Laddningsregualtor??

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Laddningsregualtor??

Inlägg av SportGuzzi »

Hej, behöver lite tips från er som kan det här med el och laddning på M-G då jag är urkass på detta.

Har en V11 Sport från 2000 som har hyfsat nytt och fräscht batteri. Nästan alltid när tändningen sätts på så tänds laddningslampan - men inte alltid.

Om jag tar min gamla antika voltmätare och tar direkt på polerna så visar den ca 13v (väldigt svåravläst gradering) när den är AVSTÄNGD.....startar jag då så går den upp till 17-18v !

Pratat med Ekoxen om detta och han tror att laddningregulatorn spökar??

Vad tror ni?....samt om det är den som bråkar, vart sitter den på hojen och vart köper man den (håller tummarna på att den inte är för dyr)??

Jättetacksam för tips i laddningsdjungeln.


Håkan
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Inlägg: 327
Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ort: Limhamn

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av -ah »

Jag kan misstänka att det i första hand är din multimeter som spökar.
Gör inga felsökningar med ett halvdant instrument, felkällorna blir för många.

Om du kommer åt att mäta laddspänningen FÖRE laddregulatorn, ska du antagligen mäta nånstans kring 55 V växelspänning vid ca 3000 rpm. (Precisa värden står i verkstadsmanualen). Spänning efter regulatorn ska läsas som likspänning, och gärna ligga kring 13,5 V vid samma varvtal.

Men det krävs, som sagt, ett pålitligt instrument.
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av SportGuzzi »

-ah skrev:Jag kan misstänka att det i första hand är din multimeter som spökar.
Gör inga felsökningar med ett halvdant instrument, felkällorna blir för många.

Om du kommer åt att mäta laddspänningen FÖRE laddregulatorn, ska du antagligen mäta nånstans kring 55 V växelspänning vid ca 3000 rpm. (Precisa värden står i verkstadsmanualen). Spänning efter regulatorn ska läsas som likspänning, och gärna ligga kring 13,5 V vid samma varvtal.

Men det krävs, som sagt, ett pålitligt instrument.

Testat med två olika v-mätare och det verkar som den hamnar på 17-18v när den är i gång tyvärr :(
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av Guzzi-Leif »

Med så hög spänning borde det gå en och annan glödlampa tycker jag...

Håller tummarna för dig och ditt mekande!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av Raz »

Undvik att köra den innan du fixat det. Lampor som går är ju inte hela världen men med lite otur bränner du styrboxen.

Bild
Regulatorn ser ut så här. Sitter under styrhuvudet på din hoj tror jag?

http://www.sd-tec.de/catalog/product_in ... ts_id/2280

Det kan vara så att det inte är fel på regulatorn utan den har bara dålig jord (jorden går i skruvarna till ramen där den sitter). Kan vara bra att dubbelkolla den och alla involverade kablar innan du gör dig av med en femtonhundring. Kolla också att polskruvarna på batteriet är åtdragna!
Senast redigerad av 1 Raz, redigerad totalt 23 gånger.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av SportGuzzi »

Raz skrev:Undvik att köra den innan du fixat det. Lampor som går är ju inte hela världen men med lite otur bränner du styrboxen.

Bild
Regulatorn ser ut så här. Sitter under styrhuvudet på din hoj tror jag?

http://www.sd-tec.de/catalog/product_in ... ts_id/2280

Tack!! På ett forum får man ställa dumma frågor så då gör jag det: Styrboxen som du nämner är det = ECU? Jag har nämligen problem med min ECU då hojen spikar tack vare den och jag har då tänkt att byta den när jag får råd. Ett halmstrå som jag griper....det kan inte vara detta som ställer till det??
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av Raz »

