Kamremsbyte Centauro
Moderator: Moderatorer
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Kamremsbyte Centauro
Är nog dags att byta kamremmar på Centauron. Ser lite trångt ut mellan ram och kåpa, någon som vet om bytet kan ske med motorn på plats?
Micke
Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Kamremsbyte Centauro
Tjena.
Jo, eller det gick iaf. på Dayzzan. Hon är väl tom. ännu trängre.
Du lossar ramrören som sitter upp mot styrhuvudet, sedan är det bara att stretcha gynekologfingrarna...
Senare i arbetet kommer du att upptäcka att det inte går att kränga lös, eller få på remmarna utan att demontera remskivorna som sitter uppe på kammarna. Därefter upptäcker du att man nog skulle behöva lite specialverktyg för att "låsa" vevaxeln, när du behöver få loss den remskivan också.
Efter en massa svordomar, kommer du på att det går att korsa ett par spärrskaft på sådant sätt att vridmomentet lossar skruven och inte bara drar runt veven.
Obs! Se till att ha ett stadigt rör i bakfickan för lite extra vridvojma...
Lycka till!
Jo, eller det gick iaf. på Dayzzan. Hon är väl tom. ännu trängre.
Du lossar ramrören som sitter upp mot styrhuvudet, sedan är det bara att stretcha gynekologfingrarna...
Senare i arbetet kommer du att upptäcka att det inte går att kränga lös, eller få på remmarna utan att demontera remskivorna som sitter uppe på kammarna. Därefter upptäcker du att man nog skulle behöva lite specialverktyg för att "låsa" vevaxeln, när du behöver få loss den remskivan också.
Efter en massa svordomar, kommer du på att det går att korsa ett par spärrskaft på sådant sätt att vridmomentet lossar skruven och inte bara drar runt veven.
Obs! Se till att ha ett stadigt rör i bakfickan för lite extra vridvojma...
Lycka till!
Ciao / Ne
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Kamremsbyte Centauro
Sorry, minnet är bra, men inte så snabbt...
Det är nog bara i nederänden du behöver lossa skivan.
Du kan ju självklart sån't här, men se till att rita lite streck så du får på skivan som den satt.
Sedan gäller det att lokalisera markeringarna på samtliga remskivor och de motsvarande i vev- och remhus.
(Vill minnas att det var gropar, typ körnslag i kanten på remskivorna och streck i husen.)
Dessa matchas i vanlig ordning mot markeringen på svänghjulet via inspektionshålet. (Ficklampa är ett bra hjälpmedel att ha i beredskap).
Det är nog bara i nederänden du behöver lossa skivan.
Du kan ju självklart sån't här, men se till att rita lite streck så du får på skivan som den satt.
Sedan gäller det att lokalisera markeringarna på samtliga remskivor och de motsvarande i vev- och remhus.
(Vill minnas att det var gropar, typ körnslag i kanten på remskivorna och streck i husen.)
Dessa matchas i vanlig ordning mot markeringen på svänghjulet via inspektionshålet. (Ficklampa är ett bra hjälpmedel att ha i beredskap).
Ciao / Ne
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Kamremsbyte Centauro
Fick tag förra ägaren Torbjörn härom dagen. Han hade bytt remmar något år (kanske 6-7 år sedan) och några hundra mil innan jag köpte hojen. Då jag kört mindre än 1000 mil vill jag (hemskt gärna) tro att det inte är dags än. Någon som säger emot?
Micke
PS: Torbjörn tänkte sluta åka MC då han sålde Centauron. Hade dock inte dröjt länge innan han fick återfall och köpte en BMW, och nu var han inne på sin andra. Han tyckte dock att de var lite själlösa och var sugen på Guzzi igen, funderade på en Griso.
Micke
PS: Torbjörn tänkte sluta åka MC då han sålde Centauron. Hade dock inte dröjt länge innan han fick återfall och köpte en BMW, och nu var han inne på sin andra. Han tyckte dock att de var lite själlösa och var sugen på Guzzi igen, funderade på en Griso.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Kamremsbyte Centauro
Det är väl tretusen mil som är rekommenderat bytesintervall. Åldern kan väl också påvera dem, men knappast speciellt mycket. Jag bytte vid närmare 4000mil och då var hojen 15 år gammal. Min bedömning är att de utan problem skulle fungerat många ytterligare mil.
Ciao / Ne
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Kamremsbyte Centauro
Tack för rådet, Nicke. Som du kanske sett har jag andra bekymmer så det blir till att åka riströska på semestern ändå.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
-
- Guzziåkare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 15 dec 2008, 20:46
- Mina motorcyklar: Le mans v11 California 2.Tidigare:Stelvio 1200ntx MG 1100 sport . MG Centauro. Bmw r1150rt . Bmw r1150gs. Africa twin. Suzuki dr800. Honda cbx 550. Harley 750 -47. Yamaha as2 125
Re: Kamremsbyte Centauro
ekoxen skrev:Fick tag förra ägaren Torbjörn härom dagen. Han hade bytt remmar något år (kanske 6-7 år sedan) och några hundra mil innan jag köpte hojen. Då jag kört mindre än 1000 mil vill jag (hemskt gärna) tro att det inte är dags än. Någon som säger emot?
Micke
PS: Torbjörn tänkte sluta åka MC då han sålde Centauron. Hade dock inte dröjt länge innan han fick återfall och köpte en BMW, och nu var han inne på sin andra. Han tyckte dock att de var lite själlösa och var sugen på Guzzi igen, funderade på en Griso.
Köpte en 1100sport -97'a i måndags!
-
- Guzziåkare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 15 dec 2008, 20:46
- Mina motorcyklar: Le mans v11 California 2.Tidigare:Stelvio 1200ntx MG 1100 sport . MG Centauro. Bmw r1150rt . Bmw r1150gs. Africa twin. Suzuki dr800. Honda cbx 550. Harley 750 -47. Yamaha as2 125
Re: Kamremsbyte Centauro
Nicke skrev:Grattis! Välkommen tillbaka till livet
Tack så mycket!
Jag är väldigt lycklig!