Problem med kopplingen, V11

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Jörgen
GuzziFanatisk
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 aug 2011, 11:13
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport Ballabio -04 (såld)
V85 TT -20
Honda VTR 1000 F -06
Ort: Forserum

Problem med kopplingen, V11

Inlägg av Jörgen »

Har kört helt problemfritt i ca 100 mil med min V11 -04 men nu är det kanske dags för en fingervisning av vad det bla. innebär att vistas i Guzziträsket :shock:
Kopplingen tar men den frikopplar inte helt och hållet. Den tar så pass mycket att det inte märks vid växling under körning. Det är däremot problem med att få ur ettan's växel då hojen står still med motorn igång. Det är alldeles på gränsen att den vill driva (och gör det en aning nån gång emellanåt), frikopplad med växel i, vid stillastående. När jag söker dragläget kan den hacka/hugga något. Hojen har rullat ca. 1600 mil. Har mina funderingar på orsaken till problemet..
Är det någon som har erfarenhet av liknande problem och vill delge mig de erfarenheterna här? Rena gissningar är jag ej intresserad av men kvalificerade teorier är ok :wink:
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: Problem med kopplingen, V11

Inlägg av GuzziKungen »

Jörgen skrev:Har kört helt problemfritt i ca 100 mil med min V11 -04 men nu är det kanske dags för en fingervisning av vad det bla. innebär att vistas i Guzziträsket :shock:
Kopplingen tar men den frikopplar inte helt och hållet. Den tar så pass mycket att det inte märks vid växling under körning. Det är däremot problem med att få ur ettan's växel då hojen står still med motorn igång. Det är alldeles på gränsen att den vill driva (och gör det en aning nån gång emellanåt), frikopplad med växel i, vid stillastående. När jag söker dragläget kan den hacka/hugga något. Hojen har rullat ca. 1600 mil. Har mina funderingar på orsaken till problemet..
Är det någon som har erfarenhet av liknande problem och vill delge mig de erfarenheterna här? Rena gissningar är jag ej intresserad av men kvalificerade teorier är ok :wink:
Har du provat justera kopplingen ,den lilla ratten på hydrualcylindern.
I övrigt så brukar hojen bete sig på det sättet då återfjädern för växelpinnen håller på att gå utav :evil:
I sådana fall så är det snart slutväxlat tills du bytt fjädern.
Ett tipps är att fila till metallbiten som fjädern löper emot , annars är det snart dags igen.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Problem med kopplingen, V11

Inlägg av Guzzi-Leif »

På några modeller (mitten av 80-talet bland annat) har det varit problem med att kopplingen ätit spår i växellådans ingående "splinesdrev" varpå skivorna inte kunnat röra sig fritt fram och åter.
Om det är en giltig historia för din modell vet jag tyvärr inget om.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
Jörgen
GuzziFanatisk
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 aug 2011, 11:13
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport Ballabio -04 (såld)
V85 TT -20
Honda VTR 1000 F -06
Ort: Forserum

Re: Problem med kopplingen, V11

Inlägg av Jörgen »

Tack GuzziKungen och Leif för inläggen.
GuzziKungen skrev: Har du provat justera kopplingen ,den lilla ratten på hydrualcylindern.
I övrigt så brukar hojen bete sig på det sättet då återfjädern för växelpinnen håller på att gå utav :evil:
I sådana fall så är det snart slutväxlat tills du bytt fjädern.
Ett tipps är att fila till metallbiten som fjädern löper emot , annars är det snart dags igen.
Till GuzziKungen: Vilken hydrualcylinder syftar du på? Är det huvudcylindern eller slavcylindern? Den enda "lilla ratt" jag kan härleda till kopplingen, är justerratten på kopplingshandtaget. Den "ratten" har jag ändrat på, så att slaget på kolven till huvudcylindern, är största möjliga. Dock utan att avhjälpa problemet :( Kopplingen ska väl ändå funka ifall ratten är ställd i läge 4 (=handtagets avstånd till styret/slaget minimalt). Om "den lilla ratten på hydrualcylindern" syftar på någon ratt på slavcylindern så har jag ej lyckats att lokalisera den. Kanske finns det isf olika utföranden på slavcylindrarna? Med/utan ratt? Finns det någon annan justeringsmöjlighet på den hydrualiska kopplingen?
Jag undrar hur det kan komma sig att hojen beter sig så att det inte går att frikoppla helt och hållet pga. returfjädern till växelpinnen? Att växlingen spökar då returfjädern håller på att dö, har jag lättare att förstå.

Till Leif: Låter som en rimlig felkälla, till att inte kunna koppla ur ordentligt.

