Renovering spjällhus
Postat: 01 jun 2010, 00:54
Kulleden (med hona i plast) till länkaget mellan spjällhusen var så utsliten på min hoj att det började bli omöjligt att få konsekventa TPS-värden på tomgång. Och dessutom ökade värdet med 25% med motorn igång eftersom vacuumet flyttade på hela spjällaxeln.
Köpte nya tätningar (4 st Yamaha 256-14997-00-00, sitter på XS 650 och en mängd andra hojar både med fuggar och insprutning) för några tior stycket, en ny kulled i metall (avsedd för Volvo P1800
artikelnummer 959088 och finns tex hos CVI Automotive för 34 kr) samt två 8 mm x 0.5 mm shims för att minska det enorma glappet i höjdled vid fullgas. Jag fick köpa en ny låsring som sitter under TPS:en också för den gick sönder, 8 mm Starlock fanns på Sifverts Skruv för en krona eller så.
Kulleden går inte att dela på så jag fick dremla (är det ett ord?) bort den gamla kulan och då uppdagades ett hål som var perfekt att skruva fast den nya.
Nu är de som nya!
Köpte nya tätningar (4 st Yamaha 256-14997-00-00, sitter på XS 650 och en mängd andra hojar både med fuggar och insprutning) för några tior stycket, en ny kulled i metall (avsedd för Volvo P1800
Kulleden går inte att dela på så jag fick dremla (är det ett ord?) bort den gamla kulan och då uppdagades ett hål som var perfekt att skruva fast den nya.
Nu är de som nya!