Sida 1 av 1

Batteri

Postat: 17 maj 2012, 21:14
av GuzziAnders
Mitt batteri till Norgen tar inte emot laddning så det blir nog ett nytt,Var köper man ett i stockholm om inte Guzzi Centret,vilket prisläge är dom

Re: Batteri

Postat: 17 maj 2012, 22:57
av SportGuzzi
Hej, här köpte jag till min V11, bra pris och snabb leverens
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id ... urrency=14

Re: Batteri

Postat: 17 maj 2012, 23:01
av SportGuzzi
SportGuzzi skrev:Hej, här köpte jag till min V11, bra pris och snabb leverens
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id ... urrency=14

Jag la in fel länk..
http://shop.clp.se/sv/fordonsteknik/ody ... urrency=14

Re: Batteri

Postat: 18 maj 2012, 09:11
av GuzziAnders
Tackar ska kolla

Re: Batteri

Postat: 18 maj 2012, 11:07
av Nicke
På senaste mc-mässan fanns det en firma som hade riktigt intressanta batterier. Shorai -extremt små och lätta, men ändå med fina effektsiffror. De var inte på den billigare sidan, men med tanke på vad man fick för pengarna lät de ändå prisvärda. Jag tror att Kjelle var seriös spekulant.

I princip kunde man få plats med två av dessa istället för sitt originalbatteri.

Sätter ut en mailadress när jag hittar en.

Här är den:
http://f042.blogspot.com/2011/02/shorai ... -gram.html


http://www.nfracing.se/


Fördelar

extremt låg vikt, c:a 20 % av motsvarande blybatteri, billigaste vikttrim du kan hitta
mycket låg självurladdning, håller laddningen i ett år utan att behöva underhållsladdas
lång livslängd, normalt minst dubbelt mot ett blybatteri
mycket hög startström, även om batteriet inte är fulladdat, gör att hojen startar lätt
mycket hög tillåten laddström, kan laddas extremt snabbt vid behov
kan placeras i valfritt läge
ingen syra som kan läcka
ingen gas bildas vid laddning
inget giftigt bly som skall tas om hand när batteriet är uttjänt.
Konstruktion
Batteriet är uppbyggt med celler av litiumjärnfosfat, LiFePO4, i ett superlätt hölje av kolfiber.

Den här batteriteknologin har hittills mest använts i elverktyg, modellflygplan och elbilar. Nu kommer den som startbatteri för motorcyklar, fyrhjulingar (ATV), snöskotrar och andra fordon. De större storlekarna går alldeles utmärkt att använda i tävlingsbilar. Batteriet kommer så småningom också att lanseras som startbatteri till standardbilar!

Varje cell ger 3,585 V. Ett antal celler som är seriekopplade i grupper om 4 celler = nominellt 14,34 V, ersätter ett vanligt 12 voltsbatteri.

Shorais lättviktsbatterier är konstruerade för att användas som startbatterier, till skillnad från de typer av litiumjonbatterier som används i elverktyg och modellmotorer. Shorais lättviktsbatterier är konstruerade för att ge maximal ström vid starttillfället och att hålla länge. De är stabila och säkra och behöver ingen skyddselektronik för att förhindra överhettning.

Det unika med Shorai är att batteriet har samma form, mått och polställning som ett originalbatteri. Det är bara att byta. Batteriet passar i den befintliga batterihållaren.

Vikt
Batterierna är extremt lätta, de väger bara en femtedel av motsvarande moderna blybatterier. På lite äldre hojar sitter ofta ännu tyngre blybatterier. Där kan det röra sig om en viktbesparing på mer än 5 kg. Billigare vikttrim är svårt att hitta!

Re: Batteri

Postat: 18 maj 2012, 12:02
av Nicke
Åttio procents viktbesparing mot ett blybatteri!!

Här är Shorais hemsida:

http://www.shoraipower.com/


Den här modellen skulle väl vara lämplig för dig Anders:

http://www.shoraipower.com/s-273568-Norge-1200.aspx


Kolla in denna filmsnutt som gör en jämförelse med ett ordinärt batteri:

http://www.shoraipower.com/t-battery-in ... uides.aspx

Re: Batteri

Postat: 18 maj 2012, 22:50
av GuzziAnders
Tackar verkligen intressant det var bra ska snacka med kjelle senare vid tid