SportGuzzi skrev:Tack!! På ett forum får man ställa dumma frågor så då gör jag det: Styrboxen som du nämner är det = ECU? Jag har nämligen problem med min ECU då hojen spikar tack vare den och jag har då tänkt att byta den när jag får råd. Ett halmstrå som jag griper....det kan inte vara detta som ställer till det??
Japp, det är ECU:n. Nix, det är inte den som ställer till det. Och den ska inte bytas om det spikar, ställer du ventiler, TPS och synk så ska det inte spika om du inte har alldeles väldigt odämpat avgassystem och luftfilter och då är det Power Commander eller nåt som gäller. En ny ECU kommer bara att bete sig exakt som den du har.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av SportGuzzi »

Raz skrev:
SportGuzzi skrev:Tack!! På ett forum får man ställa dumma frågor så då gör jag det: Styrboxen som du nämner är det = ECU? Jag har nämligen problem med min ECU då hojen spikar tack vare den och jag har då tänkt att byta den när jag får råd. Ett halmstrå som jag griper....det kan inte vara detta som ställer till det??
Japp, det är ECU:n. Nix, det är inte den som ställer till det. Och den ska inte bytas om det spikar, ställer du ventiler, TPS och synk så ska det inte spika om du inte har alldeles väldigt odämpat avgassystem och luftfilter och då är det Power Commander eller nåt som gäller. En ny ECU kommer bara att bete sig exakt som den du har.

Tack för snabba svar!! hade inne den på Biscaya för TPS, synk och justering av PCIII för att få bort "hackandet" vid 3-4k varv. Det vidade sig då att jag har en MG Racing ECU där tändningen ställer till det...mao behöver jag en orginal.

Inte nog med att dne hackar, den drar soppa som en jänkebil för att kompensera tändningen...
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av ekoxen »

SportGuzzi skrev:Hej, behöver lite tips från er som kan det här med el och laddning på M-G då jag är urkass på detta.

Har en V11 Sport från 2000 som har hyfsat nytt och fräscht batteri. Nästan alltid när tändningen sätts på så tänds laddningslampan - men inte alltid.

Om jag tar min gamla antika voltmätare och tar direkt på polerna så visar den ca 13v (väldigt svåravläst gradering) när den är AVSTÄNGD.....startar jag då så går den upp till 17-18v !

Pratat med Ekoxen om detta och han tror att laddningregulatorn spökar??

Vad tror ni?....samt om det är den som bråkar, vart sitter den på hojen och vart köper man den (håller tummarna på att den inte är för dyr)??

Jättetacksam för tips i laddningsdjungeln.


Håkan
PM:ar dig en sida ur rephandboken som visar Centaurons regulator. Troligen har vi samma och då är du välkommen att prova med min.

Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av Raz »

SportGuzzi skrev:Det vidade sig då att jag har en MG Racing ECU där tändningen ställer till det...mao behöver jag en orginal.

Inte nog med att dne hackar, den drar soppa som en jänkebil för att kompensera tändningen...
Visst ja, det har du kanske nämnt förut. Men det går faktiskt att ändra mappen i den. Fast det är inte vem som helst som kan göra det. Jag vet ingen i Sverige på rak arm men det borde finnas. Eller också kanske det faktiskt är billigare att köpa det som behövs för att ändra mappningen själv, än att byta ECU. Och då har du trimningsmöjligheter sedan som är bättre än Power Commander. Tuneboy eller Technoresearch Direct-Link kostar båda ca 2.500 kr. En originalmap är jag ganska säker på att vi kan skaka fram. Jag vet inte om någon av dem är bättre, bägge är nycklade så man bara kan ändra i en ECU, sen måste man köpa en nyckel till om man ska ändra i kompisens :cry:

Har du Guzzis vackra titanburkar som ECU:n en gång kom med? Snyggaste avgassystemet som finns till V11!
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av SportGuzzi »

Raz skrev:
SportGuzzi skrev:Det vidade sig då att jag har en MG Racing ECU där tändningen ställer till det...mao behöver jag en orginal.

