På senaste mc-mässan fanns det en firma som hade riktigt intressanta batterier. Shorai -extremt små och lätta, men ändå med fina effektsiffror. De var inte på den billigare sidan, men med tanke på vad man fick för pengarna lät de ändå prisvärda. Jag tror att Kjelle var seriös spekulant.
I princip kunde man få plats med två av dessa istället för sitt originalbatteri.
Sätter ut en mailadress när jag hittar en.
Här är den:
http://f042.blogspot.com/2011/02/shorai ... -gram.html
http://www.nfracing.se/
Fördelar
extremt låg vikt, c:a 20 % av motsvarande blybatteri, billigaste vikttrim du kan hitta
mycket låg självurladdning, håller laddningen i ett år utan att behöva underhållsladdas
lång livslängd, normalt minst dubbelt mot ett blybatteri
mycket hög startström, även om batteriet inte är fulladdat, gör att hojen startar lätt
mycket hög tillåten laddström, kan laddas extremt snabbt vid behov
kan placeras i valfritt läge
ingen syra som kan läcka
ingen gas bildas vid laddning
inget giftigt bly som skall tas om hand när batteriet är uttjänt.
Konstruktion
Batteriet är uppbyggt med celler av litiumjärnfosfat, LiFePO4, i ett superlätt hölje av kolfiber.
Den här batteriteknologin har hittills mest använts i elverktyg, modellflygplan och elbilar. Nu kommer den som startbatteri för motorcyklar, fyrhjulingar (ATV), snöskotrar och andra fordon. De större storlekarna går alldeles utmärkt att använda i tävlingsbilar. Batteriet kommer så småningom också att lanseras som startbatteri till standardbilar!
Varje cell ger 3,585 V. Ett antal celler som är seriekopplade i grupper om 4 celler = nominellt 14,34 V, ersätter ett vanligt 12 voltsbatteri.
Shorais lättviktsbatterier är konstruerade för att användas som startbatterier, till skillnad från de typer av litiumjonbatterier som används i elverktyg och modellmotorer. Shorais lättviktsbatterier är konstruerade för att ge maximal ström vid starttillfället och att hålla länge. De är stabila och säkra och behöver ingen skyddselektronik för att förhindra överhettning.
Det unika med Shorai är att batteriet har samma form, mått och polställning som ett originalbatteri. Det är bara att byta. Batteriet passar i den befintliga batterihållaren.
Vikt
Batterierna är extremt lätta, de väger bara en femtedel av motsvarande moderna blybatterier. På lite äldre hojar sitter ofta ännu tyngre blybatterier. Där kan det röra sig om en viktbesparing på mer än 5 kg. Billigare vikttrim är svårt att hitta!