***LÖST*** Trilskande gammel-Guzzi

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Marcelli
UppKomling
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 mar 2012, 13:01
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 -71
Honda CB450 -67
Ort: Mariestad

***LÖST*** Trilskande gammel-Guzzi

Inlägg av Marcelli »

Gokväll gott folk!

Köpte efter en del funderande och snokande en gammel-Guzzi.
V7 Special 71'a.

Den var en riktig zombie vid första anblicken men startade och tuffade på de två kilometerna hem.
Ful som stryk men med potential att bli något schysst att puttra omkring på.

Min fru skakde på huvudet och tyckte att jag blivit omöjlig efter att ha tillbringat i stort sett
varje kväll en hel månad i garaget pillande med än det ena än det andra, paket med konstiga avsändare
som dyker upp med DHL och UPS.

Nu börjar jag se en ände på kapitel ett!

Besiktningen gick finfint - blanka papper.
Men - stackars grabbar som skulle besiktiga det 250 kg tunga förhistoriska belätet :D
- Bromskontakten är kass på handbromsen, inget bromsljus :twisted:
- Ser du någon bromskontakt på handtaget :wink:
- Näe :oops:
- Du, det behövs inte på en -71'a :)
- Blinkers? :oops:
- Näe, inte ens det

När han rullade ut så tryckte han i tvåan och fick kärringstopp :D

- Var det ettan neråt och resten uppåt :oops:
- Näe, växellådan sitter upp och ner på de där...

Gyroeffekten från svänghjulet var han inte heller beredd på när han la ner den och drog på i högersvängen ut på
vägen runt besiktningen... Det gick med guds försyn och ett glatt hurra när han puttrade in på stationen igen.

- Den...eh...den gick ju fint :shock:
- Eller hur....

Nu till den trista biten :evil:

Fullgas: nej nej nej! Den tappar effekt efter halvgas. Inga problem att varva upp på halvgas.
Efter det tar registret nästan slut.

Har kollat:
Bensinkranar
Bensinfilter
Bensinslangar
Rengjort förgasarna med ultraljudstvätt
Bytt alla vajrar
Bytt alla packningar och o-ringar
Hålet i tanklocket är rent
Huvudmunstycken: 145
Nålarna raka
Nya stift
Nya tändkablar
Nytt fördelarlock och rotor
Brytarna + avstånd schyssta
Ny el dragen för hela tändsystemet (rätt dimension på kablage).
Tändspolen verkar ok

Puh...

Vad göra??? Har liksom slut på ideer just nu.

Bild
//M
Senast redigerad av 1 Marcelli, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Trilskande gammel-Guzzi

Inlägg av Guzzi-Leif »

Jag ska inte uttala mig tvärsäkert eftersom din fördelare är en generation äldre än de jag pysslat med. Men!
Har du koll på centrifugalregulatorn i tändningen? Om det finns en sådan, är de oerhört känsliga för att den funkar perfekt. Gör rent, putsa rost/korrosion samt smörj.
Och: Ställ tändningen statiskt, med koll på att förställningen är nedvriden på noll. Stroblampan kan du sedan använda för att kolla att regulatorn funkar o att den går ut på full förställning på högre varv.

En sak till: Går den varm och färgar avgasrören mer än normal-Guzzin? Då vet du att jag gissade rätt.

PS: Jäklar så fin den är! DS
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
Marcelli
UppKomling
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 mar 2012, 13:01
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 -71
Honda CB450 -67
Ort: Mariestad

Re: Trilskande gammel-Guzzi

Inlägg av Marcelli »

Tack Guzzi-Leif!

Lite feedback på tipsen (sent om sider).
Har kollat upp centrifugalregulatorn och bytt fjädrarna. Tyvärr tillförde det inte mycket - problemet kvarstår :?
Börjar fundera om det kan vara kam eller ventilfjäderrelaterat...
Hade en gammal Opel som betedde sig liknande när kammen var slut:
Det går att varva ordentligt om man är väldigt lätt på gasen (ca 5000 rpm), men orken saknas, och drar man på fullt så "går den i väggen"
och tappar orken under ett irriterande bludder för att sen heldö tills man släppt på gasen ner till ca. 1/4.

