Demontera bakhjul Cali Jackal

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Jackal
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 apr 2014, 16:55
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California 1100 Jackal 2001
Honda CBX 550 1982

Demontera bakhjul Cali Jackal

Inlägg av Jackal »

Hej!
Detta är mitt premiärinlägg. Ny som Guzziförare och ny i klubben. Även helt novis på MC, tog körkortet i oktober och kan inte mycket om mekande. Dock har jag tummarna placerade på korrekt sätt och ej mitt i händerna så tänker mig väl kunna lära mig efter hand som det blir nödvändigt. :)

Blev helt irrationellt förälskad i MG tack vare de uppkäftigt utstickande cylindrarna. Sen fick jag skaffa mig mer eller mindre vettiga anledningar till varför MG skulle vara rätt för mig. Läste om våldsamma vibrationer, stenhårda sadlar och att Guzzi inte är för alla. Stålsatte mig och bestämde bara att jag ska tämja en sån. Köpte en mattsvart California Jackal i våras utan att nånsin ha kört nåt större än 750 Suzuki i körskolan. Det måste gå. Det räckte att starta motorn och känna vridet åt sidan. Sedan har jag njutit varje km och det har blivit trehundra mil fast säsongen knappt börjat. Trehundra smil har det också blivit :) Det var inget svårt alls att vänja sig vid Guzzi! Hurra!

Så nu har jag några nybörjarfrågor som jag hoppas att någon vänlig själ vill svara på

Hur hissar jag lämligast upp min California Jackal 2001? Biltema har ju både depåstöd och lyft till rimliga priser. Så om man börjar med lyft, passar denna modell? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... -kg-82414/ eller rekommenderas någon annan sort?
Och var lyfter man? Rakt upp i oljesumpen (är det väl som sitter underst på motorn?) eller längre bak? Det verkar så vingligt och läskigt med så liten kontaktyta mellan lyft och hoj, eller är tyngdpunkten så låg att det bara är att hissa upp det italienska mästerverket utan oro?

Om man ska greja med själva motorn så behöver man väl depåstöd i stället? Jag fattar inte hur depåstödet skall fästas bak? Det finns ingen hjulaxel som sticker ut (Kupolmutter th och infälld insex tv). Vad ska jag köpa för att det ska funka med min hoj?

Och så det allra läskigaste, upptäckte at jag hade punka bak. Drog ur metallskrotet som orsakat det och lagade med biltemas reparationssats, smidigt. En ny erfarenhet, hade ingen aning om att det gick att laga punka från utsidan :P (Läste på nätet olika uppfattningar om huruvida det var bra eller dåligt med sk plugg. Invändningar handlade om att den skulle kunna flyga ur i höga hastigheter, men som jag förstod det verkar det isf handla om vansinnesfarter över 200... dvs inte relevant då jag kör i vanlig trafik och gärna vill fortsätta vara vid liv.) När jag skulle pumpa så läckte det vid ventilen. Suck! Jag behöver alltså ta loss bakhjulet. Däckfirman kan fixa det om de bara får ett löst hjul att jobba med. Och där står jag och tittar på kardanaxel mm och kliar mig i huvudet. Dessutom förefaller bakskärmen och båda ljuddämparna vara i vägen. Hittat nån youtubefilm med någon som plockar av kardandrivet bakhjul på icke-guzzihoj så jag fattar ungefär principen men hoppas på nån kunnig som kan ledsaga mig mer specifikt. (Tänk på att en bricka ramlar ner tv bla bla och passa på att smörja si och så, lossa absolut inte den där muttern för då bla bla bla)

Tur att jag har min lilla reservHonda så länge. Fast den är enerverande högvarvig. Växlarna tar slut vid 50 km/h, så det skulle behövas en 4-5 stycken till :wink:

Tack på förhand för eventuell hjälp och moraliskt stöd. /Ola
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Demontera bakhjul Cali Jackal

Inlägg av Guzzi-Leif »

Välkommen i gänget, kloka du!

Tyvärr har jag inga konkreta råd att ge dig men ett tips ska du få: Skaffa instruktions- och verkstadshandböcker - de är guld värda. Du bör kunna hitta dem på nätet, kanske här: http://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm

Good luck!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: Demontera bakhjul Cali Jackal

Inlägg av franssos »

http://www.becker-technik.de/
Jag har en sådan för Bellagio
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Demontera bakhjul Cali Jackal

Inlägg av Nicke »

Hej! Grattis och välkommen till Guzziträsket!!

