Sida 1 av 1
Inte glad
Postat: 13 sep 2011, 23:46
av Guzzi-Leif
Jag är så förbankat irriterad på mina frambromsar!
Sommaren 2010 byttes vänster framskiva på grund av ojämn bromsverkan. Blev kalas men varade bara fram till hösten så kom problemet åter. Då byttes höger och allt var frid och fröjd ända till för någon vecka sedan; åter känguru-beteende, särskilt i låga hastigheter. När garantin gått ut och allt...
Min firma, Hojgaraget, har gjort vad de kan men nu står inte Guzzi eller SPG för något mer.
Verkstaden har mätt upp kastet på skivorna och det är försumbart. Jag har gjort kliniskt rent. Jag har gjort rent nitarna och "motionerat" dem. Hjälper en del men bara några mil.
Funderar på att gräva djupt i plånboken och köpa nya skivor + belägg. I så fall blir det EBC; original är för dyrt och dessutom har jag väl numera lite dåligt förtroende för dem...
Grrrr!
Re: Inte glad
Postat: 14 sep 2011, 23:38
av Guzzi-Leif
En liten gnutta gladare blev jag efter att ha beställt två nya skivor + bromsklotsar från EBC. Kostade 3980:- inklusive frakt från England (
http://www.brakes4u.co.uk/ ).
Original (som ju bråkat med mig hela tiden) kan knappast fås för under 7500:- för motsvarande pryttlar...
Re: Inte glad
Postat: 20 sep 2011, 15:07
av poon
Guzzi-Leif skrev:En liten gnutta gladare blev jag efter att ha beställt två nya skivor + bromsklotsar från EBC. Kostade 3980:- inklusive frakt från England (
http://www.brakes4u.co.uk/ ).
Original (som ju bråkat med mig hela tiden) kan knappast fås för under 7500:- för motsvarande pryttlar...
Jag har precis monterat ny bromsskiva och klossar från EBC.
Men det blir ett väldigt konstigt ljud när jag bromsar, man skulle nog kunna beskriva det som
att det låter som cikador, ju hårdare jag bromsar ju högre låter det.
Det är inte det vanliga bromsskriket, utan ett helt annat ljud som jag inte hört från bromsar förut.
Har du monterat dina nya bromsar ännu ? har du i så fall hört ett liknande ljud ?
Bromsverkan är det inget fel på i alla fall

Re: Inte glad
Postat: 20 sep 2011, 19:57
av Guzzi-Leif
poon skrev:Guzzi-Leif skrev:En liten gnutta gladare blev jag efter att ha beställt två nya skivor + bromsklotsar från EBC. Kostade 3980:- inklusive frakt från England (
http://www.brakes4u.co.uk/ ).
Original (som ju bråkat med mig hela tiden) kan knappast fås för under 7500:- för motsvarande pryttlar...
Jag har precis monterat ny bromsskiva och klossar från EBC.
Men det blir ett väldigt konstigt ljud när jag bromsar, man skulle nog kunna beskriva det som
att det låter som cikador, ju hårdare jag bromsar ju högre låter det.
Det är inte det vanliga bromsskriket, utan ett helt annat ljud som jag inte hört från bromsar förut.
Har du monterat dina nya bromsar ännu ? har du i så fall hört ett liknande ljud ?
Bromsverkan är det inget fel på i alla fall

Har inte fått mina grejer än.
Gott att det bromsar fint för dig men ljudet lät ju knepigt... Vilka belägg valde du; standard eller sintrade?
Lovar att rapportera när jag monterat.
Re: Inte glad
Postat: 20 sep 2011, 23:13
av poon
Guzzi-Leif skrev:poon skrev:Guzzi-Leif skrev:En liten gnutta gladare blev jag efter att ha beställt två nya skivor + bromsklotsar från EBC. Kostade 3980:- inklusive frakt från England (
http://www.brakes4u.co.uk/ ).
Original (som ju bråkat med mig hela tiden) kan knappast fås för under 7500:- för motsvarande pryttlar...
Jag har precis monterat ny bromsskiva och klossar från EBC.
Men det blir ett väldigt konstigt ljud när jag bromsar, man skulle nog kunna beskriva det som
att det låter som cikador, ju hårdare jag bromsar ju högre låter det.
Det är inte det vanliga bromsskriket, utan ett helt annat ljud som jag inte hört från bromsar förut.
Har du monterat dina nya bromsar ännu ? har du i så fall hört ett liknande ljud ?
Bromsverkan är det inget fel på i alla fall

