Eloge...

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Eloge...

Inlägg av SportGuzzi »

Jag har under lång tid haft problem med att min V11 nyser och misständer och jag tycker att jag har försökt allt! Så idag så åkte jag till Biscaya för att se om det var lönt att stoppa in ett analysverktyg för att ev få några felkoder. Svaret jag fick från meken där var att det är inte lönt utan han gick ut på gården, höll den igång och gick lös med en skruvmejsel på luftmängdskrevar mm. efter ett tag sa han - prova nu. jag stack iväg och den är till 90% botad! jag skall dit igen i sommar för mer exakt justering då detta bara var på gehör. Kostar ca 400 kr (halvtimma) men idag bjöd han på det eftersom jag varit/är kund sedan innan.

Vill bara ge Biscaya en stor eloge för detta samt tacka Rasmus (Raz) och Micke (Ekoxen) för hjälpen med alla frågor mm som kommit från mig!
En stor eloge!!

Håkan
mike
Guzzifantast
Inlägg: 87
Blev medlem: 04 maj 2007, 08:58
Ort: Lidköping

Re: Eloge...

Inlägg av mike »

Hej!
Vad det du som var där. Jag ringde idag om samma problem(NÄÄÄJ inte nu igen) de så till mig Men de sa att tjännan på kammtjedjan som sköter insprutning var glapp i ???? olika svar man kan får va jag ska också åka dit en dag
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Eloge...

Inlägg av ekoxen »

Hej

Toppen! Det liknar min upplevelse efter att ha gjort detsamma på Centauron, alltså labbat med bypasskruvarna (reglerar mängden luft som passerar vid sidan om gasspjällen). Provade ju detta på din cykel som hastigast tidigare i sommar, men då hade du ju läckage vid insugningsgummina.

Men jag läste en intressant sak om en Suzuki Hayabusa i dag. Där hade man flyttat givaren för tändningen (till andra änden av vevaxeln) eftersom den nomalt sett ligger intill generatorn som orsakar tändningsstörningar. Och var sitter givaren på Guzzi med insprutning? Jo, intill generatorn! Bara spekulationer förstås ... får haka på oscilloskopet och kolla givarsignalen vid tillfälle. Lär dröja dock, huset hänger i luften och garaget saknar tak.

Å nu kunde jag inte ladda upp en bild på huset, bilagekvoten har uppnåtts.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Eloge...

Inlägg av SportGuzzi »

SportGuzzi skrev:Jag har under lång tid haft problem med att min V11 nyser och misständer och jag tycker att jag har försökt allt! Så idag så åkte jag till Biscaya för att se om det var lönt att stoppa in ett analysverktyg för att ev få några felkoder. Svaret jag fick från meken där var att det är inte lönt utan han gick ut på gården, höll den igång och gick lös med en skruvmejsel på luftmängdskrevar mm. efter ett tag sa han - prova nu. jag stack iväg och den är till 90% botad! jag skall dit igen i sommar för mer exakt justering då detta bara var på gehör. Kostar ca 400 kr (halvtimma) men idag bjöd han på det eftersom jag varit/är kund sedan innan.

Vill bara ge Biscaya en stor eloge för detta samt tacka Rasmus (Raz) och Micke (Ekoxen) för hjälpen med alla frågor mm som kommit från mig!
En stor eloge!!

Håkan

Har tyvärr fortfarande probelm :( Ovanstående var att huvudsakliga felet låg på vänster cylinder (7 av 10 nysningar) och det var det dom justerade och fick kanon. Jag var uppe för att justera häöger cylinders nysningar på samma sätt men fick tipset att laborera själv genom att börja med luftmängdskruven nästa helt åtdragen och öppna den 1/8 varv varje gång jag körde tills den gick perfekt. detta har jag gjort nu, hela vägen ut och in igen utan att den går helt bra. Vid upp till 3500 v vid låg gas eller ännu värre minskad gas så nyser den hela tiden.
Jag har gjort följande:
- Ställt ventilerna
- Bytt insugsgummin
- plockat bort Power Commander
- synkad blev den för drygt ett år sedan på Biscaya


vad sjutton skall jag göra mer för jag har tröttnat på detta hackande??? Oerhört jättetacksam för alla tips!
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Eloge...

Inlägg av Janne G »

SportGuzzi skrev:
SportGuzzi skrev:Jag har under lång tid haft problem med att min V11 nyser och misständer och jag tycker att jag har försökt allt! Så idag så åkte jag till Biscaya för att se om det var lönt att stoppa in ett analysverktyg för att ev få några felkoder. Svaret jag fick från meken där var att det är inte lönt utan han gick ut på gården, höll den igång och gick lös med en skruvmejsel på luftmängdskrevar mm. efter ett tag sa han - prova nu. jag stack iväg och den är till 90% botad! jag skall dit igen i sommar för mer exakt justering då detta bara var på gehör. Kostar ca 400 kr (halvtimma) men idag bjöd han på det eftersom jag varit/är kund sedan innan.

Vill bara ge Biscaya en stor eloge för detta samt tacka Rasmus (Raz) och Micke (Ekoxen) för hjälpen med alla frågor mm som kommit från mig!
En stor eloge!!

Håkan

Har tyvärr fortfarande probelm :( Ovanstående var att huvudsakliga felet låg på vänster cylinder (7 av 10 nysningar) och det var det dom justerade och fick kanon. Jag var uppe för att justera häöger cylinders nysningar på samma sätt men fick tipset att laborera själv genom att börja med luftmängdskruven nästa helt åtdragen och öppna den 1/8 varv varje gång jag körde tills den gick perfekt. detta har jag gjort nu, hela vägen ut och in igen utan att den går helt bra. Vid upp till 3500 v vid låg gas eller ännu värre minskad gas så nyser den hela tiden.
Jag har gjort följande:
- Ställt ventilerna
- Bytt insugsgummin
- plockat bort Power Commander
- synkad blev den för drygt ett år sedan på Biscaya


vad sjutton skall jag göra mer för jag har tröttnat på detta hackande??? Oerhört jättetacksam för alla tips!
Hej Håkan, jag trodde Du sålt den.
Du får gärna komma ut till mig och jämföra, vi har ju t.o.m. samma årsmodell.
Jag har upplevt nysningar på lägre varv när den är riktigt varm men inte annars,
dessutom har jag PC på min också. Slå en signal innan bara eller e-posta, jag bor i Torslanda.
Gusse
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Eloge...

Inlägg av SportGuzzi »

Janne G skrev:
SportGuzzi skrev:
SportGuzzi skrev:Jag har under lång tid haft problem med att min V11 nyser och misständer och jag tycker att jag har försökt allt! Så idag så åkte jag till Biscaya för att se om det var lönt att stoppa in ett analysverktyg för att ev få några felkoder. Svaret jag fick från meken där var att det är inte lönt utan han gick ut på gården, höll den igång och gick lös med en skruvmejsel på luftmängdskrevar mm. efter ett tag sa han - prova nu. jag stack iväg och den är till 90% botad! jag skall dit igen i sommar för mer exakt justering då detta bara var på gehör. Kostar ca 400 kr (halvtimma) men idag bjöd han på det eftersom jag varit/är kund sedan innan.

Vill bara ge Biscaya en stor eloge för detta samt tacka Rasmus (Raz) och Micke (Ekoxen) för hjälpen med alla frågor mm som kommit från mig!
En stor eloge!!