Har testat med upp till 150-munstycken men det gör ingen skillnad.
En ide jag hade var accelerationspumpen. Släpper den igenom tillräckligt...?
Det går att blåsa genom och kulan studsar glatt omkring så den borde vara ok.

Skall riva topparna till hösten och lämna in för renovering eftersom de troligen aldrig varit loss sen hojen lämnade fabriken.
Vore dock skönt om man kunde utesluta annat innan man hoppas för mycket en topprenovering.

//M
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Trilskande gammel-Guzzi

Inlägg av Guzzi-Leif »

Förlåt min envishet men: Har du kollat tändtidpunkten?
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
Marcelli
UppKomling
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 mar 2012, 13:01
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 -71
Honda CB450 -67
Ort: Mariestad

Re: Trilskande gammel-Guzzi

Inlägg av Marcelli »

Guzzi-Leif skrev:Förlåt min envishet men: Har du kollat tändtidpunkten?
Jodå. Har varit ute med stroben + kollat statiskt, en extra gång idag för att vara absolut säker.
Tack för att du är petig, det kan löna sig många gånger :D
1200 rpm och "B" låg exakt vid pilen med stroben.
Kollade för säkerhets skull varvtalet med extern lasertachometer + reflextejp på remskivan.
Det kan inte bli mer noggrant...tror jag inte.

En sak som jag såg var att babords cylinder missade emellanåt när jag drog av på gasen.
Jag har en ny tändspole liggande skall kränga på den och passa på att skruva av och kolla bensinkranarna
när tanken ändå är av för att utesluta att det blir för lite soppa när man öppnar spjällen.
Det rinner när man öppnar kranarna...men är det tillräckligt?

Vore kul att ha den 100% till på torsdag, "Hjulafton" i Lidköping.

Nu gör jag kvällen.

//M
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Trilskande gammel-Guzzi

Inlägg av Guzzi-Leif »

Det som händer, åtminstone med senare tiders "dubbelbrytare", är att tändläget är angivet för minsta förtändning - ett läge som är till för startögonblicket. Så fort rovan tuffar får man sedan ett antal grader mer förställning, ett läge som det inte finns markering för. Det är tekniskt löst med en mjuk fjäder för start och sedan en hårdare som (beroende på en oval ögla i ena änden) börjar verka först då motorn är igång.

Min minnesregel är därför att endera:
-vrida ner centrifugalregulatorn till absolut minimum för hand, lååångsamt vrida motorn i rotationsriktningen (ALDRIG backa) och konstatera tändtidpunkten med provlampa eller multimeter.
-kolla med stroboskoplampa men i så fall mot märket för MAX förtändning och alltså rejält varv på maskin.

Det som gör ovanstående rader tveksamma är att jag ju egentligen inte vet om din regulator och dina tändmärken är likadana som de med "falsk" fördelare.

Om det rinner ur kranarna bör det absolut räcka. Inte ens vid fullvarv står ju flottörventilerna stadigt öppna...

Om du tycker jag ger råd bortom min kompetens, får du säga ifrån!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
special
GuzziFanatisk
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 jun 2007, 13:08

Re: Trilskande gammel-Guzzi

Inlägg av special »

Om kompressionen är godkänd, tomgången stabil och insugsrörspackningarna klarar av sin uppgift, startgastricken avklarade,
återstår väl bara:
Flottörnålsläget.
Bör kollas.
Fel höjd kan ge de dina symptom.
Det finns ett exakt mått, på förgasaren uppochner ligger flottörernas plåtbläck nästan horisontellt.

Snygg åldring.
Vårda den ömt.
Användarvisningsbild
Marcelli
UppKomling
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 mar 2012, 13:01
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 -71
Honda CB450 -67
Ort: Mariestad

Re: Trilskande gammel-Guzzi

Inlägg av Marcelli »

special skrev:...
Flottörnålsläget.
Bör kollas.
Fel höjd kan ge de dina symptom.
Det finns ett exakt mått, på förgasaren uppochner ligger flottörernas plåtbläck nästan horisontellt...
Flottörnivåerna alltså... Ugghhhh.... naturligtvis. Hade förträngt detta långt ner i "KeiHin-träsket" :oops:
Shame on me! Skall kolla detta efter helgen :lol:

