Laddningsregualtor??

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av SportGuzzi »

Raz skrev:Undvik att köra den innan du fixat det. Lampor som går är ju inte hela världen men med lite otur bränner du styrboxen.

Bild
Regulatorn ser ut så här. Sitter under styrhuvudet på din hoj tror jag?

http://www.sd-tec.de/catalog/product_in ... ts_id/2280

Det kan vara så att det inte är fel på regulatorn utan den har bara dålig jord (jorden går i skruvarna till ramen där den sitter). Kan vara bra att dubbelkolla den och alla involverade kablar innan du gör dig av med en femtonhundring. Kolla också att polskruvarna på batteriet är åtdragna!

Hej Har nu testat och vet att det är regulatorn som är kass.

Hittade denna i en annan tråd som Guzz skrev och om jag tolkade rätt (hans avatar) har han också en V11 fast en -01 istället för -00 som jag har. http://www.euromotoelectrics.com/Produc ... t&CartID=1
Kontakter och så ser ut att stämma så det bör vara detta? Skall vara billigaste stället?

Håkan
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av SportGuzzi »

Om ovanstående inläggs länk är korrekt så vill jag ju beställa en sådan. Dock fattar jag inte de olika sätten att skeppa från USA:

- Express mail international $48
- Express mail international Flat rate envelop $38,50
- Priority International $ 15

Kan någon vis förklara detta för mig vad skillnaden är.......är det bara några dagar är det ju värt att ta det billigaste?

Håkan
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av Raz »

Jag tolkar fraktpriserna som att det kostar $48 för frakten plus $38.50 för emballaget och sedan kan du lägga till ytterligare $15 för att få snabbare frakt. Det blir mycket frakt det. Hoppas jag har fel. (Edit: det måste jag ha, det vore ju svindyrt)

Jag har en gammal regulator jag tänkte laga nån regnig dag (de är lättlagade och min har ett enkelt fel). Kanske jag skulle snabba på det och sälja den till dig? Eller försöka laga din? Eller låna ut min till dig kanske, den har ett mindre farligt fel, den laddar bara lite dåligt på låga varv men ger inte för hög spänning.
Senast redigerad av 1 Raz, redigerad totalt 25 gånger.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av Raz »

Jag har förresten hört om folk som har problem med Enduralast också så det är inte säkert den är bättre än originalet. Originalet kostar €138.50 från Stein-Dinse plus €17.95 i frakt och då riskerar du inte heller att få betala tull och svensk moms.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av ekoxen »

Raz skrev:Jag har en gammal regulator jag tänkte laga nån regnig dag (de är lättlagade och min har ett enkelt fel). Kanske jag skulle snabba på det och sälja den till dig? Eller försöka laga din? Eller låna ut min till dig kanske, den har ett mindre farligt fel, den laddar bara lite dåligt på låga varv men ger inte för hög spänning.
Den är ju fylld med gjutmassa ... du menar att man kan få bort det? Om du och Håkan kommer överens om något slags utbyte så kan jag ordna transporten, för jag hoppas fortfarande att komma iväg till träffen ... skall återmontera regulatorn (ja, det var den Håkan testade med) och framförallt få till en vettigare dragning av kopplingswiren i morgon kväll. Å packa ner tandborsten förstås.

Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av Raz »

Får du med dig hans regulator så kan jag laga den. Jag hinner inte laga min innan träffen annars hade vi ju kunnat göra ett inbyte, trasig mot lagad.

Man kan få bort gjutgeggan och sedan är det en enkel konstruktion med diskreta komponenter som inte ska vara särskilt svåra att få tag på. En snubbe på v11lemans.com har gjort ett kopplingsschema som jag fått. Min har med största säkerhet bara en diod som släppt, den är nog väldigt lättlagad. Faktum är att jag skulle kunna försöka hinna laga den innan träffen, vi får se!
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av SportGuzzi »

Raz skrev:Får du med dig hans regulator så kan jag laga den. Jag hinner inte laga min innan träffen annars hade vi ju kunnat göra ett inbyte, trasig mot lagad.

Man kan få bort gjutgeggan och sedan är det en enkel konstruktion med diskreta komponenter som inte ska vara särskilt svåra att få tag på. En snubbe på v11lemans.com har gjort ett kopplingsschema som jag fått. Min har med största säkerhet bara en diod som släppt, den är nog väldigt lättlagad. Faktum är att jag skulle kunna försöka hinna laga den innan träffen, vi får se!

Jösses vad snälla alla är!! Självklart vill jag att du (raz) lagar/ eller byter den mot en peng!

- Micke hur gör vi med avlämningen av min "gamla"? kan du höra av dig via sms eller liknande så ordnar jag det på det sättet som du vill ha det. Tack!!!


Håkan
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av ekoxen »

SportGuzzi skrev: - Micke hur gör vi med avlämningen av min "gamla"? kan du höra av dig via sms eller liknande så ordnar jag det på det sättet som du vill ha det. Tack!!! [/color]

Håkan
Det beror på när du har den tillgänglig. Jag kan plocka upp den på hemvägen i morgon (kring 18) eller på väg till jobbet på fredag morgon (mycket tidigt), åker sedan vidare till träffen direkt från Volvo. Om ingetdera passar kanske du kan lämpa av den hos mig innan fredag morgon?

Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av SportGuzzi »

ekoxen skrev:
SportGuzzi skrev: - Micke hur gör vi med avlämningen av min "gamla"? kan du höra av dig via sms eller liknande så ordnar jag det på det sättet som du vill ha det. Tack!!! [/color]

Håkan
Det beror på när du har den tillgänglig. Jag kan plocka upp den på hemvägen i morgon (kring 18) eller på väg till jobbet på fredag morgon (mycket tidigt), åker sedan vidare till träffen direkt från Volvo. Om ingetdera passar kanske du kan lämpa av den hos mig innan fredag morgon?

Micke
Hej Micke, allt ovan passar mig.
Jag har ju den liggande så den går att hämta idag vid 18, alt på väg till jobbet för dig på morgonen, alt att jag kommer i kväll och lämnar den hos dig. Du väljer det som är enklast för dig.

Lägg ett meddelande här eller via SMS så följer jag det.

Tack, Håkan
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av SportGuzzi »

Raz skrev:Får du med dig hans regulator så kan jag laga den. Jag hinner inte laga min innan träffen annars hade vi ju kunnat göra ett inbyte, trasig mot lagad.

Man kan få bort gjutgeggan och sedan är det en enkel konstruktion med diskreta komponenter som inte ska vara särskilt svåra att få tag på. En snubbe på v11lemans.com har gjort ett kopplingsschema som jag fått. Min har med största säkerhet bara en diod som släppt, den är nog väldigt lättlagad. Faktum är att jag skulle kunna försöka hinna laga den innan träffen, vi får se!

Raz, jag lägger ett PM till dig....

Håkan
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Laddningsregulator??

Inlägg av Raz »

Arbetet går framåt sakta men säkert. Jag tror jag fått ihop en eller två hela regulatorer, det jobbiga är att live-testa dem (eftersom min kåpa och tank måste bort för att komma åt, sedan måste ju tanken på vid provkörning osv) och sedan måste de återförslutas med nån slags ny fyllning.

Om någon är intresserad, här är tråden som fick igång mig: http://www.v11lemans.com/forums/index.p ... 15825&st=0

Jag har mailkontakt med Kiwi_Roy och har fått kopplingsscheman och sånt han ritat. Jag kan skicka vidare till den som vill, PM'a mailadress.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Laddningsregulator??

Inlägg av SportGuzzi »

Raz skrev:Arbetet går framåt sakta men säkert. Jag tror jag fått ihop en eller två hela regulatorer, det jobbiga är att live-testa dem (eftersom min kåpa och tank måste bort för att komma åt, sedan måste ju tanken på vid provkörning osv) och sedan måste de återförslutas med nån slags ny fyllning.

Om någon är intresserad, här är tråden som fick igång mig: http://www.v11lemans.com/forums/index.p ... 15825&st=0

Jag har mailkontakt med Kiwi_Roy och har fått kopplingsscheman och sånt han ritat. Jag kan skicka vidare till den som vill, PM'a mailadress.

Tack, det var roligt att det går framåt! Om det är besvärligt för dig att testa (vilket jag mycket väl fattar att det är ;-) ) så skicka ner på "chans" så provar jag.....strular det så håller jag tummen att jag får skicka tillbaka den? :D

Håkan
Användarvisningsbild
Peter
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 sep 2007, 22:50
Mina motorcyklar: V7-Sport-74
Kawasaki GPZ400S-88
Yamaha YBR 125
Ort: Linköping

Re: Laddningsregulator??

Inlägg av Peter »

Raz skrev:Jag har mailkontakt med Kiwi_Roy och har fått kopplingsscheman och sånt han ritat. Jag kan skicka vidare till den som vill, PM'a mailadress.
Kan det vara möjligt att scanna in den och lägga upp på någon del av siten, typ bredvid artikeldepån (dvs endast för medlemmar)?
...så skulle jag kanske kunna få tummen ur och byta mitt gammla förkopplingsmotstånd mot en riktig men hemmabyggd regulator?

/Peter
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Laddningsregulator??

Inlägg av Raz »

Peter skrev:
Raz skrev:Jag har mailkontakt med Kiwi_Roy och har fått kopplingsscheman och sånt han ritat. Jag kan skicka vidare till den som vill, PM'a mailadress.
Kan det vara möjligt att scanna in den
Redan fixat: De finns nu som PDF i nämnda tråd på v11lemans.com (men se till att ta den nyaste versionen)

http://www.v11lemans.com/forums/index.p ... 15825&st=0
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av SportGuzzi »

Hej!
Jag vill börja med att tacka för den hjälp jag fått av framförallt Micke (ekoxen) och Raz som grejat och skickat och hållit på för att få ordning på denna.

Dock har jag fortfarande problem efter att jag satt på den lagade.....på tomgång visar den runt 14v men så fort jag gasar så sticker den iväg till runt 17v...........vad sjutton kan detta vara??

Ni som är elgurus...har ni något förslag??

Håkan
Skriv svar