Små delar, stora problem...
Moderator: Moderatorer
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Små delar, stora problem...
Jej har en probleme...
(På norska låter ingenting besvärligt...)
Hej skruvarfantomer.
Klantade till det när jag skulle byta soppa filter och någon slang på Daytonan. Jag råkade bryta av slanganslutningen till det ena spjällhuset. Nåväl, bra kar reder sig själv, så jag införskaffade en lämplig slangskarv, borrade ur den gamla, peta ner den tillsnickrade och limmade ihop detta med kemisk metall. Men trycke va för mycke! Här duger det sålunda icke med dylika Åsa -Nisse reparationer.
Koll med guzzihandlare lämnar olika besked: Någon hävdar att han överhuvudtaget inte hittar igen slangkopplingarna som reservdel medan en annan hävdar att man kan köpa dem i fyrpack för 1600 kronor. Hu vad dyrt för ett litet plaströr med o-ring! (O-ringligt dyrt rentav)
Så till min fråga: Det kan väl knappast vara så att Marelli byggt dessa kopplingar enbart för Guzzi? Vet ni någon som handlar med Marelliprylar i landet? Eller finns det kanske rent av någon som har sådana här prylar liggande obehövda på en hylla i garaget och är beredd att sälja?
Det skulle vara så himla tråkigt om Daytonans demonvrål inte skulle få delta i allsången under Italienträffen om två veckor.
Kuriosa: Av de tre kopplingarna på de två spjällhusen var tre vinklade i 90 grader medans den som gick sönder var rak. Skall det vara så? Framgår inte av de skisser jag har tillgängliga. (Tänker att den kanske hamnat där på grund av att någon klumpig, grovmotorisk djävel försökt kränga av en slang och klantat sig
Hasta la vista
(På norska låter ingenting besvärligt...)
Hej skruvarfantomer.
Klantade till det när jag skulle byta soppa filter och någon slang på Daytonan. Jag råkade bryta av slanganslutningen till det ena spjällhuset. Nåväl, bra kar reder sig själv, så jag införskaffade en lämplig slangskarv, borrade ur den gamla, peta ner den tillsnickrade och limmade ihop detta med kemisk metall. Men trycke va för mycke! Här duger det sålunda icke med dylika Åsa -Nisse reparationer.
Koll med guzzihandlare lämnar olika besked: Någon hävdar att han överhuvudtaget inte hittar igen slangkopplingarna som reservdel medan en annan hävdar att man kan köpa dem i fyrpack för 1600 kronor. Hu vad dyrt för ett litet plaströr med o-ring! (O-ringligt dyrt rentav)
Så till min fråga: Det kan väl knappast vara så att Marelli byggt dessa kopplingar enbart för Guzzi? Vet ni någon som handlar med Marelliprylar i landet? Eller finns det kanske rent av någon som har sådana här prylar liggande obehövda på en hylla i garaget och är beredd att sälja?
Det skulle vara så himla tråkigt om Daytonans demonvrål inte skulle få delta i allsången under Italienträffen om två veckor.
Kuriosa: Av de tre kopplingarna på de två spjällhusen var tre vinklade i 90 grader medans den som gick sönder var rak. Skall det vara så? Framgår inte av de skisser jag har tillgängliga. (Tänker att den kanske hamnat där på grund av att någon klumpig, grovmotorisk djävel försökt kränga av en slang och klantat sig
Hasta la vista
Ciao / Ne
-
- Guzzifantast
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
- Ort: Växjö
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
nipples...
Hej Björn.
