V 65 Florida -93 4100mil som går bara på en cylinder. Hjälp!

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Jyrki Hiltunen
UppKomling
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jun 2012, 13:48
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V65 Florida -93

V 65 Florida -93 4100mil som går bara på en cylinder. Hjälp!

Inlägg av Jyrki Hiltunen »

Hej! Köpt en Moto Guzzi V65 Florida -93, gått 4100 mil, som stått sedan år 2008 pga att den går oftast bara på en cylinder (håller ej på tomgång då) och ger ifrån sig "höga knallar" ibland.
Italia Bike Center har servat förgasare, ny jord, kollat kontakter men felet kvarstår. De såg också med hjälp av stroboskop att gnistan försvinner ibland på ena sidan, vilket verkstaden menar talar för att det är ett elfel. När de får tid ska de prova byta en av två, tror det heter, "tändmoduler" som sitter under sadeln strax ovanför batteriet (två aluminiumfärgade ca. 6*6 cm stora plattor).
Fick annat tips om att göra rent bensintanken med T-röd och filter då det kan bildas rost som följer med och stör bränsletillförseln. Snälla, hjälp mig med tips om vad som behöver göras för att hojen ska börja fungera - det är en 25årig dröm som gått i uppfyllelse med mc-kort och mc men nu rinner sommaren iväg och jag har inget att åka på. Gillar ju denna cykel till ljud, känsla och stil och att det är ett speciellt märke. Hälsningar Jyrki
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: V 65 Florida -93 4100mil som går bara på en cylinder. Hjälp!

Inlägg av franssos »

Du kan alternera tändkablarna så du kan se om problemet flyttar ,vill säga att där du hade tändning då ska den vara borta och tvärtom.
Sedan du kan kontrollera tänd hatarna och kablarna,tändspolen och kondensator
Sedan.....det kan vara annat.... lycka till
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
jallbert
Distriktsombud 7 (Gotland)
Inlägg: 157
Blev medlem: 06 okt 2008, 17:48
Mina motorcyklar: Strada 750, California III
Ort: Eskelhem, Gotland

Re: V 65 Florida -93 4100mil som går bara på en cylinder. Hjälp!

Inlägg av jallbert »

Kan mycket väl vara tändmodulen. Har fått byta på båda mina cyklar. Viktigt med rätt sorts tändstift. Bensinen vi har nu, med mycket alkohol, ställer också till en del problem eftersom den löser upp gammal färg och rost som täpper till förgasaren.
Berra Do7
Jyrki Hiltunen
UppKomling
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jun 2012, 13:48
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V65 Florida -93

Re: V 65 Florida -93 4100mil som går bara på en cylinder. Hjälp!

Inlägg av Jyrki Hiltunen »

Tack snälla ni båda för era kommentarer!
Jag förmedlar tipsen till verkstaden eftersom jag saknar både kunskap, plats och mod att försöka mig på skruvande än så länge. Och visst, han som har mekat med cykeln så här långt berättade att de förr fick byta åtskilliga tändmoduler. Fick också veta per telefon att en medlem här i klubben har en fru med samma modell på cykeln (V65 Florida) och tydligen samma typ av fel. Han hade bytt tändkabel, tändspole och tändplatta, om jag minns rätt - men icke! Går ändå bara på en cylinder.
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: V 65 Florida -93 4100mil som går bara på en cylinder. Hjälp!

Inlägg av GuzziKungen »

Jyrki Hiltunen skrev:Tack snälla ni båda för era kommentarer!
Jag förmedlar tipsen till verkstaden eftersom jag saknar både kunskap, plats och mod att försöka mig på skruvande än så länge. Och visst, han som har mekat med cykeln så här långt berättade att de förr fick byta åtskilliga tändmoduler. Fick också veta per telefon att en medlem här i klubben har en fru med samma modell på cykeln (V65 Florida) och tydligen samma typ av fel. Han hade bytt tändkabel, tändspole och tändplatta, om jag minns rätt - men icke! Går ändå bara på en cylinder.
Det stämmer.
Nu när tid finnes så skall jag först och främst felsöka i kablaget för att utesluta att det inte är glapp
till tändmodulen.
Sedan om felet kvarstår så provar jag att skifta modulerna för att se om felet flyttar sig.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: V 65 Florida -93 4100mil som går bara på en cylinder. Hjälp!

Inlägg av Nicke »

Jag hade tidigare problem med att min NTX 650 ofta bara behagade gå på en cylinder vid uppstart. Ibland hoppade den andra burken igång efter en tid, men ofta fick man puttra hela vägen hem på en burk.
I mitten av förra sommaren skaffade jag nya tändstift (Bosch) i stället för de NGK-stift som jag tidigare kört på. Sedan dess har hojen inte tjurat en enda gång.

(Den förra ägaren hade precis bytt den ena tändmodulen för att hojen bara gick på den ena cylindern, vilket kostade ett par tusen. Troligen satt problemet inte i modulen utan i de usla stiften för en hundring. Sensmoral: börja alltid att felsöka i den enklaste och billigaste ändan...)

Lycka till
Ciao / Ne
west
Guzzifantast
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 nov 2007, 20:40
Ort: Laholm

Re: V 65 Florida -93 4100mil som går bara på en cylinder. Hjälp!

Inlägg av west »

Hej!
Har hojen stått still sen 2008, vill jag nog satsa lite på en förgasarisärtagning och rengörimg. Inte SÅ krångligt och chans finns ju att man upptäcker problem/smuts. Kolla alla kabelskor och anslutningar runt tändspolarna och brytare.
mvh Bjarne
Aktuellt:
MG 850T3 Cal '81, MG V65 Lario '86, Volvo BM 350 Boxer '63, Citroen C4 2007 och C5 2008
RIP:
Kawasaki 500H1 '73, Honda CB500 '76, CX500 '78, MG 850T '74 m. sidvagn, MG 850T3 '76, Citroen GSA, BX16V
Jyrki Hiltunen
UppKomling
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jun 2012, 13:48
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V65 Florida -93

Re: V 65 Florida -93 4100mil som går bara på en cylinder. Hjälp!

