trimning av lilla motorn

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

trimning av lilla motorn

Inlägg av DeThomaso »

Tjabadabadooo... alla guzziister
Betalade nyss in medlemsavgiften så jag är tillbaka på guzzibanan igen. Sitter här och funderar på om det är möjligt att få ut mer effekt av den moderna lilla 750 motorn. Jag tycker den nya kromade caféracern är snygg men gillar inte att den bara har 48 hästar. Nån som vet om den kan trimmas?
Thomas
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: trimning av lilla motorn

Inlägg av Nicke »

Kul! Välkommen tbaka!

Det finns en tråd här som heter typ "mer mos i kastrullen". Den handlar om någon som gillar att skrämma upp di små till potentare varelser.

Lillmotorn propellrade ju upp drönarna till högre höjder med rätt många fler bevingade hästkrafter. (Hemisfäriskt förbränningsrum på denna)

Enligt min mening är "problemet" med den lilla motorn inte i första hand avsaknaden av effekt, utan att man måste upp tusen-femtonhundra varv över stora motorns varvtal för samma hastighet.
Då tappar man ju den sköna " långbenta" känslan som ju är Guzzis signum. Detta gäller alltså när man är ute på frifartsvägar. Upp till 120 eller så beter den sig precis som en Guzzi ska... :) .
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: trimning av lilla motorn

Inlägg av Nicke »

Via sökfunktionen uppe till höger fann jag den.

Vassego!

http://www.guzziclubforum.nu/Forum/view ... it=mer+mos
Ciao / Ne
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: trimning av lilla motorn

Inlägg av DeThomaso »

Kollade artiklarna och det han egentligen gjort är att modifiera cylinder och toppar för att få ut ca 10 hästar till. Det är egentligen inte tillräckligt för att få den motorn uppgraderad till en normal, modern standard. Dessutom är detta något som fabriken borde ha utvecklat från början för att kunna sälja hojarna. Det räcker inte riktigt år 2014 att bara ta fram en modell som ser frän ut men inte har en modern motor. Hojen borde ha släppts med en motor på minst 60 kusar på bakhjulet. Då hade nog försäljningen också sett annorlunda ut. Det är ju en av de snyggaste småhojarna på marknaden..... men men detta är ett gammalt guzziproblem. Snygga maskiner utan konkurenskraftiga motorer = låg försäljning = inga stålar till utveckling
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: trimning av lilla motorn

Inlägg av hassew »

På Guzzienduroträffen i Kroatien i juli så kommer jag förmodligen att träffa en tokig Sloven som bla har en gammal 650 NTX med 750-motor som är ombyggd till 820 cc ( Gilardoni cylindrar) och Larions 4-ventilstoppar, större förgasare, mm, mm.
820-motorn har han kört med ett par år, men han har precis fått dit topparna så jag hoppas han hinner bli klar till träffen.
Hur mycket extra det ger har jag givetvis ingen aning om, men det ska bli kul att se och höra den.

Bifogar några adresser om trimning av smallblockmotorn.
Döm själva om det är värt kostnaden och besväret.
http://www.guzzipower.com/store/V7bigbore.html
http://www.centauro.de/BREVA750/index.htm
Googleöversättning till engelska
http://translate.google.com/translate?u ... =&ie=UTF-8
http://www.gawa-guzzi.de/engine.html
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: trimning av lilla motorn

Inlägg av Nicke »

Jo, men det där resonemanget stämmer inte i den stora världen (utanför Sverige alltså). (Min uppfattning skall tilläggas).

Har man kört hoj längs vägarna i trakterna av Comosjön och i Alperna så inser man ju att de där "små" hojarna sitter som handsken. Samma sak gäller ju egentligen för de flesta av oss som kanske mest puttrar runt i stadstrafik. Jag älskar verkligen att låta Daytonan sträcka ut på motorvägen, men skall sanningen fram är den en ren plåga att baxa runt i stadskörning (jag fattar verkligen inte varför idioter till bilister absolut skall ligga och bromsa runt i trettio-fyrtio knyck...).

