Tomgångsproblem Breva 750
Postat: 27 aug 2013, 22:46
Jag har problem med min tomgång på min Breva.
Efter att jag har synkat mina cylindrar med min twinmax så gott det går, om jag synkar dem så att det inte är någon skillnad så får jag för hög tomgång, så jag är tvungen att ställa in så att det blir en liten skillnad, men det är inte mycket som det skiljer mellan sidorna, då får jag en tomgång på 1200 med överströmningsventilerna stängda på båda sidor.
Men efter att ha kört ca. 10 minuter och motorn har blivit varm och jag stannar vid trafikljus så börjar tomgången sakta att vandra uppåt nästan till 2000, och den går inte ner igen.
Detta upprepar sig till nästa trafikljus jag måsta stanna vid, tomgången går sakta uppåt hela tiden.
Så när jag kommer hem så kopplar jag in datorn för att kolla tempen med Guzzidiag, den ligger då på 98 grader och tomgången pendlar mellan 1800 - 2000.
Så jag tänkte att jag skulle kolla hur det står till med tempgivaren som sitter i toppen, jag skruvar loss den och låter den svalna av i vatten som är 20 grader varmt och mäter motståndet i den.
Vid 20 grader så är det 3,74 K ohm och det ska vara 3,7 K ohm enligt spec.
Sedan så tar jag och kokar den ett tag och mäter den sedan.
Vid 100 grader så får jag 204 ohm och det ska vara 220 ohm enligt spec.
Kan den skillnaden vid 100 grader ställa till det med tomgången ?
Det är bara när det är varm jag får problemet.
Sedan så hände det naturligtvis en liten malör när jag skulle skruva tillbaka givaren, jag hade inte observerat att hållaren den sitter i på toppen är gjord av någon sorts plast, så när jag drar det sista varvet så spricker den naturligtvis, det förklarar förmodligen varför den inte satt så hårt fast när jag tog bort den, kunde nästan lossat den med fingrarna.
Ett varv med najtråd löste det temporärt tills jag beställt en ny, en sådan här rackare är det, http://www.stein-dinse.biz/images/produ ... 163330.jpg
Någon som har några råd att komma med ?
Jag har gjort reset på TPS, så det är det inte.
Provade även med att lossa länkstaget mellan trottelhusen när den var varm med skenande tomgång, ingen skillnad då heller.
Alla konstruktiva förslag mottages tacksamt
Hittade precis den här informationen för V11 tempgivare, de ska ha samma som Breva 750.
http://www.cajinnovations.com/MyECU/temperature.htm
Om man ska lita på den här sidan så verkar ju mina mätningar stämma ganska bra, men det stämmer ju inte med de från MG.
Efter att jag har synkat mina cylindrar med min twinmax så gott det går, om jag synkar dem så att det inte är någon skillnad så får jag för hög tomgång, så jag är tvungen att ställa in så att det blir en liten skillnad, men det är inte mycket som det skiljer mellan sidorna, då får jag en tomgång på 1200 med överströmningsventilerna stängda på båda sidor.
Men efter att ha kört ca. 10 minuter och motorn har blivit varm och jag stannar vid trafikljus så börjar tomgången sakta att vandra uppåt nästan till 2000, och den går inte ner igen.
Detta upprepar sig till nästa trafikljus jag måsta stanna vid, tomgången går sakta uppåt hela tiden.
Så när jag kommer hem så kopplar jag in datorn för att kolla tempen med Guzzidiag, den ligger då på 98 grader och tomgången pendlar mellan 1800 - 2000.
Så jag tänkte att jag skulle kolla hur det står till med tempgivaren som sitter i toppen, jag skruvar loss den och låter den svalna av i vatten som är 20 grader varmt och mäter motståndet i den.
Vid 20 grader så är det 3,74 K ohm och det ska vara 3,7 K ohm enligt spec.
Sedan så tar jag och kokar den ett tag och mäter den sedan.
Vid 100 grader så får jag 204 ohm och det ska vara 220 ohm enligt spec.
Kan den skillnaden vid 100 grader ställa till det med tomgången ?
Det är bara när det är varm jag får problemet.
Sedan så hände det naturligtvis en liten malör när jag skulle skruva tillbaka givaren, jag hade inte observerat att hållaren den sitter i på toppen är gjord av någon sorts plast, så när jag drar det sista varvet så spricker den naturligtvis, det förklarar förmodligen varför den inte satt så hårt fast när jag tog bort den, kunde nästan lossat den med fingrarna.
Ett varv med najtråd löste det temporärt tills jag beställt en ny, en sådan här rackare är det, http://www.stein-dinse.biz/images/produ ... 163330.jpg
Någon som har några råd att komma med ?
Jag har gjort reset på TPS, så det är det inte.
Provade även med att lossa länkstaget mellan trottelhusen när den var varm med skenande tomgång, ingen skillnad då heller.
Alla konstruktiva förslag mottages tacksamt
Hittade precis den här informationen för V11 tempgivare, de ska ha samma som Breva 750.
http://www.cajinnovations.com/MyECU/temperature.htm
Om man ska lita på den här sidan så verkar ju mina mätningar stämma ganska bra, men det stämmer ju inte med de från MG.