Tomgångsproblem Breva 750

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Tomgångsproblem Breva 750

Inlägg av poon »

Jag har problem med min tomgång på min Breva.
Efter att jag har synkat mina cylindrar med min twinmax så gott det går, om jag synkar dem så att det inte är någon skillnad så får jag för hög tomgång, så jag är tvungen att ställa in så att det blir en liten skillnad, men det är inte mycket som det skiljer mellan sidorna, då får jag en tomgång på 1200 med överströmningsventilerna stängda på båda sidor.
Men efter att ha kört ca. 10 minuter och motorn har blivit varm och jag stannar vid trafikljus så börjar tomgången sakta att vandra uppåt nästan till 2000, och den går inte ner igen.
Detta upprepar sig till nästa trafikljus jag måsta stanna vid, tomgången går sakta uppåt hela tiden.
Så när jag kommer hem så kopplar jag in datorn för att kolla tempen med Guzzidiag, den ligger då på 98 grader och tomgången pendlar mellan 1800 - 2000.
Så jag tänkte att jag skulle kolla hur det står till med tempgivaren som sitter i toppen, jag skruvar loss den och låter den svalna av i vatten som är 20 grader varmt och mäter motståndet i den.
Vid 20 grader så är det 3,74 K ohm och det ska vara 3,7 K ohm enligt spec.
Sedan så tar jag och kokar den ett tag och mäter den sedan.
Vid 100 grader så får jag 204 ohm och det ska vara 220 ohm enligt spec.
Kan den skillnaden vid 100 grader ställa till det med tomgången ?
Det är bara när det är varm jag får problemet.
Sedan så hände det naturligtvis en liten malör när jag skulle skruva tillbaka givaren, jag hade inte observerat att hållaren den sitter i på toppen är gjord av någon sorts plast, så när jag drar det sista varvet så spricker den naturligtvis, det förklarar förmodligen varför den inte satt så hårt fast när jag tog bort den, kunde nästan lossat den med fingrarna.
Ett varv med najtråd löste det temporärt tills jag beställt en ny, en sådan här rackare är det, http://www.stein-dinse.biz/images/produ ... 163330.jpg
Någon som har några råd att komma med ?
Jag har gjort reset på TPS, så det är det inte.
Provade även med att lossa länkstaget mellan trottelhusen när den var varm med skenande tomgång, ingen skillnad då heller.
Alla konstruktiva förslag mottages tacksamt :)


Hittade precis den här informationen för V11 tempgivare, de ska ha samma som Breva 750.
http://www.cajinnovations.com/MyECU/temperature.htm
Om man ska lita på den här sidan så verkar ju mina mätningar stämma ganska bra, men det stämmer ju inte med de från MG.
Senast redigerad av 1 poon, redigerad totalt 4 gånger.
special
GuzziFanatisk
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 jun 2007, 13:08

Re: Tomgångsproblem Breva 750

Inlägg av special »

A men gud, det låter ju hemskt, men har du prövat med dubbla förgasare och brytartändning?
Funkar jättebra på mina hingstar.
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: Tomgångsproblem Breva 750

Inlägg av poon »

special skrev:A men gud, det låter ju hemskt, men har du prövat med dubbla förgasare och brytartändning?
Funkar jättebra på mina hingstar.

Har precis uppdaterat mitt inlägg,
"Alla konstruktiva förslag mottages tacksamt" ;)
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Inlägg: 327
Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ort: Limhamn

Re: Tomgångsproblem Breva 750

Inlägg av -ah »

Skicka din postadress i ett PM, så ska jag skicka en cd med 10 års samlade Breva dokument. Däribland nå't om tomgångsinställning, vill jag minnas. Det mesta är på engelska eller italienska, men det kanske kan va till hjälp ändå.
Ha lite tålamod, jag är inte inne här dagligen.
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: Tomgångsproblem Breva 750

Inlägg av poon »

Kanske dags för en liten uppdatering angående mitt problem med en skenande tomgång när hojen har blivit varm.

Jag skapade en post hos Guzzitechforumet också, http://www.guzzitech.com/forum/202/11742
Det blev ju lite flera inlägg där än här angående mina problem ;)

En resumé över vad jag har gjort.
Kollat efter insugs och avgasläckor, hittade inga.
Använde både startgas och gasol för att kolla efter insugsläckor.
Bytt insugs och avgaspackningar ändå, det gjorde ingen skillnad.
Fick byta alla avgasbultar o muttrar, inga av dem gick att lossa för att kunna återanvändas.
Bytt cylindertemperatur-sensor, ingen skillnad.
Mätt upp lufttemp. sensor, den var OK.
Bytt lambda-sond, ingen skillnad.
Till slut beställde jag ett par begagnade spjällhus på ebay, fick ett par nästan nya för strax under 1000:- inkl. frakt från England :)
Efter att ha bytt spjällhusen så kunde jag för första gången justera tomgången med bypass-skruvarna, har alltid fått ha dem helt stängda förut. Nu så kunde jag ställa in tomgången på 1000 varv, förut med stängda skruvar kunde jag som bäst komma ner på 1250 varv, och då var inte cylinderbalansen så bra.

Har inte haft några problem alls med skenande tomgång när den har blivit varm nu, fast det är ju inte så varmt ute heller längre.

Fast nu har jag hittat ett annat problem som nog behöver fixas.
Jag fick ett råd om att jag kunde borde kolla så att kompressionen mellan cylindrarna var ungefär lika.
Så jag åkte till Biltema och köpte en kompressionsprovare.
När jag mätt upp cylindrarna fick jag följande resultat.
Höger sida, 7,9kg. vänster sida, 7,0 - 7,4, fick köra lite längre för att komma upp till det högre värdet.
Men jag tycker att det ändå är lite för stor skillnad mellan dem, jag tror även att det totalt sett borde vara ett högre värde, tror att läste någonstans att det ska vara 9.0 kg på 750 Breva. Fast nu vet jag ju inte om man kan lita på värdet från Biltemas provare, men skillnaden borde stämma. Fick rådet att jag borde göra ett läckagetest på motorn, är det någon som har provat att göra det själv, och i så fall hur ?
Annars, är det någon som vet hur mycket en verkstad tar för att göra ett sådant test ?

Jag har ju skrivit här tidigare om att jag har haft problem med att jag får vibrationer i bara den högra backspegeln, det kanske kan vara på grund av skillnaden i kompressionen mellan cylindrarna, eller ?

Den går trots allt riktigt bra, har även mappat bort lambdan från ECU'n, blev lite snabbare gasrespons nu, ska prova ett tag med det.
Körde förut med en hemsnickrad "FatDuc" eftersom den gick lite snålt på lägre varvtal.

Men det bör ju gå att få den att gå ännu bättre förstår jag nu, så det får väl bli ett projekt till nästa säsong, den här börjar lida mot sitt slut.
Är ju tvungen att meka utomhus eftersom jag inte har något garage att hålla till i :(
Skriv svar