***LÖST*** Trilskande gammel-Guzzi
Moderator: Moderatorer
- paddy
- UppKomling
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 10 jul 2013, 12:16
- Mina motorcyklar: 1 Cali Stone, 1 Cali Stone touring, 1 Suzuki VX800
tidigare: div.Suzuki bl.a. RE5 Wankel, GS 750 m.fl., Guzzi: 850T3, 850GT Cali, LeMan, - Kontakt:
Re: Trilskande gammel-Guzzi
Om jag inte minns fel (jag hade en sån på 70-talet) skall tändtidpunkten vid tomgång ligga 10 gr före OT, inte på OT.
// Jürgen
Re: Trilskande gammel-Guzzi
Vad heter kamaxeln och leverantören?
Intressant.
Intressant.
- Marcelli
- UppKomling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 06 mar 2012, 13:01
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 -71
Honda CB450 -67 - Ort: Mariestad
Re: Trilskande gammel-Guzzi
Med risk för att göra reklam då...special skrev:Vad heter kamaxeln och leverantören?
Intressant.
Hemsida: http://www.hmb-guzzi.de
Min är en "Camshaft HMB D-8.1"
Ägaren heter Michael Behrendt.
Mycket trevlig och kunnig om både gamla och nya Guzzis.
I mitt fall fick jag skicka kammen till honom för inslipning, men till nyare verkar
det som de inte behöver ha någon i inbyte.
//Mats
- Marcelli
- UppKomling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 06 mar 2012, 13:01
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 -71
Honda CB450 -67 - Ort: Mariestad
Re: Trilskande gammel-Guzzi ***LÖST***
Hej på er!
För att avsluta tråden och ge en lösning i detta fallet, och tips andra som råkar ut för samma symptom.
I slutändan visade det sig att det nya UFI-filtret (brunt filtigt med blå kant) var för tätt och hojen fick andnöd vid gaspådrag över halv rulle.
Det gamla filtret var ju bara täppt och framkallade samma symptom.
Skruvade av hela lufrenaren och startade hojen. Nu jäklar vart det drag!
Insatsen på vänster ljuddämpare for iväg ut på parkeringen (klen svetsloppa).
Nu sitter det ett gult pappersfilter i och det andas bättre.
Det var liksom "sista åtgärden" innan jag ledsnat helt på att får problemet åtgärdat.
Hade säkert varit roligare att komma på lösningen tidigare, men då hade jag troligen inte gått igenom hela hojen direkt.
Nu är allt annat genomgånget och fräscht och hojen går som ett skott (allt är ju i och för sig relativt )
Ha en kanonfin fortsättning på hojsommaren!
//Mats
För att avsluta tråden och ge en lösning i detta fallet, och tips andra som råkar ut för samma symptom.
I slutändan visade det sig att det nya UFI-filtret (brunt filtigt med blå kant) var för tätt och hojen fick andnöd vid gaspådrag över halv rulle.
Det gamla filtret var ju bara täppt och framkallade samma symptom.
Skruvade av hela lufrenaren och startade hojen. Nu jäklar vart det drag!
Insatsen på vänster ljuddämpare for iväg ut på parkeringen (klen svetsloppa).
Nu sitter det ett gult pappersfilter i och det andas bättre.
Det var liksom "sista åtgärden" innan jag ledsnat helt på att får problemet åtgärdat.
Hade säkert varit roligare att komma på lösningen tidigare, men då hade jag troligen inte gått igenom hela hojen direkt.
Nu är allt annat genomgånget och fräscht och hojen går som ett skott (allt är ju i och för sig relativt )
Ha en kanonfin fortsättning på hojsommaren!
//Mats
-
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
- Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
- Ort: Torslanda
Re: ***LÖST*** Trilskande gammel-Guzzi
Hahaha!
Underbar historia Mats. Du har ju hållit på sedan maj 2012 ser jag
och kul att du rapporterade hela vägen. Lösningen kan ofta vara
enklare än man tror.
Underbar historia Mats. Du har ju hållit på sedan maj 2012 ser jag
och kul att du rapporterade hela vägen. Lösningen kan ofta vara
enklare än man tror.
Gusse