Majonäs. Och det är inte Findus!

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"

Majonäs. Och det är inte Findus!

Inlägg av -ah »

Idag gjorde jag i ordning Rossinante för vinteridet. Jag har gett upp hoppet om en varm helg eller den vanligt återkommande brittsommarveckan.

Hade även hoppats på att kunna tvätta henne ordentligt innan jag lägger henne i den vanliga blåa liksäcken, men den biten får vänta tills en torr och solig dag, även om kall. Fanskapet torkar ju aldrig, annars.

Så jag genomförde oljebytare-ceremonin och passade även på att byta original cross-over burken mot en Stucchi-dito, vilket har den fördelen att jag nu även kommer åt avtappningspluggen i växellådan.

Bild

En annan god sak är att jag nu även kommer åt med den lilla momentnyckeln!

När jag tömde den bakre transmissionen, såg det ut så här:

Bild

INTE vad jag hade förväntat mig! :shock:

Så jag fick gräva ner mig lite längre

Bild

Bild

Bild

Jag vet ju om att jag körde genom ett par mycket kraftiga åskoväder i somras, men hur i helv*te kommer vattnet in, och ska/borde det inte finnas ett dräneringshål här?
Det finns en markering ca 1 cm ø på undersidan av drivtunneln, strax framför drevet, som kunde tjäna som landningsplats för en bra borr.
Vill alla ni smallblockägare vara goda att krypa ner på knä o se om dräneringshålet finns? :!:

Vatten har helt uppenbart penetrerat packboxen; titta på de krulliga läpparna intill sexkantmuttern.
Jag sköljde burken tre gånger med lampolja och fyllde med herrparfym 75-140 som man ska. Högst sannolikt får jag ändå riva bakhjulet för byte av gummi i början av nästa säsong.
Är det någon som har prövat detta? Är packboxen enkel att byta, eller får man plocka isär hela lådan? Nån som vet?

Var inte blyga nu!
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?

Re: Majonäs. Och det är inte Findus!

Inlägg av Guzzi-Leif »

Med risk för att lägga mig i något bortom min kompetens:
Ett tag på det glada 80-talet hade jag serviceansvaret för en 650 Lario där symptomet var vatten i slutväxeln (och snart därefter rostskador i pinjonglagret). Där var grundfelet punka på damasken mellan växellåda och sving/kardanrör (åsså sökte sig vattnet nedåt genom svingen och förbi pinjonglagret). Kan det vara även din veka punkt?

Håller alla tummar för ditt ofrivilliga mekande, -ah! Tur att du är såväl logisk och systematisk som kunnig.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk

Inlägg av -ah »

Guzzi-Leif skrev:Med risk för att lägga mig i något bortom min kompetens:
Ett tag på det glada 80-talet hade jag serviceansvaret för en 650 Lario där symptomet var vatten i slutväxeln (och snart därefter rostskador i pinjonglagret). Där var grundfelet punka på damasken mellan växellåda och sving/kardanrör (åsså sökte sig vattnet nedåt genom svingen och förbi pinjonglagret). Kan det vara även din veka punkt?

Håller alla tummar för ditt ofrivilliga mekande, -ah! Tur att du är såväl logisk och systematisk som kunnig.
Ja, det är också min teori. Fast jag ser inga sprickor i damasken.
Nu är jag en något stel äldre herre, och efter 5 timmar på knä, mekandes med än det ena än det andra, tynade lusten till fortsatta äventyr i takt med dagsljuset.

Fast det blir väl vår nångång igen. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?

Inlägg av Guzzi-Leif »

Har du kvar spilloljan?
Vore kanske intressant att veta hur mycket vatten du fått in (missfärgningen kommer ju även med små kvantiteter). Får det stå stilla i en glasburk någon vecka borde du väl få en separation. Är det jäkligt mycket, kan du ju mäta total volym o se om det avviker mucho från vad du skvimpade i vid förra oljebytet.
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk

Inlägg av -ah »

Ja.
Fast det skvimpar runt tillsammans med 15 liter annan blandat spillolja i en stor dunk... :mrgreen:

I min lilla Alzheimer-fördunklade hjärna trängar det sig på ett minne av en doft av hypoidolja, från förra gången jag fettade in splinsen i samband med däckbyte. Packboxen var nog kass redan då.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk

Inlägg av Guzzi-Leif »

En variant är väl ändå att vattnet kommit direkt till slutväxeln från luftningen? Ivrig tvätt eller så...

Två andra tankar:
-Då olika oljor skiljer sig i färgomslag med mera, vore det väl intressant att veta hur mycket vatten som krävs för att få den där lättmjölksfärgen. Iofs är det svårt att simulera flera hundra mils vispande och gnidning men om du häller upp aktuell oljetyp i en burk och tillsätter lite vatten i taget och skakar om ordentligt, borde du väl få en hint? Det kanske bara krävs en liiiiiten mängd och i så fall är ju både kondens och direktinträngning plötsligt ett alternativ.
-Eftersom färgen på spilloljan påminner mig om emulsionen avfettning/olja, kan man fråga sig om du fått ett hörn med lampolja kvar vid sköljningen? Får du samma färgomslag om du blandar aktuell olja + lampolja i en burk o skakar om?
Teijo
Guzzifantast
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1000 SP III

Inlägg av Teijo »

Verkar vara ganska vanligt det där. Körde tidigare med Lario, och samma problem finns med det. Knallröd Bel-Ray kom ut varenda gång som rosafärgad gröt. Tror mig, att vatten trängde sig in via luftningen, för hittade inget fel på nånstans.
Har inte haft såna besvär med nuvarande hojar.
Your crash, is my cash!
Skriv svar