Rapporter Stelvio
Moderator: Moderatorer
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Rapporter Stelvio
För ett år sedan var de sista småfelen utsorterade på min Stelvio och årets körning, hittills 920 mil i alla väder (snöstorm i + en grad - spöregn - vibrerande Prag-värme), har gått utan minsta hostning. Har nog aldrig haft det så bekymmerslöst under en säsong.
Just nu pysslar jag med service: Alla oljor kalasfina och minimala beläggningar på magnetpluggarna, orubbade ventilspel, tändstiften ser ut som nya och luftfiltret bekräftar att man haft en tanke då man placerade luftintaget.
Visst är det gott att vara Guzzi-ägare!
Just nu pysslar jag med service: Alla oljor kalasfina och minimala beläggningar på magnetpluggarna, orubbade ventilspel, tändstiften ser ut som nya och luftfiltret bekräftar att man haft en tanke då man placerade luftintaget.
Visst är det gott att vara Guzzi-ägare!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: Rapporter Stelvio
I förrgår kom min Twinmax, den elektroniska synk-apparaten. Definitivt inte så noggrann som mitt tidigare verktyg (plastslang med vatten) men med den stora fördelen att man kan mäta under körning och optimera synken vid gaspådrag man ofta använder (jag valde 100 km/h mätarfart, sexans växel och slät mark).
Efter att ha synkat vid gaspådrag och tomgång samt kollat att jag inte har några oljeläckage från pluggar o filter, återstår nu bara nollställning av TPS. Sedan är allt klart för en ny säsong.
Efter att ha synkat vid gaspådrag och tomgång samt kollat att jag inte har några oljeläckage från pluggar o filter, återstår nu bara nollställning av TPS. Sedan är allt klart för en ny säsong.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
- poon
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
- Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006 - Ort: Vårberg STHLM
Re: Rapporter Stelvio
Beställde du den från Twinmax i England, eller finns den att köpa i Sverige ?
Vad fick du betala inklusive frakt ?
/Peter
Vad fick du betala inklusive frakt ?
/Peter
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: Rapporter Stelvio
Jag köpte den av http://www.mistergear.co.uk/acatalog/tw ... ancer.html och den kostade mig 882,28 SEK inkl två 6 mm. adapters, frakt och bankens jäkla utlandsköpsavgift.
Tog en dryg vecka från beställning till leverans men det berodde delvis på att firman hade semester då jag beställde.
Tog en dryg vecka från beställning till leverans men det berodde delvis på att firman hade semester då jag beställde.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
-
hassew
- Distriktsombud 6 (Östergötland)
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
- Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981
Stelvio NTX 2015
Re: Rapporter Stelvio
Ni som är Stelvioägare.
På Guzzienduroträffen nu i juli så träffade jag tre Britter som talade om att Stelvio´s har problem med att kammarna slits ner i förtid.
En av dom hade tom bytt två gånger.
Är detta ett problem som är känt även i Sverige?
Tråkigt i så fall, när Stelvion annars får så bra omdömen.
På Guzzienduroträffen nu i juli så träffade jag tre Britter som talade om att Stelvio´s har problem med att kammarna slits ner i förtid.
En av dom hade tom bytt två gånger.
Är detta ett problem som är känt även i Sverige?
Tråkigt i så fall, när Stelvion annars får så bra omdömen.
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: Rapporter Stelvio
De första exemplaren som släpptes 2008 hade detta problem vilket föranledde en kampanj/återkallning där kammar och kamföljare byttes ut.
Sedan dess kan man i olika Guzzi-forum läsa om att detta drabbat andra exemplar men om det beror på fel olja/dålig service, är skrönor eller ett verkligt problem vågar jag inte ha någon åsikt om.
För egen del är jag helt trygg - 2700 mil utan några konstigheter från de regionerna.
Sedan dess kan man i olika Guzzi-forum läsa om att detta drabbat andra exemplar men om det beror på fel olja/dålig service, är skrönor eller ett verkligt problem vågar jag inte ha någon åsikt om.
För egen del är jag helt trygg - 2700 mil utan några konstigheter från de regionerna.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
- poon
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
- Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006 - Ort: Vårberg STHLM
Re: Rapporter Stelvio
Ok. det är samma pris som hos Twinmax, deras hemsidor ser nästan identiska ut, mistergear har lite flera saker bara.Guzzi-Leif skrev:Jag köpte den av http://www.mistergear.co.uk/acatalog/tw ... ancer.html och den kostade mig 882,28 SEK inkl två 6 mm. adapters, frakt och bankens jäkla utlandsköpsavgift.
Tog en dryg vecka från beställning till leverans men det berodde delvis på att firman hade semester då jag beställde.
Men jag kan inte hitta några vacuumadapters där, har du något artikelnummer på dem ?
/Peter
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: Rapporter Stelvio
När jag beställde, fick jag upp en fråga om jag ville ha med 5 eller 6 mm adapters och på min maskin passade 6 mm.
