Sida 1 av 1

Kopplingsproblem?

Postat: 31 aug 2013, 19:27
av Madkoffe
Undrar över kopplingen på le mans hojen, när man krypkör och har den lite i dragläge i tex en kö så suger koppling i efter ett tag fast man frikopplar, har fått motorstopp flera gången pga av att den helt plötsligt börjar dra fullt ut.
När man sen startar är den helt normal igen.
Vad jag noterat är att kopplingsarmen ligger mot fästet mot bromspedalen.
Nu är jag ingen expert på torrkoppling, men har ni nått tips?
Kopplingen är bytt för ett tag sen.

Le mans 1000 1987

Re: Kopplingsproblem?

Postat: 31 aug 2013, 19:36
av Janne G
Hmm, låter som den tappar trycket i hydrauliken men om du söker på "koppling" uppe till höger i det här forumet
så finns det en tråd som diskuterar bl.a. en justerskruv som tydligen kan göra skillnad.

Re: Kopplingsproblem?

Postat: 31 aug 2013, 20:22
av 1100 Sport 1997
Hej

Hade problem med att justerskruven på armen som aktiverar tryckstången, in till kopplingen, inte var korrekt justerad från start.
Justerade wire med resultat att armen tog emot växellådans hus o kopplade inte ur ordentligt.

Hittade en bild. Armen = 21, skruven =22, låsmutter = 23
http://www.dansmc.com/motoguzzi_clutch.JPG

Hoppas det löser sig!

Mvh
Johan

Re: Kopplingsproblem?

Postat: 31 aug 2013, 20:31
av Madkoffe
Ok, tack.
Ska kolla det imorgon! :D

Re: Kopplingsproblem?

Postat: 01 sep 2013, 18:29
av Madkoffe
Har justerat idag, ingen skillnad, känns som den inte frikopplar tillräckligt fast jag justerar den med max på justerskruve, armen går fritt pch vajern verkar bra.
Om jag har den i dragläge så suger den tag helt fast jag trycker in hela kopplinghandtaget igen...blir motorstopp.
Det funkar om man inte slirar så mycket, men det blir ju knepigt i stan när man ska krypköra.
Jag själv har slut på ideer, verkar lurt att man får plocka isär lådan. :cry:
Kopplingen är ny, den slirar ej vid gaspådrag.

Re: Kopplingsproblem?

Postat: 01 sep 2013, 19:36
av Janne G
Är det hydraulisk koppling på din hoj eller? Isåfall låter det som att hydrauliken tappar trycket, har upplevd det på bilar.
Då är det nya packningar som gäller.
Om inte har jag för mig att någon hade problem med att det var fel lameller, för tjocka, minns inte om det var här eller i
V11 eller Le Mansforumet, det internationella.
Frikopplar den vid start? Vad händer om Du står kvar på tomgång med 1:an i? Börjar den dra då efter ett tag?

Re: Kopplingsproblem?

Postat: 01 sep 2013, 20:02
av Jari
Tjenare
Jag förstår inte vad som är problemet?
Madkoffe skrev:Vad jag noterat är att kopplingsarmen ligger mot fästet mot bromspedalen.
Jag har även bytt kopplingsvajern på den för tre år sedan. Den kan ju faktiskt töja sig lite. Det finns en reservvajer under sadeln. pröva att byta den ifall det hänt något med den "nya" vajern.
Jag har inte haft detta problem på den förut, men på min gamla 750 S-3 hade jag liknande problem när jag använde kopplingen mycket under varma förhållande. Fast i Skellefteå är det ju inte så varmt??

Sir Jari

Re: Kopplingsproblem?

Postat: 01 sep 2013, 20:30
av Madkoffe
Nä, nu börjar det bli kallt även i ske-å, blir bara varmt när ske-å AIK spelar hockey :)
Jag ska nog ta o byta vajern iallafall, den känns ju bra, men man vet ju aldrig.

Re: Kopplingsproblem?

Postat: 02 sep 2013, 15:05
av Madkoffe
Det var vajern :) den hade blivit böjd o klämd o gick otroligt trögt i höljet, ny beställd!

Re: Kopplingsproblem?

Postat: 02 sep 2013, 20:46
av Jari
Så bra då. :)
Det är lite svårt och smörja vajrarna o få oljan verkligen krypa in ordentligt.
Man borde ta bort hela vajern under vintern och hänga upp den och sedan smörja lite då och då. då får man oljan att rinna ner ordentligt.

Sir Jari

Re: Kopplingsproblem?

Postat: 03 sep 2013, 06:41
av GuzziKungen
Jari skrev:Så bra då. :)
Det är lite svårt och smörja vajrarna o få oljan verkligen krypa in ordentligt.
Man borde ta bort hela vajern under vintern och hänga upp den och sedan smörja lite då och då. då får man oljan att rinna ner ordentligt.

Sir Jari
Kanske dumt , men skulle man inte då kunna lägga den i ett oljebad?

Re: Kopplingsproblem?

Postat: 03 sep 2013, 07:50
av Jari
Ingen dum ide. :) :) :)

Re: Kopplingsproblem?

Postat: 03 sep 2013, 21:21
av Madkoffe
Ja, ingen dum ide, såg att båda gamla vajrarna var nötta på samma ställe så jag ska nog ta o skära upp en bränsleslang o göra ett skydd där.
Nu blir det o köra lite till innnan vintern!
:D

Re: Kopplingsproblem?

Postat: 04 sep 2013, 07:40
av GuzziKungen
Madkoffe skrev:Ja, ingen dum ide, såg att båda gamla vajrarna var nötta på samma ställe så jag ska nog ta o skära upp en bränsleslang o göra ett skydd där.
Nu blir det o köra lite till innnan vintern!
:D
Om du känner någon elektriker så kan du tigga åt dig några cm flexslang (den till golvärmegivaren borde vara perfekt i dimension).
Den är av plast och böjbar = bättre skydd.
Min son använde sådan för att inte nöta av hanbromsvajjern till sin polo.