Problem med vibrationer

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Problem med vibrationer

Inlägg av poon »

Hej,
efter att ha fått lite problem med att jag har börjat få mycket vibrationer i min Breva 750 så har jag kollat och justerat följande,
ventilspel har jag justerat till 0,15 på insug och 0,20 på utblås,
tändstiften justerats till 0,65,
Balanserat cylindrar med twinmax, var inte helt enkelt att göra.
Trots allt detta så har jag fortfarande mycket vibrationer, känns både i fötter, händer och ändalykt.
Nu upptäckter jag att det är ett litet men ändock ett glapp i synkroniseringsstaget mellan de båda ventilhusen, kan det vara detta
som gör att det blir vibrationer och även att det var väldigt svårt att få till en bra synkronisering med men twinmax?
Har precis kollat vad Stein Dinse tar för ett sådant stag, 117 euro, det måste ju finnas något billigare än det, det som behövs är förmodligen
bara ändarna på staget där kulorna från ventilhuset snäpps in, stagändorna är ju i plast, så det är ju inte så förvånande att de slits, hojen har snart
rullat 4500 mil.
Någon som har några kommentarer till det här, har inte kollat TPS eftersom jag inte har tillgång till instrument för det.

/Peter
Lasse.
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 10 jun 2009, 18:30
Mina motorcyklar: I Garaget:
-Guzzi Quota 1100 ES,-99.
-Guzzi 850cc LM III,-82.
-SWM RS 320cc TL,–82.
Sålda hojar:
-Honda XL 250cc Motosport,-74.
-Honda XL 350cc,–76.
-Moto Morini 500cc SEI-V,-82.

Re: Problem med vibrationer

Inlägg av Lasse. »

Hej! Poon. Kraftiga vibrationer i en Guzzi! Då brukar kardanknuten vara dålig eller (stödlagret till knuten vara slut, gäller stora motorn).
Små vibrationer = dåligt synkade förgasare/spjällhus. Ang. Glappet i spjällhusstaget, köp nya vinkellänkar finns på: Biltema Art.nr: 87295 (M6) Jula Art.nr:333306 (M6). Med vänlig hälsning, Lasse.
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: Problem med vibrationer

Inlägg av poon »

Lasse. skrev:Hej! Poon. Kraftiga vibrationer i en Guzzi! Då brukar kardanknuten vara dålig eller (stödlagret till knuten vara slut, gäller stora motorn).
Små vibrationer = dåligt synkade förgasare/spjällhus. Ang. Glappet i spjällhusstaget, köp nya vinkellänkar finns på: Biltema Art.nr: 87295 (M6) Jula Art.nr:333306 (M6). Med vänlig hälsning, Lasse.
Tack för tipset,
det ska vara M5 vinkellänkar, Biltema har lite olika storlekar, även M5 på dem.
Fast de som jag har är höger och vänstergängade, så då måste jag byta stången också eftersom
alla är högergängade hos Biltema, men det går nog det också, lite bökigare att justera bara.
Ska prova att synka spjällhusen när jag fått bort glappet.
Vibrationerna försvinner när jag släpper gasen och frikopplar, så då borde det väl inte kunna vara kardanknuten som spökar, eller?

Efter att ha letat lite mera så hittade jag det här stället som också har vänstergängade vinkellänkar, blir till att beställa det :)
http://www.maskindelen.se/maskinkompone ... mutter/240
Bäcker
UppKomling
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 apr 2010, 19:03
Mina motorcyklar: V11 SPORT

Re: Problem med vibrationer

Inlägg av Bäcker »

Var just nyss och köpte 5 mm länkar på biltema. Till min glädje upptäckte jag att kulan har samma dimension som den på hojen (V11 sport). Då slipper jag "dremla". Däremot är biltemas "skåldel" inte tillräckligt djupt gängad så den går inte på så långt som önskat. Ska se om det finns nåt att justera efter på vänster sida vid justeringsratten. Annars blir det att kapa. Mvh: Göran Bäcker, Orsa.
Skriv svar