Guzzi har ju de senaste åren till vår glädje visat kraftigt höjda försäljningssiffror. Majoriteten av den försäljningen står ju faktiskt V7-modellerna för... Dock kanske inte i Sverige, där det ju å andra sidan inte säljs mer än högst en eller ett par fulla händer nya Guzzis/år.

Trots att min NTX 650 känns hög som ett hus, speciellt när den skall upp på c-stödet är den en riktig pärla i staden och skogen. Motorn har en grym karaktär. Älskar att köra i promenadtakt på tomgångsvarv i skogen och sedan ha pulvret direkt när man vrider till på rullen. 165kg torrvikt är också möjlig att hantera även om man ju emellanåt försätter sig i korkade situationer. Man sparar dessutom in ett gymkort...;) .
Ciao / Ne
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: trimning av lilla motorn

Inlägg av hassew »

Jag håller med dej, Nicke.
V7:an ska man nog ta för vad den är. En liten lätt och trevlig hoj för kurviga mindre vägar och/eller lite lugnare körning.
Det är nog det den är tänkt för.
Vill man åka fort och långt så har ju Guzzi bättre lämpade modeller.
Samtidigt så är det ju kul och en given del av mc-kulturen att skruva, trimma och bygga om. Så varför inte.......
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: trimning av lilla motorn

Inlägg av Nicke »

Nä, det finns ju inte någon universalhoj som är bra till allt. De som försökt åstadkomma en sådan har ju i bästa fall bara kommit upp med taskiga kompromisser.
Meeen, som tur var finns det ju något som heter dubbelgarage... :mrgreen:

Ska man fortsätta filosoferandet måste man väl erkänna att MC-industrin skött sina kort dåligt, vilket kan komma att stå den dyrt i framtiden.
Man har i princip bara använt sin innovationsförmåga till att plocka ut mer och mer effekt, utan att ägna många tankar till miljön och driftsekonomin.
Min AMG med 354 hkr och plats för fem personer och flera kubikmeter packning, tar ju inte mycket mer fossilavkok än en ordinär tolvhundrakubikare. Och det är i sanningen ingen miljöbil...
Ciao / Ne
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: trimning av lilla motorn

Inlägg av DeThomaso »