Inlägg av Jyrki Hiltunen »

Wow, tack till ännu fler för tips! Börjar så smått att tro att det kanske löser sig om jag får allt det ni nämnt här under kontroll.

Förgasarna har tagits isär och "servats" enligt Italia Bike Center, Arboga. Tändstiften har de bytt-vet ej om det är Bosch då den står på verksta´n igen, just nu. Olika kontakter har de "sprayat" som ett försök. Ska bli spännande att höra om sidbyte av modul flyttar "problemet" för då är det väl ändå tändmodulen som felar på något sätt. Herr Ekström sa idag att han denna vecka ska försöka hinna prova modulen från Nevadan (om den är likadan) på min Florida. Kan bara hålla tummarna... Tack än en gång för all hjälp!
Jyrki Hiltunen
UppKomling
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jun 2012, 13:48
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V65 Florida -93

Re: V 65 Florida -93 4100mil som går bara på en cylinder. Hjälp!

Inlägg av Jyrki Hiltunen »

Hej igen!
En tändbox/tändmodul bytt av Italia Bike Center, men felet kvar enligt dem och deras slutsats är att båda boxarna behöver bytas. Problem dock att få tag på boxar/moduler... MEN 1: jag köpte två BOSCH-tändstift enligt tips här - och hör och häpna - hojen gick helt felfritt hela eftermiddagen! MEN 2: i kväll två "små förgasarsmällar"... Dock ej värre än så, vilket innebär att den nu gått riktigt bra! Vilket klipp i hojen, för en nybörjare och vilket ljud! Nu väntan på en box/modul till. Tack än en gång för hjälpen i detta forum! Jag hoppas att hojen ska gå betryggande framöver så att jag har möjlighet att åka på någon kommande träff.
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: V 65 Florida -93 4100mil som går bara på en cylinder. Hjälp!

Inlägg av GuzziKungen »

Vad kul :D
Var fick du tag i stiften.
Jag ringde till Italiabike och vill köpa en modul utan resultat , lite näbbigt fick jag höra
att dom tagit hem 6st och alla var bokade.
En ny industri m.a.o :shock:
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: V 65 Florida -93 4100mil som går bara på en cylinder. Hjälp!

Inlägg av Nicke »

På min NTX var ena tändmodulen precis utbytt på inrådan av Italia Bike Center. Trots det kvarstod felet. Jag tror det är en rätt bra affär att sälja nya tändmodulen...
(Eller som man säger i en del butiker: "Den där produkten är det ingen ide' att ta hem, den tar ju bara slut hela tiden"...)

Jag tror att det är en god ide' att prova byta sida på modulerna så att man ser om tändproblemen följer med. Dumt att slänga ut tusenlappar för att det kanske är där felet sitter...
Ciao / Ne
Jyrki Hiltunen
UppKomling
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jun 2012, 13:48
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V65 Florida -93

Re: V 65 Florida -93 4100mil som går bara på en cylinder. Hjälp!

Inlägg av Jyrki Hiltunen »

Stiften köpte jag från den lokala bildelsfirman "Bildelshuset" i Köping. Även idag har hojen gått på båda cylindrar HELA tiden! Enda obehaget är under dagen två-tre små/snälla "förgasarpuffar". Inget jämfört med de enorma knallar som var tidigare, då den mest gick på en cylinder. MEN jag kan ju inte svära på att inte modulbytet gjort sitt... För att kunna utesluta modulbytets inverkan behöver jag ju sätta dit de Championstift som Italia Bike Center satte dit vid service - och sen se att den går sämre igen... Noteras bör också att hojen som sagt redan innan Italia Bike Center bytte stift gick uselt (en cylinder). OJ, nu börjar jag låta som en som vet vad han pratar om - men glöm det!

Tror ändå att stiften gjort sitt - tills motsatsen bevisats! Köper ändå ytterligare en box/modul till såsom Italia Bike Center förordar (dvs de tror att det är fel på båda boxarna/modulerna) så båda är nya "för säkerhets skull", då de endast kostar ca 920 kr/st så snart det går att få fram boxar/moduler. Just nu är det några månaders väntan enligt de "kanaler" Italia Bike Center har. Hihi, ja det kanske är en "lukrativ" marknad detta med boxar/moduler. Finns också en firma i Göteborg som säljer reservdelar till Guzzi som jag kontaktade och som kanske kan ha moduler/boxar eller skaffar fram dito. Går att Googla fram firmans namn (glömt det just nu).

MEN jag njuter av att ÄNTLIGEN kunna använda min hoj, min Moto Guzzi (som är så snygg i sin vita färg) och äntligen få njuta av användningen och av att vara en av mc-åkarna i landet och i världen!
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: V 65 Florida -93 4100mil som går bara på en cylinder. Hjälp!

Inlägg av GuzziKungen »

Vad har bosch-stiften för beteckning?
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: V 65 Florida -93 4100mil som går bara på en cylinder. Hjälp!

Inlägg av Nicke »

De jag tänder NTX:en med har beteckningen W5 CC
(Befarar att NGK-koncernen har instiftat ett pris på mitt huvud... ; )
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: V 65 Florida -93 4100mil som går bara på en cylinder. Hjälp!

Inlägg av GuzziKungen »

:D championconcernen också :mrgreen:
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Skriv svar