Quota?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

jakal
GuzziFanatisk
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 apr 2007, 19:05
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.
Ort: Ystad

Quota?

Inlägg av jakal »

Har nu hittat min Guzzi en Quota 1100 2001. Men nu skulle jag vilja ha reda på lite om den. Typ fel eller vad som helst om den modellen. Det sitter en Power comander på den och iridiumstift men sen är resten orginal på den. Det enda som jag har märkt är att den på femmans växel för lite väsen när man gasar lite lätt, men inte vid fullgas och inte när man släpper gasen. Den har gått 2700 mil. Min mail dan-peter.nilsson@comhem.se :wink:
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Quota?

Inlägg av Raz »

jakal skrev:Det enda som jag har märkt är att den på femmans växel för lite väsen när man gasar lite lätt, men inte vid fullgas och inte när man släpper gasen.
När man gasar lite lätt - från vilket varvtal?
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
jakal
GuzziFanatisk
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 apr 2007, 19:05
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.
Ort: Ystad

Inlägg av jakal »

Det händer vid ca 3000. Det vinner lite lätt. Men det käns en lätt vibration i fotpinnen, som sen försvinner när man har kommit upp i marschhastighet. Annars går den som en klocka.
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Jag tror det är normalt med ett mer eller mindre"kritiskt" varvtal på omkring 3000 på alla större guzzi.
Det är ganska kraftiga vibrationer mellan 80-100 på femmans växel på min maskin .
jag har känt samma vibrationer på ett par andra 2002 or som jag har provkört.

Anledningen är att vissa maskiner bland andra 2002 stone/metalmodeller
är för högt växlade i kardanen.
man avråder till och med att använda femte växeln när man kör in en ny maskin.
det varvar helt enkelt för dåligt.
Vet inte om det gäller Quota, men det gör det nog inte om du bara känner en lätt vibration i fotpinnen så är säkert allt normalt.
På min så skakar hela tanken i 80-100 omkring 3000 rpm.så det är bara att köra på fyran eller ibland treans växel.

en lösning är att byta till 7-33 utväxling i kardanen som det är i äldre maskiner och nyare tillverkade efter 2003

En guzzi är ingen lågvarvig italiensk hd kopia som vissa vill ha det till.
En guzzi trivs bäst med ordentligt varv. Pröva att lägga i trean i 90-100 och dra järnet till varvtalslimiten så förstår ni vad jag menar.
jakal
GuzziFanatisk
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 apr 2007, 19:05
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.
Ort: Ystad

Inlägg av jakal »

Tackar för upplysningarna det är trygt att ha er guzzister. :D Men är det någon som vet lite mer om Quota 1100 då helst om 2001an. Länkar eller någon som har ägt en. :?:
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

jakal skrev:Tackar för upplysningarna det är trygt att ha er guzzister. :D Men är det någon som vet lite mer om Quota 1100 då helst om 2001an. Länkar eller någon som har ägt en. :?:

Det finns en del sidor på webben om Quota.

Här är en av Greg Bender
En hel del läsvärt och tips även för andra guzziåkare.

http://www.thisoldtractor.com/gtbender/quota.htm

Mvh Björn
jakal
GuzziFanatisk
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 apr 2007, 19:05
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.
Ort: Ystad

OJ!

Inlägg av jakal »

Tack för den sidan! Där står ju allt man behöver veta inte bara om min Guzzi utan om alla andra ochså. :lol: Tack Racerstone! :D
Thomas
Guzzifantast
Inlägg: 52
Blev medlem: 30 jul 2007, 18:47
Mina motorcyklar: Griso 1100
Ort: Västerås

Inlägg av Thomas »

Har precis samma problem med min Quota vid 3000vaev juster ite på co mätaren och problemet vart mindre!
Skriv svar