Kul att flera vill filosofera lite kring ämnet så jag fortsätter gärna. Högre effekt behöver inte betyda att man åker fortare eller att fordonet drar mer bränsle. Det jag är ute efter på guzzis lilla maskin är att jag skulle vilja få ner varvtalet ordentligt exempelvis genom en sjätte växel eller en annan utväxling. Hojen måste rimligtvis fungera lika bra på en svensk motorväg som på en alpväg. För att en så liten motor ska orka med det så måste man öka effekten. Någon har ju ändå tagit ett beslut att sälja modellerna i Sverige och om man vill sälja dem så måste de ju fungera för våra förhållanden. Jag har sett rätt många rabatterade på återförsäljarnas sajter under våren och då måste ju något vara fel, eller hur?
Jag åkte under en period på 90 - talet på en V65 custom och jag älskade den lilla motorn förutom för en sak, den varvade alldeles för mycket. Jag kom hela tiden på mig att söka efter en till växel på landsvägarna/motorvägarna. Skillnaden mot de tidigare 2 California III jag haft var att den kortare hjulbasen på V65an gjorde den underbar i högre hastigheter på de kurviga vägarna i Östergötland, där jag då bodde. Men den var inte alls lika stabil på andra användningsområden. Det var helt tvärtom med de större hojarna som jag mer fick brottas med i kurvorna. Dock finns det hojar som kompromissar bra med flera egenskaper, BMWs GS 1200 (Adventure) samt dennes lillebrorsa 800 Adventure är exempel på detta. Båda hojarna kan användas med fördel både i stadstrafik, landsväg samt på lösa underlag.
Personligen har jag och har haft hojar med ordentliga fördelar men också starka begränsningar. En massa hojar som dugt till landsvägskörning men varit värdelösa på löst underlag. Min Ducati 900 SS - 98 var hur kul som helst på bra kurviga asfaltsvägar. Men på alla andra underlag var hojen en ren plåga. Då jag har lite för få fega hjärnceller i knoppen så älskar jag när det går undan både på asfalt men lika gärna på löst underlag (älskar grusåka) så jag har nu en Honda transalp men hade för några år sedan en Honda Africa Twin. Båda hojarna är ordentliga kompromisser på var sitt sätt. Africa Twin var helt underbar på alla underlag men speciellt på grus och sand. Problemet var bara att hojen hade alldeles för klen motor, bara dryga 50 hästar. För att råda bot på problemet så var man tvungen att ha utväxlingen så att hojen varvade 6000 i 120. Hojen var nästan okörbar på motorväg då vibrationerna gjorde arslet känslolöst efter 5 mil. Transalpen är annorlunda, mer landsvägsanpassad i fjädringen och mer plast i form av kåpor. Den går att braka runt med på grusvägarna men inte alls som Afrika Twin då transalpen är alldeles för tung. BMW GS 800 har egentligen inga av Hondas nackdelar vilket har gjort att BMW tagit över marknaden helt på Offroad sidan (för utom KTM då), man tillverkar mycket bättre hojar än de andra. Vad jag menar är att det visst går att kompromissa så att resultatet blir bra bara man analyserar vilken kundgrupp man vänder sig till. En caféracer, som V7 ger sken av att vara, måste ha en ordentlig effekt i motorn om den ska sälja utanför de fanatiskas skara ;-) Definitionen av en caféracer är väl en avskalad, motorstark standardhoj som ägaren persionifierat på sitt eget sätt. Och ska man lyckas sälja en sån hoj utanför storstäderna så måste den fungera att köra där med.
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Lasse.
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 10 jun 2009, 18:30
Mina motorcyklar: I Garaget:
-Guzzi Quota 1100 ES,-99.
-Guzzi 850cc LM III,-82.
-SWM RS 320cc TL,–82.
Sålda hojar:
-Honda XL 250cc Motosport,-74.
-Honda XL 350cc,–76.
-Moto Morini 500cc SEI-V,-82.

Re: trimning av lilla motorn

Inlägg av Lasse. »

Lite mera funderingar i caféracern debatten….

V-7 modellen har sin nisch men, en modern storebror skulle sitta fint i modell utbudet.
Här är ett exempel på ett väldigt lyckat bygge!
Som bygger på Bellagio 936cc som fabriken bör ta en funderare på att släppa ut på marknaden … tycker jag i alla fall!
http://rocket-garage.blogspot.se/2013/0 ... o-936.html

Att förädla en Bellagio till ett fränt caffe bygge är inte så dyrt för guzzifabriken med en så bra motor och chassie som grund.
Glada spekulanter är jag övertygad att det finns eller hur!

Mvh.Lasse,.



c
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: trimning av lilla motorn

Inlägg av franssos »

Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: trimning av lilla motorn

Inlägg av DeThomaso »

Den där första länken var klockren....precis det jag tror skulle sälja i vårt avlånga land. Det är något sådant jag skulle vara intresserad av att köpa. :D
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: trimning av lilla motorn

Inlägg av Nicke »

Håller med!
Belaggions 936-motor är ju en riktigt trevlig variant.
Den är ju kortslagigare än de övriga och får därmed en lite rappare karaktär, som känns riktigt uppfriskande.

Jag blev extremt överraskad när jag testade Belaggion. Den ser ut som en avskalad customhoj, men känns som en bushoj, typ D-Monster.
Ciao / Ne
Skriv svar