//M
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Trilskande gammel-Guzzi

Inlägg av Nicke »

special skrev: Det finns ett exakt mått, på förgasaren uppochner ligger flottörernas plåtbläck nästan horisontellt...
Jag fullkomligt älskar rocken science och dessa hyperexakta mikron-mått som skall till... :wink:
Ciao / Ne
special
GuzziFanatisk
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 jun 2007, 13:08

Re: Trilskande gammel-Guzzi

Inlägg av special »

Jomenvisst, fullgod syn, hörsel och en tumstock räcker i de flesta fall när v7-raketer skall servas.
Mitt tips var dock en aproximering, det finns mer exakta ställägen för flottörnålar.

Greg Bender säger:
Carburettor Float height, millimeters
PHBG 16 +/- 0.5
PHBL 24 +/- 0.5
PHBH 24 +/- 0.5
PHBE 18 +/- 0.5
PHF 18 +/- 0.5
PHM 18 +/- 0.5
VHB/Z/T 24 +/- 0.5
PHSB* 11 +/- 0.5
VHSA* 11 +/- 0.5
VHSB* 11 +/- 0.5
* PHSB/VHSA/VHSB one piece float assembly.

Alltså i ditt fall: VHB/Z/T 24 +/- 0.5

Läget ska ju inte förändras mycket om inte vi ägaren/meken är övernitisk och bökar runt bland Dellortos finmekanik för att göra förgasarens innandöme presentabelt för raketbränslet.

Ett annat tips är: låt allt som fungerar vara i fred. Med färsk olja och nykter tillsyn är v7-motorn nästintill outslitlig.
Om du prompt vill ha alla de 45 hästarna i stallet blir det dyrt, omständligt och snopet när fyrtioplussare skall dissikeras. Då räcker det verkligen inte med en tumstock och rörtång.

Är kompressionen OK, lämna topparna ifred! Åk omkring och skratta i stället. Det är gratis.

PS. Pröva åk utan den hiskliga vindrutan.
Användarvisningsbild
Marcelli
UppKomling
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 mar 2012, 13:01
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 -71
Honda CB450 -67
Ort: Mariestad

Re: Trilskande gammel-Guzzi

Inlägg av Marcelli »

Vi ger de där 24 +/-0,5 millimetrarna en chans.
Kan inte skada.
Oljan är "bibel" som du säger.
Tyvärr hade föregående ägare inte läst bibeln, utan det var i det närmaste en produkt från helvetet
som gurglade ur tråget första gången jag bytte olja :twisted:
Det resulterade i en tidskrävande rengöring + byte av packboxen bakom remskivan.
Jag misstänker att min vita springare har ett och annat skavsår på insidan på grund av tidigare slarv med olja.
Trots detta fungerar den och rullar på bra ändå, men det har med tidigare erfarenheter varit bättre att
fixa saker och ting som börjar pocka på uppmärksamhet i tid än att vänta tills de rasar.
Det brukar alltid bli ännu dyrare och kräva mer tid att fixa... jag vet...
Alla hästar i stallet...det har jag nog aldrig haft :lol:
Beträffande kompet - ja det är ok. MEN...."revirmarkering" på vänster stövel efter en stunds hård körning tyder på att
någonting läcker och sirapsliknande kletig/bränd materia i närheten av tändstiftet och topplocksmuttern närmast nedanför tyder på samma.

Därför skall topparna bort för koll och åtgärd i vinter för att utesluta att det finns sprickor eller kassa gängor.
Samtidigt skall kolvar och cylindrar ses över.
Flagar det på insidan... Ja du vet... ;)

Vindrutan? Utan? Been there, done that - didn't like it.
Den här hojen tar jag inte ut bara på söndagar.
Den går vid bra väder 8-10 mil per dag på veckorna, och ännu längre på helgerna.
Väljer nog att kalla den "kravallsköld" istället. Småfåglar och stenskott gör rejält ont vettu ;)
Hade den inte suttit där hade hade jag nog inte åkt och skrattat med alla tänderna i behåll, så den blir kvar
även om den är ett aerodynamiskt sabotage :D

Nu skall vi ut och kolla flottörnivåer eftersom regnet sabbar en annars oplanerad lördag.