Inte nog med att dne hackar, den drar soppa som en jänkebil för att kompensera tändningen...
Visst ja, det har du kanske nämnt förut. Men det går faktiskt att ändra mappen i den. Fast det är inte vem som helst som kan göra det. Jag vet ingen i Sverige på rak arm men det borde finnas. Eller också kanske det faktiskt är billigare att köpa det som behövs för att ändra mappningen själv, än att byta ECU. Och då har du trimningsmöjligheter sedan som är bättre än Power Commander. Tuneboy eller Technoresearch Direct-Link kostar båda ca 2.500 kr. En originalmap är jag ganska säker på att vi kan skaka fram. Jag vet inte om någon av dem är bättre, bägge är nycklade så man bara kan ändra i en ECU, sen måste man köpa en nyckel till om man ska ändra i kompisens :cry:

Har du Guzzis vackra titanburkar som ECU:n en gång kom med? Snyggaste avgassystemet som finns till V11!
Tack för er hjälp med detta för mig oerhört jobbiga problem, då jag är helt kass på detta.

Då skulle jag behöva lite råd rörande följande:

1, Laddningregulatorn är ju en sak och det testar jag via Ekoxen om den är kass (tack!) - är den det så blir det en ny.

2, För en tid sedan när jag skulle fixa problematiken rörande hackandet vid 3,5 - 4 k varv så tog jag den till Biscaya och la massa pengar på detta (3700 kr)
Det de gjorde var synka, TPS samt justera in PCIII....han sa också att ECU´n inte gick att justera mer utan nästa drag blir att byta ECU.

3, Nu till råden jag behöver... Skall jag köpa en begagnad orginal ECU (2700 kr) och "nollställa" PCIII då den är inställd efter "fel" ECU??

4, eller skall jag behålla ECU som den är, fixa det som RAZ beskriver ovan och plocka bort PCIII??

Då jag inte kan detta, har dåligt med pengar och vill köra blir jag väldigt villrådig (det lutar åt att jag följer punkt 3 tror jag för det fattar jag någorlunda)

Håkan
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av Raz »

Kanske alternativ 3 inte är så dumt om du sedan säljer din nuvarande ECU på eBay. Med lite tur får du tillbaka pengarna! Och med lite mer tur kan du sälja PCIII:an också efteråt och få in lite till!
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av SportGuzzi »

Raz skrev:Kanske alternativ 3 inte är så dumt om du sedan säljer din nuvarande ECU på eBay. Med lite tur får du tillbaka pengarna! Och med lite mer tur kan du sälja PCIII:an också efteråt och få in lite till!
Tack, om jag nu får dit orginal ECU är det inte vist att ha kvar PCIII då? Den är i grunden till en V11 och den måste väl ha någon form av "grundmappning" om man nollställer den som gynnar (i och med att Mistral + org luftburk sitter på)?

Håkan
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av Raz »

En "nollmappning" är grundinställningen och då gör den varken till eller från, det är som att koppla bort den. Sedan finns det färdiga mappar för V11 som du kan ladda hem gratis lite här och var och slutligen kan du förstås lämna in hojen på en individuell mappning för optimal prestanda. Men jag misstänker att hojen kommer att gå finfint med nollmappning och i så fall är det bättre att plocka bort den helt (eftersom den enbart blir en ytterligare möjlig felkälla men inte gör någon nytta i så fall).

Fast det är inte omöjligt att den råkar gå rätt bra med Biscayas mappning om du byter ECU, även om de mappat mot din nuvarande. Värt att prova iaf.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Laddningsregualtor??

Inlägg av SportGuzzi »

Raz skrev:En "nollmappning" är grundinställningen och då gör den varken till eller från, det är som att koppla bort den. Sedan finns det färdiga mappar för V11 som du kan ladda hem gratis lite här och var och slutligen kan du förstås lämna in hojen på en individuell mappning för optimal prestanda. Men jag misstänker att hojen kommer att gå finfint med nollmappning och i så fall är det bättre att plocka bort den helt (eftersom den enbart blir en ytterligare möjlig felkälla men inte gör någon nytta i så fall).

Fast det är inte omöjligt att den råkar gå rätt bra med Biscayas mappning om du byter ECU, även om de mappat mot din nuvarande. Värt att prova iaf.

Tack för hjälpen!!!! :)
Skriv svar