för min är det åtminstone inte normalt.
Har du möjlighet att kolla värdena mot en Axone/Navigator eller en VDSTS?
Kolla också tändstiften; 0,65 mm är ett bra värde - den är lite kinkig med det avståndet, den lilla rackar'n.
Om jag händelse- och undantagsvis skulle köra utan öronproppar, hörs ventiltickandet väldigt väl, däremot, även vid varm motor.
Kolla är enkelt, 0,15 mm in och 0,20 ut.
Se till att dom
inte står tajtare, hellre åt det andra hållet! Tidiga smallblocks kunde få för sig att tappa ventilhuvudet med för snålt ställda ventiler, och det är inte att rekommendera!