Mvh Jörgen
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: Problem med kopplingen, V11

Inlägg av GuzziKungen »

Jag syftar på den blå ratten på kopplingens hyudralcylindern på vänster sida ovanför startmotorn.
Förakta inte teorin angående returfjädern , har själv haft det felet 3ggr och lådan betedde sig grötigt innan
den gick av. Ett typiskt V11 fel.
Lycka till.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Jörgen
GuzziFanatisk
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 aug 2011, 11:13
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport Ballabio -04 (såld)
V85 TT -20
Honda VTR 1000 F -06
Ort: Forserum

Re: Problem med kopplingen, V11

Inlägg av Jörgen »

Min hoj har en cylindrisk grunka med en blå ratt, på vänster sida vid startmotorn. Det är ingen hydrualcylinder och det går ej att justera kopplingen med den blå ratten. Denna "grunka" på V11'an, är en reservoar till bakre stötdämparen och har, mig veterligen, inget som helst att göra med kopplingen. Däremot justerar man dämpningen på bakre stötdämpare med den blå ratten :D
Btw, jag föraktar INGA teorier :wink:
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Problem med kopplingen, V11

Inlägg av Guzzi-Leif »

Öppnar "påfyllningshålet" i kopplingens huvudcylinder då du släppt ut handtaget?
Det är inte helt ovanligt på hydraulsystem (bromsar eller koppling) och leder till att deras självjusterande funktion upphör.
Kan vara värt att kolla...
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: Problem med kopplingen, V11

Inlägg av GuzziKungen »

Jörgen skrev:Min hoj har en cylindrisk grunka med en blå ratt, på vänster sida vid startmotorn. Det är ingen hydrualcylinder och det går ej att justera kopplingen med den blå ratten. Denna "grunka" på V11'an, är en reservoar till bakre stötdämparen och har, mig veterligen, inget som helst att göra med kopplingen. Däremot justerar man dämpningen på bakre stötdämpare med den blå ratten :D
Btw, jag föraktar INGA teorier :wink:
Alltid lär man sig något :mrgreen: :oops:
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Jörgen
GuzziFanatisk
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 aug 2011, 11:13
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport Ballabio -04 (såld)
V85 TT -20
Honda VTR 1000 F -06
Ort: Forserum

Re: Problem med kopplingen, V11

Inlägg av Jörgen »

Jag har upptäckt att det faktiskt finns justeringsmöjlighet på den hydrualiska kopplingen :D Det sitter en justerskruv på kopplingshandtaget som man justerar kolven i huvudcylindern med. Justeringen påverkar inte slaglängden utan läget på kolven i huvudcylindern.
Problemet med frikopplingen verkar för stunden vara ur världen efter att jag ställt justerratten på kopplingshandtaget i läge 1, vilket ger största möjliga slag på kolven. Men det känns inte som en permanent lösning för, som sagt, kopplingen ska fungera även när justerratten på handtaget står i läge 4.
Guzzi-Leif skrev:Öppnar "påfyllningshålet" i kopplingens huvudcylinder då du släppt ut handtaget?
Det är inte helt ovanligt på hydraulsystem (bromsar eller koppling) och leder till att deras självjusterande funktion upphör.
Kan vara värt att kolla...
Har du något bra tips Leif, på hur man kan se hur "påfyllningshålet öppnar? Går det att se om man tar bort röret/slangen som sitter på huvudcylindern, som går till vätskebehållaren? Eller är det isärtagning och rengöring av huvudcylindern som gäller?
GuzziKungen skrev: Alltid lär man sig något :mrgreen: :oops:
Visst är det tillfredsställande att lära sig nåt nytt.. :)

Jörgen
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Problem med kopplingen, V11

Inlägg av Guzzi-Leif »

Jörgen skrev:
Guzzi-Leif skrev:Öppnar "påfyllningshålet" i kopplingens huvudcylinder då du släppt ut handtaget?
Det är inte helt ovanligt på hydraulsystem (bromsar eller koppling) och leder till att deras självjusterande funktion upphör.
Kan vara värt att kolla...
Har du något bra tips Leif, på hur man kan se hur "påfyllningshålet öppnar? Går det att se om man tar bort röret/slangen som sitter på huvudcylindern, som går till vätskebehållaren? Eller är det isärtagning och rengöring av huvudcylindern som gäller?
GuzziKungen skrev: Alltid lär man sig något :mrgreen: :oops:
Visst är det tillfredsställande att lära sig nåt nytt.. :)

Jörgen
Jag är osäker på hur din kopplingsmekanism ser ut. På min syns påfyllningen i botten på vätskebehållaren o man kan alltså kolla den genom att bara ta av locket på densamma.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Skriv svar