Nä, de där beskrivningarna man läser om måste vara författade av såna personer som bara drömt att de kört en Guzzi...

Tänker bara svara lite kortfattat här.

Om man saknar centralstöd är man dessvärre hänvisad till lyft eller depåstöd. Skall man använda en lyft direkt mot oljetråget kan man med fördel snida till lämpliga mellanlägg i trä eller gummi. Jag har själv en lyft, typ Biltema. Man spänner ju spännband från öglor på lyften runt hojen, vilket gör att det blir rätt stadigt.

Har man någon krok eller liknande i garagetaket är annars ett spännband runt ramen ett rätt stabilt och säkert sätt att lyfta sin hoj.

Depåstöd för bakhjulet finns i tre varianter: En för fäste mot axel, en med plastklackar som går in under svingrören, samt en som vekar mot bobiner som du skruvar fast på svingen. Den mittersta fungerar bra på Guzzis med svingrör på båda sidorna.

Skall man ha lös bakhjulet kan det krävas att man tar bort ena ljuddämparen (vänster sida), så man kan vika ut hjulet åt det hållet. Tyvärr kan faktiskt bygeln i depåstödet också komma i vägen för att man skal få ut hjulet. (en anledning till varför spännband genom krok i taket kan vara bäst.)

Att lossa och få tillbaka bakhjulet är lätt och ger sig själv när man sätter igång. Kolla bara hur eventuella brickor sitter så du får tillbaka dem på rätt ställe. Börja med att ta bort bromsoket, se till att ha ett snöre för eventuell tillfällig upphängning av detta redo).

Vid återmonteringen är det bara att lirka lite med hjulet så att dreven hamnar i position så att det kommer ordentligt på plats.

Lycka till!
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Demontera bakhjul Cali Jackal

Inlägg av Guzzi-Leif »

Och om det är svårt att få i hjulaxeln efteråt, kan man med fördel lossa lite på de fyra muttrarna som håller kardanklumpens pinnskruvar - problemet beror oftast på att hålet inte linjerar. När stickaxelns mutter är "halvdragen" drar man kardanklumpsmuttrarna och sedan axelmuttern. Sedan kommer det att gå plättlätt att få ur/i axeln vid varje däcksbyte.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Jackal
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 apr 2014, 16:55
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California 1100 Jackal 2001
Honda CBX 550 1982

Re: Demontera bakhjul Cali Jackal

Inlägg av Jackal »

Tack för alla svar. Nu törs jag börja skruva. Ska lyfta från taket. Enkelt då jag har ett skjul med synliga takstolar att lägga lyftremmar runt. Det går fortast eftersom postorder från Tyskland tar tid och Biltema inte ligger där jag bor. Det gäller bara att hitta tid för att göra jobbet. Så det blir nog ändå Honda några dagar till.

Återigen tack för alla tips!
Jackal
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 apr 2014, 16:55
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California 1100 Jackal 2001
Honda CBX 550 1982

Re: Demontera bakhjul Cali Jackal

Inlägg av Jackal »

Hjulet är loss! Kunde inte låta bli. Blir sen till jobbet idag...:-/

Ny fråga kuggkransen som sitter kvar på navet är torr och lite smutsrostig/dammig liksom. Borde jag ha dit nåt fett vid återmonterimgen? Somliga bultar satt också "torrt". Fett på gängorna eller absolut inte? Tex bromsbackens bultar.
Drar nu till däck verkstad och hoppas de har tid.

Mvh
Användarvisningsbild
paddy
UppKomling
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 jul 2013, 12:16
Mina motorcyklar: 1 Cali Stone, 1 Cali Stone touring, 1 Suzuki VX800
tidigare: div.Suzuki bl.a. RE5 Wankel, GS 750 m.fl., Guzzi: 850T3, 850GT Cali, LeMan,
Kontakt:

Re: Demontera bakhjul Cali Jackal

Inlägg av paddy »

här bl.a. hittar du lite böcker http://jrein.eu/guzzi/index.html
// Jürgen
Skriv svar