Quota

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Thomas
Guzzifantast
Inlägg: 52
Blev medlem: 30 jul 2007, 18:47
Mina motorcyklar: Griso 1100
Ort: Västerås

Quota

Inlägg av Thomas »

Hej!
Jag är en ny bliven Quota-92 ägar och tyckte den gick lite dåligt! Sökte på näte om Quota och såg att bypass skruven ska vara indragen helt.Det var inte min nu går det betydligt bättre.Ett tips till alla Quota ägare,gäller tydligen alla Quota oavsett årmodel!
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Kul att det fungerar bättre.

Det gäller även stone/metal/jakal modellerna även om det står i manualen att bypass-skruvarna skall vara utskruvade ett visst antal varv.

Det finns också tips att byta ut TPS (trottle posision sensorn)
till en som är originalmonterad på Harley davidson.
Den ser exakt likadan ut men den har en annan elektronisk kurva som ger mer bränsle på lägre varvtal.

Det är vad man kan göra om man inte vill ha powercommander eller en annan CU enhet.


Björn
Bild
Thomas
Guzzifantast
Inlägg: 52
Blev medlem: 30 jul 2007, 18:47
Mina motorcyklar: Griso 1100
Ort: Västerås

Hej Björn!

Inlägg av Thomas »

Du skrev om TPS till Harley , var får man tag i en sådan någonstans och vad kostar den?Thomas
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Jag kollade med Vetlanda mc tjänst när de sålde Harley.
De ville ha +- 1000:- för den Ganska mycket om den inte fungerar 100% till guzzin.
Artikel nr 27271-95
Den går nog att få tag i billigare om man kollar med firmor som bygger om till choppers.

De brukar slopa insprutet mot förgasare.


det finns en länk till Quota Sidan av Greg Bender i detta forum Jag tror att det står ännu mer här.
http://forum.guzziclub.nu/viewtopic.php?t=235
Bild
Thomas
Guzzifantast
Inlägg: 52
Blev medlem: 30 jul 2007, 18:47
Mina motorcyklar: Griso 1100
Ort: Västerås

Tack för svaret!

Inlägg av Thomas »

Hur fungera det,går den bättre på låga varv eller?
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Från strax över tomgång till C:a 4500Rpm där man normalt ligger får motorn mer bränsle.
man slipper "förgasarpuffar" som annars är vanligt mellan 40-70Km/h
när motorn varken drar eller bromsar om du förstår vad jag menar.
Vanligt problem när man passerar genom ett litet samhälle när man tidigare har legat på 90-110km/h på landsvägen.

Över 4500Rpm får motorn lika mängd bränsle som med Guzzi original TPS.
Det vill säga något snålt

Vet man med sig att man brukar varva ur mer på växlarna och köra snabbt längre sträkor Autoban eller så är powercommander eller annan uppgraderad ECU att föredra.



Björn
Bild
Thomas
Guzzifantast
Inlägg: 52
Blev medlem: 30 jul 2007, 18:47
Mina motorcyklar: Griso 1100
Ort: Västerås

Tack för svaret!

Inlägg av Thomas »

Ok,tack för förklaringen.Höll på med co-potten igår och prova olika lägen,tycker jag fick till det rätt så skapligt,vibrationerna vid 3000 varv är betydligt mindre och den tar inte en djup suck heller vid 3000 varv.
Skriv svar