Dynobänk????

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

johan
Guzziåkare
Mina motorcyklar: Guzzi 750 s3 Nr 1 !!! Bimota HB2 Nr 4. Laverda jota .

Dynobänk????

Inlägg av johan »

Hepp
Jag vill minnas att någon här på forumet sa att han skulle skriva om dynobänkar ( Raz ,Nicke Tobbe, minns ej vem).
Mellan raderna kunde skönja en del syrlighet om dessa.Jag tänkte bromsa min motor vår,mest för att se om den bränner soppan som den ska.
Jag är inte expert på bänkkörning men en sak som jag misstänker är att dessa dynobänkar är accelerationbänkar ( fullt spett) och inte konstant last bänk.
Som jag ser det, är det svåra att få till en bra simulering av förbränningen vid den last som motorn utsätts vid tex 70,80,90....konstant fart/last.
Att kolla förbränningen vid full trottel är ju inte det jag är ute efter.
Om någon har erfarenhet av detta , skriv gärna ett par rader,jag kanske har fått allt om bakfoten..
PS (vi pratar om en trimmad lm 1000 motor)

Johan
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Re: Dynobänk????

Inlägg av Raz »

Jag är också sugen på att bänka och om det enda jag fick tag i var en fullgasrulle så vore det ändå roligare än ingenting. Men för att trimma in mellanregister och sånt eller labba med tänding och spridartajming så ska man nog leta reda på en bromsad bänk. Jag ska nosa runt lite i vår och om jag får nån erfarenhet att dela med mig av så skriver jag ett par rader.

Jag tänkte bänka nu i höstas innan jag renoverade toppar och höjer lite komp och sånt men jag blev tyvärr tvungen att fega ur för jag hade lite konstiga symptom på vänster cylinder. Det visade sig vara en pinnbult som tagit gängorna med sig så det var bra att jag fegade. Men tråkigt att jag inte får nåt kvitto på vad mina ändringar gav för resultat.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13

Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64

Inlägg av Tobbe »

Jag vet att GuzziMajoren var på Tejbys och var väldigt nöjd med
vad dom hade för service och kunnande.
Här är länken http://www.tejbys.se/

Jag har själv varit på väg vid ett flertal tillfällen men aldrig riktigt fått tummen ur, soo to speak :D
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Inlägg av hassew »

Jag var där med Quotan för ett par år sedan.
Gick på 2500:- om jag minns rätt. Dom ställde in min PC, och som avslutning ett kW/Nm diagram.

Hasse/ Bjökeberg
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000

Inlägg av SportGuzzi »

johan skrev:Hepp
Jag vill minnas att någon här på forumet sa att han skulle skriva om dynobänkar ( Raz ,Nicke Tobbe, minns ej vem).
Mellan raderna kunde skönja en del syrlighet om dessa.Jag tänkte bromsa min motor vår,mest för att se om den bränner soppan som den ska.
Jag är inte expert på bänkkörning men en sak som jag misstänker är att dessa dynobänkar är accelerationbänkar ( fullt spett) och inte konstant last bänk.
Som jag ser det, är det svåra att få till en bra simulering av förbränningen vid den last som motorn utsätts vid tex 70,80,90....konstant fart/last.
Att kolla förbränningen vid full trottel är ju inte det jag är ute efter.
Om någon har erfarenhet av detta , skriv gärna ett par rader,jag kanske har fått allt om bakfoten..
PS (vi pratar om en trimmad lm 1000 motor)

Johan
Hej, jag hade min i bänk på Biscaya ett par ggr i somras och det gjorde underverk. Grymt proffsiga!
johan
Guzziåkare

Inlägg av johan »

Jag måste tydligen utryckt mig lite oklart :(
Vad jag ville veta, är inte var det finns och villka som har DYNODÄNK , utan om dessa sk "bromsbänkar" mäter hur motorn går vid fullt spett, (acseleration)eller vid en KONSTANT last ( dvs hur motorn bränner soppan vid en last/motstånd som motorn utsätts vid i en simulerad körning i T.e.x 80
på verkliga vägen,=hojens vikt,min vikt,luftmotstånd,friktion,osv
Om man tittar på youtube , på en dynobänkskörning , ser det ut som det funkar så här ...1:an 2:an 3:an 4:an 5:an i lungt tempo. Sedan vid ca 3-3500 rpm på 5:an växel ger man fullt!!! till röd markering. det ser jag som ett acseleration test.
För pratade man om en sk rullande landsväg, ur fungera en sådan ?samma?
Kanske borde ringa och prata med någon "dynobänkare" för att reda ut begreppen

Fan, det nog mer oklart nu :wink:
Johan
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Snackar du med nån dynogubbe så dela gärna med dig sen!

Jag har försökt läsa mig till vad vanliga Dynojetcenters egentligen har för typ, men inte lyckats förrän nu, på http://rogart.se/dynojet.html. De kan visst vara vilken typ som helst :roll: Ett Dynojetcenter med åtminstone "steg 2" bänk låter väl som det du vill ha. Egentligen tycker man att ordet bromsbänk borde diskvalificera den enklaste typen som ju bara är en attans tung stålrulle.

Jag skulle behöva steg 3 för jag vill helst "låsa" på tex. 4000 varv så att jag kan gasa hur mycket jag vill medan bänken ser till att ändra lasten så varvtalet inte ändras. Då kan man ju lägga sig på ett visst gaspådrag och varvtal och sedan se vad som händer om man skruvar på tändning eller insprut i realtid. Ska man bestycka om förgasare lär väl behovet inte vara så stort, steg 2 borde ju räcka bra. Egentligen t.o.m steg 1 men jag läste om en Guzzibroder som försökte sig på det och bänken kunde inte ens mäta något vettigt på låga varv pga v-twinnens pulsande.

Jag undrar om de här "steg 1/2/3" benämningarna används av alla bänkfirmor, eller av alla Dynojetcenters, eller kanske bara av Rogart själva.

Jag vet att jag inte gav nåt svar nu heller, men jag delar dina funderingar :lol:
Alive and ticking
The world is my dyno!
johan
Guzziåkare

Inlägg av johan »

Fan va bra ,alla frågetecken börja rakna nu!
Tack!
Johan
Användarvisningsbild
fredrikw
Guzziåkare
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 850 GT -73
AJS 18CS -55
Harley Davidson FD -29

Inlägg av fredrikw »

Jag sammarbetar med Tälje Motor- & Kylarrenovering.

Vi har en bromsbänk som jag tror klarar vad trådskaparen efterfrågar. Den kan anpassa bromskraften så att önskad hastighet erhålls. Den tillåter också att hastigheten ändras under drift allt efter operatörens önskemål. Vill man kan den naturligtvis göra hastighetssvep för att ta fram effektkurvor.

Bild
Bilagor
small_test_bench.jpg
(100.28 KiB) Nerladdad 301 gånger
Skriv svar