Har de inte tillgängliga just nu. Det är typ vanliga vita slanganslutningar i last med "taggflänsar" hela vägen typ skarvarna man har i vindrutespolslangarna på bilen. Diametern är 8 mm och de sitter med sprint i spår intryckta i spjällhusen. (två på varje) Det är alltså inflödet från soppa filtret samt mellan de två spjällhusen och returen till tryckmojucken... (På "insidan är de runda, släta med sprintspår och o-ring)
Liknande sitter med säkerhet på alla Guzzis insputningshojar av den generationen. (97:a)
Har de inte tillgängliga just nu. Det är typ vanliga vita slanganslutningar i last med "taggflänsar" hela vägen typ skarvarna man har i vindrutespolslangarna på bilen. Diametern är 8 mm och de sitter med sprint i spår intryckta i spjällhusen. (två på varje) Det är alltså inflödet från soppa filtret samt mellan de två spjällhusen och returen till tryckmojucken... (På "insidan är de runda, släta med sprintspår och o-ring)
Liknande sitter med säkerhet på alla Guzzis insputningshojar av den generationen. (97:a)
Ciao / Ne
-
- Guzzifantast
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
- Ort: Växjö
Det är inte samma som på "nyare" 01-03 guzzi här är de i metall Zink, aluminium med låsring.
Men det låter som det är samma typ som sitter på till ex. Honda (ursäkta nu svor jag )
Denna är rak i vit plast med en anslutning som man bara "klickar" fast (mycket lätt att bryta sönder) invändigt sitter det en oring som tätning.
Den borde ju finnas hos den lokale biltillbehörs firman.
till ex till Fiat De är ju släkt med guzzi?
Jag skall hålla ögonen öppna ,återkommer om jag hittar något.
Men det låter som det är samma typ som sitter på till ex. Honda (ursäkta nu svor jag )
Denna är rak i vit plast med en anslutning som man bara "klickar" fast (mycket lätt att bryta sönder) invändigt sitter det en oring som tätning.
Den borde ju finnas hos den lokale biltillbehörs firman.
till ex till Fiat De är ju släkt med guzzi?
Jag skall hålla ögonen öppna ,återkommer om jag hittar något.
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Brrrr...
Usch så du säger!!
Helt klar är metall att föredra när man skall rycka i den gamla torra slangen... (Är det detta som kallas torrbrytning??)
Jag letar, men du skall veta att det är långt mellan fiatfirmor i lappland och det i kombination med språkförbistringen leder till stora problemos.
(lättare om man kan lägga prylen på disken)
OBS! Jag talar absolut inte i metaforere...
Helt klar är metall att föredra när man skall rycka i den gamla torra slangen... (Är det detta som kallas torrbrytning??)
Jag letar, men du skall veta att det är långt mellan fiatfirmor i lappland och det i kombination med språkförbistringen leder till stora problemos.
(lättare om man kan lägga prylen på disken)
OBS! Jag talar absolut inte i metaforere...
Ciao / Ne
-
- Guzzifantast
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
- Ort: Växjö
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Skiiithäftigt!!!
Det skulle först vara något!
Tänk en häftig Italiensk snöskoter, snygg som ett smycke...
Vill ha! (Gärna med en v-motor stickande ur huven på Guzzivis)
Det är bra att du tänker lite utanför boxen, skall också försöka...
Ha det gott
Tänk en häftig Italiensk snöskoter, snygg som ett smycke...
Vill ha! (Gärna med en v-motor stickande ur huven på Guzzivis)
Det är bra att du tänker lite utanför boxen, skall också försöka...
Ha det gott
Ciao / Ne
HEJ nicke!Det finns en kille här nere i skåne som köper upp krockade guzzis,och jag vet att han åtminstone har en california med insprut stående.Brukar titta in till honom lite då och då för se vad han köpt på sig.Men det är mest begangnat han har ,förutom slitdelar.Han heter Claes Ekström och telenr är 046-61653.Det kan vara värt ett försök,han kanske rentav har nya. Mvh Stefan
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Thanks...
Hej Stefan.
Tack för tipset. Skall slå en signal och kolla om jag har turen med mig.
Ni kommer väl på träffen? Det är ju inte varje dag ni har chans att få åka så ni hinner varva ut hojarna.
Hälsa Cilla
Tack för tipset. Skall slå en signal och kolla om jag har turen med mig.
Ni kommer väl på träffen? Det är ju inte varje dag ni har chans att få åka så ni hinner varva ut hojarna.
Hälsa Cilla
Ciao / Ne