Ha en fin helg allihopa, och tack för alla tips så långt! Återkommer inom kort!

//M
Användarvisningsbild
Marcelli
UppKomling
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 mar 2012, 13:01
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 -71
Honda CB450 -67
Ort: Mariestad

Re: Trilskande gammel-Guzzi

Inlägg av Marcelli »

Marcelli skrev:"topparna bort för koll och åtgärd i vinter för att utesluta att det finns sprickor eller kassa gängor.
Samtidigt skall kolvar och cylindrar ses över"
Flagar det på insidan... Ja du vet... ;)
Ok... here we go again.

Cylindrar: järnfodrade, snygga med en del spår av honing
Toppar: Sotiga, inlämnade och ventilslipade + nya fjädrar
Kolvar: Sotiga på toppen, inga spår av varmkörning, bra ringar rakt över, men...... små märken av insugsventiler i sotet!

Aha då... Kollade kamvinkeln och den öppnade 22 grader för tidigt!
Har kollat/ställt kammen enligt nedan länk:
http://www.thisoldtractor.com/gtbender/ ... timing.htm

Har inte haft igång hojen efter detta eftersom det är en del kvar att göra innan den skall ut på vägen igen.
Har ursprungsproblemet med detta att göra (hojen storknar vid gaspådrag över halvt varv på rullen) ?
Troligen eller? Någon som stött på detta?
Input please!
//M
Användarvisningsbild
Marcelli
UppKomling
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 mar 2012, 13:01
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 -71
Honda CB450 -67
Ort: Mariestad

Re: Trilskande gammel-Guzzi

Inlägg av Marcelli »

Marcelli skrev:"små märken av insugsventiler i sotet!

Aha då... Kollade kamvinkeln och den öppnade 22 grader för tidigt!
Har kollat/ställt kammen enligt nedan länk:
http://www.thisoldtractor.com/gtbender/ ... timing.htm
Googelerade på problemet och hittade detta. Verkar som någon redan gjort resan...
"- advanced cam timing = will move the torque band down as comp is increased at lower RPM as the exhaust valve
is closed sooner (in relation to rotation of the crank)

Advancing a cam will DECREASE the Piston to Valve clearance on the INTAKE valve, and of course INCREASE
the clearance on the exhaust valve too

Återkommer!
//M
Användarvisningsbild
Marcelli
UppKomling
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 mar 2012, 13:01
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 -71
Honda CB450 -67
Ort: Mariestad

Re: Trilskande gammel-Guzzi

Inlägg av Marcelli »

Oj oj oj :D :D :D
Vilken skillnad med ny kam! ...monterad med rätt kamvinkel :twisted:
Fattar inte att den gick över huvud taget :shock:
Nya kammen är gnuttans vassare så det borde märkas på botten- och mellanregister
enligt firman i Tyskland som renoverade kammen och försåg den med smörjkanaler.
Dock måste jag lyfta och vrida fördelaren en kugg eller två eftersom den nu är
vriden till ändläge och nästan har korrekt tändning, saknas två millimeter.

Återkommer i morgon efter provtur.
Nu regnar det så jag stänger verkstan' för kvällen.

Natt!

//M
Användarvisningsbild
Marcelli
UppKomling
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 mar 2012, 13:01
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 -71
Honda CB450 -67
Ort: Mariestad

Re: Trilskande gammel-Guzzi

Inlägg av Marcelli »

Ja - "i morgon" blev lite längre än tänkt...
Slutsummering då.

Åtgärdade troliga felkällor:
Renoverad kam (slitna nockar)
Rätt kamvinkel (23 grader fel)
Rätt flottörnivå (satt på ca. 22 mm)

Nu är hojen ganska pigg och har ett bättre vrid och går att varva ur så mycket som känns bekvämt.
Tyvärr är ju förgasarna inga högprestandakonstruktioner, utan man får undvika att dra fullt direkt.
Drar man fullt meddelar hojen direkt "Kommer strax". Det är som det är :D

Nu skall jag sluta 'tjôta' och ut och åka i sommarsolen!

Tack till alla inblandade för tips och råd, och ha en jättefin hojsommar!
Åk säkert!

Mvh Mats

Bild
Skriv svar