Solenoid?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Solenoid?

Inlägg av Janne G »

Dagens fina väder ökade naturligtvis risken för att något skulle gå åt .....
Instrumentpanelens lampor på V11:an glödde misstänkt svagt när tändningen slogs på och
startmotorn var helt död.
Efter att ha kopplat på startkablar till ett fräscht batteri snurrade startmotorn glatt men utan
att slå till bendixdrevet.
Kan det här vara solenoiden eller är det någon som har ett annat förslag?, jag vill ju helst inte byta hela
startmotorn :evil: .
Gusse
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Solenoid?

Inlägg av Nicke »

Har du provat knacka-metoden?

Annars kanske det är bussningen som är slut. Finns trådar kring detta här i teknikdelen. Testa Sökfunktionen uppe till höger.
Ciao / Ne
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Solenoid?

Inlägg av Janne G »

Tack Nicke, just det. Varje apparat mår bra av lite stryk ibland var det någon som sa.
Jag skall fördjupa mig i problemet ikväll.
Gusse
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Solenoid?

Inlägg av Janne G »

Nähä, knackningar regarerar den inte på utan fortsätter att snurra sina 1 750 varv/minut utan att drevet slår till.
Däremot var säkringen (30A) som går från batteriet brunnen och den nya jag satte i small direkt. Kan vara kortis i
solenoiden iallafall då. Jag har inte funnit samma fel i någon tråd tidigare. Någon som har ett uppslag?
Gusse
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Solenoid?

Inlägg av hassew »

Startmotorn ska ju inte kunna snurra innan Bendixdrevet är i ingrepp. Solenoiden eller Bendixdrevet verkar troligt.
Om du har samma typ av startmotor som jag ,Quota 1100, så heter den Valeo D6RA21.
Delar finns ex. här: http://www.auto-elektrik.de/moto-guzzi_ ... tarter.php.
Eller här http://www.euromotoelectrics.com/VALEO- ... -drive.htm
Mektips:http://www.largiader.com/tech/valeo/
Tänk på att Guzzistartmotorer ska snurra moturs. BMW anväder samma startmotorer, och där är det så fiffigt att BMW 4-ventilare snurrar moturs, men 2-ventilarna snurrar medurs. Upplagt för fel alltså.
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Solenoid?

Inlägg av Nicke »

Hmmm. Minnet är inte alltid vad det borde. Hade problem på en Valeo som satt i en bil för några år sedan.

När jag tog lös startmotorn ( vilket dessvärre inte var lika enkelt som på hojen), spände fast den i skruvstädet och gick lös på den med 12V från batteriladdaren, fick jag solenoiden att dra vid "bypass".
Öppnade då startmotorn och upptäckte en massa "änglahår". Detta visade sig vara den delvis smälta, nu mycket glappa plastbussningen.
Eftersom jag fick tag i en billig utbytesstartmotor, prövade jag inte att byta ut bussningen, men antar att det hade gått att skrämma liv i startmotorn om jag gjort ett försök.

Det är ju ingen stor sak att plocka lös, testa och därefter eventuellt öppna upp, på ett så pass servicevänligt fordon som i ditt fall...

Innan jag plockade lös startmotorn kollade jag upp priset på en ny solenoid på en Volvofirma. Jag har för mig att de ville ha 2200:- för en ny solenoid. Vet att jag sprungit på betydligt billigare Guzzi-Valeos på ebay vid ett flertal tillfällen.
Ciao / Ne
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Solenoid?

Inlägg av Janne G »

Tack för tipsen Nicke och hassew. Processen är då framme vid att demontera startmotorn
och mäta upp den. Att säkringen smäller tyder ju på någon form av kortis i den delen.
To be continued!.
Gusse
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Solenoid?

Inlägg av ekoxen »

Solenoiden jordas genom starmotorns lidning. Detta gör att motorn snurrar runt något medan solenoiden går i ingrepp. Då den "bottnar" sluts kontakten mellan de grova polerna och lindningen får full effekt. Detta förklarar varför startmotorn kan gå runt utan att gå i ingrepp. Det är alltså solenoiden som kärvar, eller så har frihjulskopplingen i bendixdrevet gått sönder.
Troligen går säkringen också p g a detta, den klarar den korta belastningen innan solenoiden kopplar in huvudkretsen men håller inte för kontinuerlig belastning.

/Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Solenoid?

Inlägg av Janne G »

Tack ekoxen, jag var också inne på en demontering av startmotorn för att se om någon kärvade men tiden räckte bara till
att sätta batteriet på laddning. Efter att ha satt i en ny en ny säkring så small den igång som vanligt!!??
Grannen kom springande med en mätutrustning och vi konstaterade 12,2 volt efter startförsöket (och 12 timmars laddning), för lågt alltså. En ny laddning i 24 timmar ger 13,5 volt för att efter 1,5 timma sjunka till 12,8 volt. Batteriet ser ut som det vore originalbatteriet (firma i Milano, vilken svensk köper batterier från Milano?) och då är det minst inne på sitt 13;e år!
Mycket skumma saker kan hända med opålitliga batterier så imorgon åker jag till Batterilagret i Hisings Backa. Alternativen är Biltema men deras Gel-batterier hittar jag ingen med rätt dimensioner på. Grannen (BMW R1100) beställde sitt på Mekonomen.
Är det någon som har bättre förslag?.
Gusse
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Solenoid?

Inlägg av Janne G »

Till god ton hör väl att man berättar slutet (eller fortsättningen) på historien och då kan jag förtälja att
efter en fulladdning av batteriet så fungerar plötsligt allt som vanligt. Jag genomförde dock
transporten av batteriet till Batterilagret i Hisings Backa och den initierade och vänlige expediten
gjorde ett "stresstest" på batteriet. Värdena låg inom det godtagbara enligt honom så jag går nog
på ekoxens teori om att solenoiden kärvar om det skulle uppstå igen.
Gusse
Skriv svar