Håkan

Har tyvärr fortfarande probelm :( Ovanstående var att huvudsakliga felet låg på vänster cylinder (7 av 10 nysningar) och det var det dom justerade och fick kanon. Jag var uppe för att justera häöger cylinders nysningar på samma sätt men fick tipset att laborera själv genom att börja med luftmängdskruven nästa helt åtdragen och öppna den 1/8 varv varje gång jag körde tills den gick perfekt. detta har jag gjort nu, hela vägen ut och in igen utan att den går helt bra. Vid upp till 3500 v vid låg gas eller ännu värre minskad gas så nyser den hela tiden.
Jag har gjort följande:
- Ställt ventilerna
- Bytt insugsgummin
- plockat bort Power Commander
- synkad blev den för drygt ett år sedan på Biscaya


vad sjutton skall jag göra mer för jag har tröttnat på detta hackande??? Oerhört jättetacksam för alla tips!
Hej Håkan, jag trodde Du sålt den.
Du får gärna komma ut till mig och jämföra, vi har ju t.o.m. samma årsmodell.
Jag har upplevt nysningar på lägre varv när den är riktigt varm men inte annars,
dessutom har jag PC på min också. Slå en signal innan bara eller e-posta, jag bor i Torslanda.

Kanon!! Jag hör av mig nu någon helg inom kort.. Tack!

Håkan
LasseTh
Guzziåkare
Inlägg: 37
Blev medlem: 04 aug 2010, 20:12
Mina motorcyklar: BMW R100R
Norton 650ss
Ort: Mariestad

Re: Eloge...

Inlägg av LasseTh »

Min 1100 sport ie gav mig gråa hår i höstas. Jag önskade ibland att jag köpt en
med förgasare istället. Jag var också på Biscaya där meken laborerade med skruvarna
och cykeln gick något bättre. Jag fortsatte och ökade blandningen i boxen, justerade TPS´n,
balanserade spjällhusen och skruvade och blev sådär nöjd att jag kunde åka hösten ut. Riktigt bra blev det dock aldrig.
Ibland hyfsat och ibland sämre.

Jag beställde en MyECU från Cliff Jefferies och satte på den nu i våras och efter
goda råd från Raz och experimenterande med mappen har jag fått Guzzin
att gå mjukt och fint. Inga nysningar eller hickningar och jag tycker att det var
en god investering tusenlapparna till trots. Nu kan jag lufsa fram i 60-70 på 5:an trots en del trim.
Om man är allergisk mot gråa hår så rekommenderar jag en box från Australien.

Lasse
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Eloge...

Inlägg av SportGuzzi »

LasseTh skrev:Min 1100 sport ie gav mig gråa hår i höstas. Jag önskade ibland att jag köpt en
med förgasare istället. Jag var också på Biscaya där meken laborerade med skruvarna
och cykeln gick något bättre. Jag fortsatte och ökade blandningen i boxen, justerade TPS´n,
balanserade spjällhusen och skruvade och blev sådär nöjd att jag kunde åka hösten ut. Riktigt bra blev det dock aldrig.
Ibland hyfsat och ibland sämre.

Jag beställde en MyECU från Cliff Jefferies och satte på den nu i våras och efter
goda råd från Raz och experimenterande med mappen har jag fått Guzzin
att gå mjukt och fint. Inga nysningar eller hickningar och jag tycker att det var
en god investering tusenlapparna till trots. Nu kan jag lufsa fram i 60-70 på 5:an trots en del trim.
Om man är allergisk mot gråa hår så rekommenderar jag en box från Australien.

Lasse
OK, tack för tips! Du verkar vara duktig på detta och det är tyvärr inte jag :(
Vad är skillnaden på en MyECU och en PCIII som jag har liggande?


Håkan
LasseTh
Guzziåkare
Inlägg: 37
Blev medlem: 04 aug 2010, 20:12
Mina motorcyklar: BMW R100R
Norton 650ss
Ort: Mariestad

Re: Eloge...

