Startproblem

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Herbert
UppKomling
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 jul 2007, 21:39

Startproblem

Inlägg av Herbert »

Vinterprojektet, en MGLM1 -77 som legar i malpåse i 14 år startade lätt på första försöket i våras. Därefter har den blivit svårare att starta för varje gång. Nu startar den i bästa fall om batteriet är nyladdat. Vad kan vara orsaken? Härkommer lite fakta:

Startmotorn gick tungt i början. Konsultation med expert visade att bussningarna var slut och rotorn sannolikt kortslöt. Nya bussningar har gett nytt liv i startmotorn (45:-). Snurrar friskt.

Tändningen består av en elektronisk tändmodul DYNAIII med givare moterad på rotorn.

När motorn är varm kan jag inte se någon gnista på stiften (går inte att se någon gnista med stroboskopet heller). Gnista kommer dock precis då man släpper startknappen, alltså då rotorn snurrar och ger tändimpuls samtidigt som startmotorn inte drar startström. Det blir också gnista då man stänger med startnyckeln.

Om man demonterar rotorn och snurrar rotoraxeln utan att startmortorn jobbar kommer gnistor.

Batteriet är ett 19 Ah gelbatteri från Biltema.

Spänningen på plussidan på primärlindningen på tändspolen ligger på ca 9,8V då startmotorn körs med varm motor, och på ca 10,4V då startmotorn körs med kall motor. Utan att startmotorn körs ligger spänningen på ca 11,8V. På jordsidan av tändspolen(alltså den sidan som är kopplad direkt till DYNAIII-burken) ligger spänningen på ca 1,5V.

Kan ev vara flera kombinerade fel, men jag har ett par teorier:

-för klent batteri som inte orkar hålla spänningen vid körning med startmortorn
-felaktig startmotor som drar för mycket ström, ev förvärat vid varm startmotor
-felaktig DYNAIII-enhet som inte ger tändimpulser vid låg spänning/hög temperatur

Nån som har nån bra ide att felsöka vidare? Det brukar bli kostsamt att felsöka genom att byta grejor på chans.

Herbert
750s3
UppKomling
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 jul 2007, 17:48
Ort: Vårgårda

startproblem

Inlägg av 750s3 »

Jag tror stenhårt på en ny startmotor :!: (tex Valeo som funkar utmärkt)

Vi köpte våran V7 special-71 för ett antal år sedan, och hade ständiga problem med att den inte startade med startmotorn,
Det var inga problem med att putta igång den, men med startmotorn var gnistan mycket svag.
Jag bytte batteriet, ingen skillnad :(
bytte glidlagrerna på rotorn, och då funkar den bättre ett tag :)
men nästa vår var det samma visa igen.
Då bytte jag till en Valero startmotor från Stein-dinse, fick modifiera fästena lite, men vilken skillnad :shock: :P :P

Sedan köpte vi en V750S3-76 som även den var svårstartad.
En dag så löste det sig genom att startmotorn hängde sig och helt enkelt brann upp :shock:
Åter igen så handlades det en ny från tyskland(ganska prisvärda faktiskt)

Nu åker vi problemfritt med bägge hojarna, och har aldrig startproblem :wink: :wink: :P

Jag tror att de äldre startmotorerna drar för mycket ström, för att tändningen skall orka producera tillräcklig gnista.

V7-specialen har brytare, men våran 750S3-76 har brytarlöst system.

Så om du skall felsöka genom att byta delar så rekomenderar jag en ny startmotor 8) 8) :!:
Du kanske kan låna en startmotor av någon och prova :?:
do 1
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 apr 2007, 11:25

Inlägg av do 1 »

Startmotorn är ett vanligt fel på äldre guzzis,kompisens sp 79 hade samma problem,men efter byte till valeo måste han gömma nycklarna när han går ut i garaget.Sant eller inte,en jvla skillnad blev det.Mvh Stefan
do 1
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 apr 2007, 11:25

Inlägg av do 1 »

Naturligtvis så såg Cilla,min sambo med uppgift att berätta och skriva så att ALLA förstår,barn som vuxen mitt inlägg.Punkt och komma, var givetvis fel,stor och liten bokstav var inte heller rätt,gärna som en berättelse,sa hon.Så här kommer den i omarbetat skick.
Åke och startmotorn
Min vän Åke hade ett problem,hans moto guzzi sp från 1979 hade blivit allt svårare och svårare att starta,inte så att den inte ville men det gick allt tyngre och tyngre,EN RENOVERING AV STARTMOTORN,det skulle nog göra susen,tänkte han.Så han började med att putsa och feja med kollektorn,ett tag blev det bättre men sedan återgick den till att gå sämre efter ett tag.Nej det här går nog inte,tänkte han för sig själv,så han ringde till ett land som heter Tyskland,och en handlare där(en handlare är en som säljer saker)Jodå,jag har en ny startmotor som heter valeo,sade farbrorn från http://www.smotos.de/och den kostar ca 2000 svenska kronor.Åke beställde en,och som jag sade i tdigare inlägg,det blev en jvla skillnad :wink: Mvh STEFAN
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Stein dinse har sänkt priset en aning på sin valeo anlasser till 190Euro
Han brukar lägga in den på Ebay också med startpriset 1 Euro.
Själv fick jag min för 1500:- + frakt.


http://www.sd-tec.de/catalog/product_in ... 7a31eb1563
Bild
Herbert
UppKomling
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 jul 2007, 21:39

Inlägg av Herbert »

Tack för tipsen. Jag tror att jag hittat orsaken till startproblemen. DYNA-tändningen är jordad tillammans med en del andra jordkablar vid batteriplattan ovanpå växellådan. Jordförbindelsen var dålig där. Efter att jag fixat det startar den utan problem på första försöket.

Betr startmotor inser jag att den förr eller senare kommer att behöva bytas.

Herbert
Skriv svar