Har inte fått mina grejer än.
Gott att det bromsar fint för dig men ljudet lät ju knepigt... Vilka belägg valde du; standard eller sintrade?
Lovar att rapportera när jag monterat.
Jag beställde från Gutsibits, också i England, kände inte till brakes4u förut.
De jag beställde kallas för "organic", antar att det är standard belägg, var de enda som fanns till min Breva där.
Hoppas du får dina grejer snart då, tog bara 1 vecka från Gutsibits.
Re: Inte glad
Postat: 21 sep 2011, 14:03
av cumber
Jag läser med intresse tråden eftersom även min Breva 1100 -05 lider av "pulserande" bromsar vid måttlig bromskraft.
Inget problem med effektiviteten i bromsarna. Men klart irriterande.
Harald på AMR tipsade mig om att Ducati skivor, med bättre kvalité, ev ska kunna användas till 40% billigare pris.
Någon som har erfarenhet av detta "substitut"?

Re: Inte glad
Postat: 30 okt 2011, 17:01
av Guzzi-Leif
Eftersom mina nya skivor äntligen är på väg, plockade jag av framhjulet idag och tror faktiskt att jag äntligen hittat orsaken till mina problem:
Det händer något mellan belägg och skiva när bågen står ett tag i samma position, sannolikt mest om jag parkerat med våta prylar. Tydligt mönster efter skivans hål i beläggen och någon form av korrosion (i form av ett skivbromsbelägg) på skivorna. Beläggningen på skivorna är svår att få bort utan att använda smärgelduk och man måste "spegla sig" i skivan för att se det.
En billigare lösning än skivbyte hade sannolikt varit att flytta bågen några decimeter då o då under torktiden eller efter bromsning till stopp i väta + smärgla av den om det blir för jäkligt (något jag faktiskt provat lite lätt en gång och fått lite mindre huppi-guppi).
Och ja: Åtminstone i ett fall (under sommarens Norge-minisemester) har problemen kommit efter att jag kört i regn, bromsat till stopp och sedan låtit bågen stå.
Mmmm: Jag är aningen sur på mig själv för att jag inte testat denna hypotes utan enbart åberopat garantiåtgärder...
Re: Inte glad
Postat: 05 nov 2011, 14:58
av Guzzi-Leif
Nya skivor + belägg (EBC) monterade.
Har åkt fem mil och enbart bromsat mjukt för att "slita in" grejerna. Verkar helt OK och än så länge inga ljudfenomen.
Re: Inte glad
Postat: 03 aug 2016, 07:19
av ekoxen
Försöker väcka liv i en gammal tråd eftersom jag har likande fenomen på Sport:en. Riktigt tråkigt när man köper "ny" mc och får bekymmer man aldrig haft på någon mc genom alla år.
Fick du någon gång klarhet i orsaken, Leif? Såväl skivor som belägg torde väl vara standardkomponenter? Olycklig kombination av material? Jag ser små "kratrar" efter korrosion på bakskivan, men där upplever jag inget problem. Fram, däremot, pulserar bromsverkan markant emellanåt.
/Micke
Re: Inte glad
Postat: 07 aug 2016, 12:37
av Guzzi-Leif
ekoxen skrev:Försöker väcka liv i en gammal tråd eftersom jag har likande fenomen på Sport:en. Riktigt tråkigt när man köper "ny" mc och får bekymmer man aldrig haft på någon mc genom alla år.
Fick du någon gång klarhet i orsaken, Leif? Såväl skivor som belägg torde väl vara standardkomponenter? Olycklig kombination av material? Jag ser små "kratrar" efter korrosion på bakskivan, men där upplever jag inget problem. Fram, däremot, pulserar bromsverkan markant emellanåt.
/Micke
Hej!
Jag insåg efter ett tag att jag köpt nya skivor helt i onödan.
I mitt fall var problemet vad som hände då jag parkerat med fuktiga grejer; då gav beläggen märken på skivan, märken som hade betydligt högre friktion än övriga ytan. En avputsning med fint slippapper/smärgelduk + avtorkning löste problemet fullständigt.
Ytterligare en åtgärd som har betydelse är att hålla nitarna på fullflytande skivor rörliga. Spraya varje nithylsa med bromsrengöring och motionera fjädringsfunktionen ett par gånger per säsong så håller de sig rörliga.