Inlägg av LasseTh »

OK, tack för tips! Du verkar vara duktig på detta och det är tyvärr inte jag :(
Vad är skillnaden på en MyECU och en PCIII som jag har liggande?
När jag började med insprutningsGuzzin förra hösten kunde jag inget om detta sätt att få
beluzinen in i motorn. Mycket läsande på olika forum, råd av forumdeltagare här Raz
och testande har jag lyckats få till det hyfsat. Jag kunde väl en del om bestyckning av förknasare,
men det här med att koppla dator till en box på cykeln och därmed kunna ändra olika variabler på mappen som styr det hela
är lite magiskt och egentligen inte så knepigt när man väl har vågat ge sig på det .
Skillnaden mellan PC och MyECU är väl framförallt att MyECU ersätter orginal OEM-boxen medan PC´n kopplas till
orginalboxen. PC kan vad jag förstår endast ändra på blandningsförhållanden vid olika varvtal. Med MyECU kan man ändra mycket mer som tändning maxvarvtal blandning osv. Kolla gärna Cliff Jefferies hemsida: http://www.jefferies-au.org/MyECU/index.htm . Jag är alltså nybörjare och har fått till det så här bra och det säger en del om grejens förträfflighet och lite tur kanske också

Om det bara är blandning luft/beluzin som skall ordnas/justeras borde väl en PCIII kunna göra detta vid en bänkkörning
alternativt få tag i en map som fungerar på din V11:s konfiguration.
Det som framförallt gav upphov till nysningar och svårkörbarhet var nog först och främst att motorn fick för mager blandning vid låga varvtal.

Good Luck
Lasse
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Eloge...

Inlägg av SportGuzzi »

LasseTh skrev:
OK, tack för tips! Du verkar vara duktig på detta och det är tyvärr inte jag :(
Vad är skillnaden på en MyECU och en PCIII som jag har liggande?
När jag började med insprutningsGuzzin förra hösten kunde jag inget om detta sätt att få
beluzinen in i motorn. Mycket läsande på olika forum, råd av forumdeltagare här Raz
och testande har jag lyckats få till det hyfsat. Jag kunde väl en del om bestyckning av förknasare,
men det här med att koppla dator till en box på cykeln och därmed kunna ändra olika variabler på mappen som styr det hela
är lite magiskt och egentligen inte så knepigt när man väl har vågat ge sig på det .
Skillnaden mellan PC och MyECU är väl framförallt att MyECU ersätter orginal OEM-boxen medan PC´n kopplas till
orginalboxen. PC kan vad jag förstår endast ändra på blandningsförhållanden vid olika varvtal. Med MyECU kan man ändra mycket mer som tändning maxvarvtal blandning osv. Kolla gärna Cliff Jefferies hemsida: http://www.jefferies-au.org/MyECU/index.htm . Jag är alltså nybörjare och har fått till det så här bra och det säger en del om grejens förträfflighet och lite tur kanske också

Om det bara är blandning luft/beluzin som skall ordnas/justeras borde väl en PCIII kunna göra detta vid en bänkkörning
alternativt få tag i en map som fungerar på din V11:s konfiguration.
Det som framförallt gav upphov till nysningar och svårkörbarhet var nog först och främst att motorn fick för mager blandning vid låga varvtal.

Good Luck
Lasse
Tack Lasse!!
Jag skall pova att sätta på PCIII i helgen och laborera lite så får vi se.. ;)
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: Eloge...

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Hej.

Hade samma problem på min med prginal chip.
Bytte upp mig till PCIII och när Biscaya mappade den ökade de på lågfarts/varvs setupen. Mer bränsle alltså.
Noterade det direkt efter bytet i och med att den inte längre motorbromsade lika kraftigt vid avdrag på lägre varv.

Nysningar o svårkördhet på låga varv försvann.

Om jag inte missminner mig går det att ladda ner mappning från en och spara ner den på någon annans. Kan ju vara nått att pröva.

Mvh
Johan
Sport 1100 ie, när det är som bäst
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Eloge...

Inlägg av SportGuzzi »

Hej, var uppe igen på Biscaya för några veckor sedan då det fortfarande kunde nysa till på höger cylinder. En ordentlig synk och luftmängdskruvarna helt åtdragna (var enormt öppen på höger cylinder) så går den till 99,99% bra nu! Kjell på Biscaya tyckte tom att den går bättre än de allra flesta guzzina han har inne. Det tog ett tag men nu är det löst :D

Håkan
Skriv svar