knackande kardarn

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada, Norge GTX 1200 och nu Stelvio NTX

knackande kardarn

Inlägg av geguzzi »

hej!
nu har man fått ihop hojen efter man byt stödlagret i kardarn och nu knackar det antigen från kardarn knuten eller lådan svårt att av göra har plockat bort klumpen igen men knacket kvar står. har detta hänt någon där ute?? :( :( :(
geguzzi
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?

Re: knackande kardarn

Inlägg av Guzzikjelle »

Kan du beskriva (o)ljudet, vet hur det ser ut när 5ans drev har sagt upp sig, dom flesta kuggarna låg lungt i botten o vilade sig. Kan sända bilder :cry:
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Du har förstås känt ordentligt på knutarna? En annan kandidat tror jag är lagret på växellådans utgående.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada, Norge GTX 1200 och nu Stelvio NTX

Inlägg av geguzzi »

som sagt plockade ner allt i dag hittde inget fel plockade ihop det måste komma från lådan, sen har quotan brant lutning på kardarnen, så på central stödet låter det någon slag knackng typspänning som spänner upp och släpper mellan 5-15cm åt gången när man snurrar på hjulet men när man är ut och kör så är det vid fri koppling så ev.kommer det från koppling?? så det är som förra året men med nytt stödlager, gick det 1000mil förra så vi får se.......
geguzzi
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Har inte knutarna kommit i osynk? Lätt hänt på min hoj men jag vet inte om det kan vara aktuellt på en Quota.
Bilagor
kardan.png
kardan.png (22.66 KiB) Visad 6074 gånger
Alive and ticking
The world is my dyno!
jakal
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.

Inlägg av jakal »

Jag har en Quota 1100 det "missljud" jag hör från min kardan är när man drar på. Sen testade jag när den står på centralstödet det var en lite skilnad då, hon lät lite mer då. Men det blir ju en större vinkel då så jag tycker att det är normalt då. Eftersom jag även har en California så måste jag säga att Californians kardan är helt tyst. :? Men jag tror det på grund av att Quotans kardan är mer vinklad så därför hörs den mer. Det är vad jag tror. :wink:
V85tt
per-erik
Guzzifantast

Inlägg av per-erik »

Min Quota 1100 ES är helt tyst när jag rullar på hjulet.Däremot var det ett jäkla oljud i min gamla Qouta innan jag bytte knuten.Det verkar,som det bara är det ena knutkorset,som tar stryk.På Brors tid,kunde man köpa lösa knutkors,och på så sätt förlänga livslängden på knuten.Hörde ett rykte att det skulle gå att köpa knutkors någonstans nu också.Nån som vet?
Hålsningar per-erik.
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Tjena Per-Erik.

Såg på annat ställe att du annonserar ut hojen.
Hoppas du kommer på jubileumsträffen iaf. Det skulle vara trevligt för oss "juniorer" att få träffa de ursprungliga männen och kvinnorna ur "the right stuff", som garvat sina bakdelar mot Guzzisadlar sedan klubbens första år.

Det går ju fint att komma på trampjohnne oxå :mrgreen:
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)

Inlägg av geguzzi »

nu har jag skruvat ihop det för andra gången och inte hittat något och kört ett par dagar som sagt guzzi är personliga så vi får ta det senare och se om man får fram vad det är men bra att man får upplysningar från alla håll så man kan kolla upp det.
tråkigt att du ska sälja hade det varit för ett år sen så hade jag nog slagit till på din hoj ouota är nog den hoj man skulle haft från början.
geguzzi
per-erik skrev:Min Quota 1100 ES är helt tyst när jag rullar på hjulet.Däremot var det ett jäkla oljud i min gamla Qouta innan jag bytte knuten.Det verkar,som det bara är det ena knutkorset,som tar stryk.På Brors tid,kunde man köpa lösa knutkors,och på så sätt förlänga livslängden på knuten.Hörde ett rykte att det skulle gå att köpa knutkors någonstans nu också.Nån som vet?
Hålsningar per-erik.
special
GuzziFanatisk

Inlägg av special »

per-erik skrev:Min Quota 1100 ES är helt tyst när jag rullar på hjulet.Däremot var det ett jäkla oljud i min gamla Qouta innan jag bytte knuten.Det verkar,som det bara är det ena knutkorset,som tar stryk.På Brors tid,kunde man köpa lösa knutkors,och på så sätt förlänga livslängden på knuten.Hörde ett rykte att det skulle gå att köpa knutkors någonstans nu också.Nån som vet?
Hålsningar per-erik.

http://shop.ebay.de/i.html?LH_Auction=1 ... 86.c0.m301

Skynda på, slutbjudet vid 22-tiden.

PS. Det kanske inte är samma typ, vid närmare eftertanke. DS.
per-erik
Guzzifantast

Inlägg av per-erik »

Det här har inte med kardanknack att göra.Men jag tänkte åka upp till museet den 15e Maj,men då åker jag Mazda MX 5.Hoppas vädret tillåter nedcabbat.
per-erik
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13

Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64

Inlägg av Tobbe »

Du är så välkommen, Per-Erik!
Hoppas du får med dig fler oxå!
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)

Inlägg av geguzzi »

om du inte sålt quotan ta den istället
välkommen
geguzzi
Tobbe skrev:Du är så välkommen, Per-Erik!
Hoppas du får med dig fler oxå!
Skriv svar