På fraktsedeln finns inga nummer, bara texten "2*6 mm vacuum take-off adapters"
På fraktsedeln finns inga nummer, bara texten "2*6 mm vacuum take-off adapters"
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: Rapporter Stelvio
hassew:
För att komplettera frågan om slitna kammar så är min åsikt att problemet fått sin lösning och att det är över nu.
Kolla gärna runt på olika forum och bilda dig en egen uppfattning.
För att komplettera frågan om slitna kammar så är min åsikt att problemet fått sin lösning och att det är över nu.
Kolla gärna runt på olika forum och bilda dig en egen uppfattning.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
- poon
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
- Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006 - Ort: Vårberg STHLM
Re: Rapporter Stelvio
Den frågan kommer inte upp när jag har lagt till den i min order, jag har gått vidare ända till confirm order.Guzzi-Leif skrev:När jag beställde, fick jag upp en fråga om jag ville ha med 5 eller 6 mm adapters och på min maskin passade 6 mm.
På fraktsedeln finns inga nummer, bara texten "2*6 mm vacuum take-off adapters"
Får vänta tills imorgon och fråga deras live online help.
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: Rapporter Stelvio
Twinmax apterad för synkkoll under körning.
Moderna tider (TPS-justering m.m.)...
Moderna tider (TPS-justering m.m.)...
Moderna tider (TPS-justering m.m.)...
Moderna tider (TPS-justering m.m.)...
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Rapporter Stelvio
Vanliga bromsluftningsnipplar brukar passa. Har en pluggad slangstump som tätning. Inte så snyggt kanske, men helt i stil med mina brukshojar.poon skrev:Den frågan kommer inte upp när jag har lagt till den i min order, jag har gått vidare ända till confirm order.Guzzi-Leif skrev:När jag beställde, fick jag upp en fråga om jag ville ha med 5 eller 6 mm adapters och på min maskin passade 6 mm.
På fraktsedeln finns inga nummer, bara texten "2*6 mm vacuum take-off adapters"
Får vänta tills imorgon och fråga deras live online help.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
- poon
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
- Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006 - Ort: Vårberg STHLM
Re: Rapporter Stelvio
Nu har jag också fått hem min Twinmax
Hoppas att jag hinner prova den under helgen.
Om någon i klubben från Stockholmsområdet vill låna den
så är det bara att höra av sig.
Hoppas att jag hinner prova den under helgen.
Om någon i klubben från Stockholmsområdet vill låna den
så är det bara att höra av sig.
- poon
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
- Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006 - Ort: Vårberg STHLM
Re: Rapporter Stelvio
Nu har jag testat att synka, det var inte så stor skillnad mellan dem, valde att ställa den på störst känslighet.Guzzi-Leif skrev:I förrgår kom min Twinmax, den elektroniska synk-apparaten. Definitivt inte så noggrann som mitt tidigare verktyg (plastslang med vatten) men med den stora fördelen att man kan mäta under körning och optimera synken vid gaspådrag man ofta använder (jag valde 100 km/h mätarfart, sexans växel och slät mark).
Efter att ha synkat vid gaspådrag och tomgång samt kollat att jag inte har några oljeläckage från pluggar o filter, återstår nu bara nollställning av TPS. Sedan är allt klart för en ny säsong.
Jag hittade den här länken som ett sätt att göra det på,
http://wildguzzi.com/forum/index.php?PH ... #msg295635
Är det samma sätt som du gör ?
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: Rapporter Stelvio
Nja; i alla fall pillrar jag inte på förbindelsestången (hans alt 2) utan enbart på justerskruven (alt 1?).poon skrev:Nu har jag testat att synka, det var inte så stor skillnad mellan dem, valde att ställa den på störst känslighet.Guzzi-Leif skrev:I förrgår kom min Twinmax, den elektroniska synk-apparaten. Definitivt inte så noggrann som mitt tidigare verktyg (plastslang med vatten) men med den stora fördelen att man kan mäta under körning och optimera synken vid gaspådrag man ofta använder (jag valde 100 km/h mätarfart, sexans växel och slät mark).
Efter att ha synkat vid gaspådrag och tomgång samt kollat att jag inte har några oljeläckage från pluggar o filter, återstår nu bara nollställning av TPS. Sedan är allt klart för en ny säsong.
Jag hittade den här länken som ett sätt att göra det på,
http://wildguzzi.com/forum/index.php?PH ... #msg295635
Är det samma sätt som du gör ?
Kollade du även under körning? Svårt annars att nå upp till aktuella gaspådrag (det varvar ju så in i häcklefjäll om man står på friläge). Om man finjusterar med stillastående maskin, är det inte så dumt att ha en (eller två) såndär inomhusfläkt mot avgassidan, förresten.
Har du grejer så du kan nolla TPS efteråt?
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad