V7II SPECIAL RACER

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Bollbert
Guzziåkare
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 aug 2014, 07:57
Mina motorcyklar: Guzzi V7II SPECIAL RACER
Ort: Örebro

V7II SPECIAL RACER

Inlägg av Bollbert »

Hej på er. Jag är ny på forumet och har sedan många år kört BMW men aldrig Guzzi. Jag minns när jag 1983 läste det klassiska reportaget av Jan Leek "Vem stal den röda hönan?"
Det var då jag bestämde mig för att en Le Mans skulle jag ha en vacker dag. Åren gick och den från börja lilla smidiga Le Mans III växte och intresset svalnade i takt med det.

Men så plötsligt dök nya V7 upp. Konceptet blev ju en förträfflig hoj efter allt vad jag har läst i tester och recensioner av STONE, CLASSIC och SPECIAL.
Men det är ju den snyggaste av de alla som jag vill ha, RACER'n.

Tror ni att det är möjligt att specialbeställa en RACER enligt mitt önskemål. Bilden visar de komponenter som flyttats över till RACER'N från SPECIAL.
Då får jag en supersnygg RACER som funkar för mig. Jag kan skjutsa, montera packväskor och pakethållare. Och det viktigaste av allt jag får en körställning som tillåter långa dagsetapper.
Jag är nog inte ensam om att önska en sådan hoj. Om detta går att få till så blir det i så fall en "Limited Edition" i dubbel bemärkelse.

Och visst går det att beställa alla delarna och själv montera dessa för att få det jag vill ha, men det lär nog kosta en bra slant.

Bild

För er som var på plats på träffen ovanför Lindesberg i Gammelbo. Det är jag som var där ock kikade på era hojar och åkte BMW G650X.
Bilagor
V7 SPECIAL RACER.jpg
(147.09 KiB) Nerladdad 247 gånger
Senast redigerad av 1 Bollbert, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av Nicke »

Hej igen.
Jo, vi träffades och pratade i Gammelbo.
Kul att du också kanske har hittat fram till slut. (Som du kanske sett brukar vi hävda att vi är de som inte längre letar ;).

Vad det gäller den röda hönan kan jag berätta att det faktiskt är en helt underbar hoj ( fast min är vit). Hoppas att du får tillfälle att provköra en LM III:a någon gång...

Det borde väl inte vara omöjligt att köpa en hoj enligt ditt önskemål. Kolla med återförsäljarna. Det blir väl i princip en Special, men med racertanken, sidopaneler, fotpinnar och reglage.

Ett annat och kanske ett mer ekonomiskt fördelaktigt alternativ är kanske att köpa en begagnad racer ( eller ny som stått något år på firma) och sedan köpa ny sadel, nytt styre och de andra detaljerna du vill byta ut.

Hursom helst hoppas jag att du också trillar ner i Guzziträsket. Men kom i håg, när du väl är där, är du fast för livet... :) .

Nästa helg är det höstträff i Roslagen. Ta chansen att vara med på den. Det går faktiskt bra att komma dit även på en BMW...

Btw. Man kan ju montera bort " kutsen" på Racern, då får du ju en sadel som går bra att skjutsa på. Jag har en kompis som kört långa sträckor på Racern, visserligen utan passagerare, men med mycke packning. Att montera på ett vanligt styre är ju varken dyrt eller krångligt.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av Nicke »

Här hittar du lite prylar och priser:

http://www.af1racing.com/store/scripts/ ... egory=2656

Inte alls oöverkomliga priser, eller hur?
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av Nicke »

En av mina polare säljer faktiskt sin 2011:a till förmån för USA-bil.

Priset är som jag ser det skamligt lågt. Han har inte kört speciellt många mil, dessutom monterat äkta arrow-system mm.

Slå till! För några tusenlappar till är den ju ombyggd enligt dina önskemål...

http://www.blocket.se/norrbotten/V7_mot ... 372560.htm
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Bollbert
Guzziåkare
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 aug 2014, 07:57
Mina motorcyklar: Guzzi V7II SPECIAL RACER
Ort: Örebro

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av Bollbert »

Tack Nicke för tippset ang. AF1 sidan.
Eftersom det kommer gå åt en hel massa detaljer för ombyggnaden så tänker jag helt enkelt försöka få in AF1 listorna i Excel. Sedan skall jag försöka få till en kalkylbladsformel som automatiskt sorterart ut skillnaden mellan RACER och SPECIAL.
Jag återkommer med resultatet.
Användarvisningsbild
Bollbert
Guzziåkare
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 aug 2014, 07:57
Mina motorcyklar: Guzzi V7II SPECIAL RACER
Ort: Örebro

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av Bollbert »

Hej, projektet att göra en jämförelse mellan SPECIAL och RACER har jag lagt ner. Excellistorna visade sig skilja en hel del. Skulle man beställa allt detta så blir listan både lång och mycket dyr. Så jag skall ta ett snack med någon medgörlig och entusiastisk återförsäljare till att börja med. Jag får se hur det går med detta. Kanske en specialbeställning trotts allt är möjlig.
Så har någon ett tips på en bra återförsäljare som kan vara villig att ta ett snack med italienarna. Kanske något ny V7 RACER variant dyker upp 2015 :D

Lite OT.
Just nu sitter jag på ett hotellrum i Douglas på Isle of Man. http://www.manxgrandprix.org/ Det ryktas om att det just nu är här ca 20 000 motorcyklar, konstigt nog så har jag inte sett en enda Guzzi RACER! Alla som är här är ju racer knuttar så det är ju helt otroligt att jag inte sett någon Guzzi RACER. Några få nya V7:or finns det i alla fall. Men jag hade räkna med att få se åtminstone en live. Detta är mitt första besök här och jag kan rekommendera detta. Det går inte att föreställa sig hur fort det går och hur skickliga förarna är. Och vilken fantastisk organisation dom har. Tänk att engagera 600personer som skall agera banvakter utmed den 6 mil långa banan. Det finns massor att berätta om detta men inget kan komma i närheten av att besöka tävlingarna.
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av Tobbe »

:roll:
Nu blev man allt lite avundsjuk här, men det var väl inte alls meningen, eller hur :lol:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
Bollbert
Guzziåkare
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 aug 2014, 07:57
Mina motorcyklar: Guzzi V7II SPECIAL RACER
Ort: Örebro

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av Bollbert »

I dag har jag ring till en handlare i Stockholm och frågat om en specialbeställning är möjlig. Det fanns inget intresse från desas sida att undersöka den saken med generalagenten. Det går bra för vissa handlar även på hösten.

Sedan ringde jag till Starol i Enköping. Inga problem, han skulle kolla med generalagenten.

Fortsättning följer.
Användarvisningsbild
Bollbert
Guzziåkare
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 aug 2014, 07:57
Mina motorcyklar: Guzzi V7II SPECIAL RACER
Ort: Örebro

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av Bollbert »

I dag skall jag fråga i V7 montern om en specialbeställning är möjlig. Det är varmt och skönt i Milano.
Användarvisningsbild
Bollbert
Guzziåkare
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 aug 2014, 07:57
Mina motorcyklar: Guzzi V7II SPECIAL RACER
Ort: Örebro

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av Bollbert »

Det gick rätt bra. Varken ja eller nej. Ingen på mässan kunde lova något. Men nu har jag mailaddressen till själva försäljningsmanagen! Det blir att skriva ihop något ödmjukt när jag kommer hem.
jakal
GuzziFanatisk
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 apr 2007, 19:05
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.
Ort: Ystad

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av jakal »

Väntar med späning på forts,
Något att skriva i gionarle om detta eller hur. :-)
V85tt
Användarvisningsbild
Bollbert
Guzziåkare
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 aug 2014, 07:57
Mina motorcyklar: Guzzi V7II SPECIAL RACER
Ort: Örebro

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av Bollbert »

På Mc-mässan så träffade jag en trevlig tjej Nina. Hon jobbade på ProBike och hon ville vill göra ett försök. Jag skickade henne denna bild som nu visar 2015 V7 II som underlag att vidarebefordra till Guzzi HQ.

Det tog ett bra tag och i veckan fick jag svaret. Detta går inte att få detta gjort från fabrik. Men en komplett sats med "all inclusive" kostar 27.000kr. Jag skulle iof. få lite rabatt. Jag har inga problem med allt skruvande det är bara kul. Lite surt bara med alla delar som blir över. Visst går dessa att sälja för några tusenlappar om man har tur.

Bild
Användarvisningsbild
Bollbert
Guzziåkare
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 aug 2014, 07:57
Mina motorcyklar: Guzzi V7II SPECIAL RACER
Ort: Örebro

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av Bollbert »

Så då var min Special Racer till slut klar för provkörning. Fick hem hojen i maj och började beställa alla delar från Fowlers parts i England. Pö om pö monterades delarna bit för bit. I fredags så kom sista prylarna till fotbromsen.

I dag har jag avverkat de första 10milen och här är mina intryck:

Körställning blev perfekt med styret och fotpinnarna, jag är 180cm och det känns att det inte är några problem att avverka långa dagsetapper.

Original Racer “nageln” är utbytt till original vindruta. Den håller undan vinden bra från bröstet samtidigt som den inte ger några större mängder turbolens.

Den nya 6växlade lådan fungerar ypperligt, växlingar sker smidigt och lätt. Inte behövs det väl så många växlar med en motor som har så gott om vrid.

Fjädringen är fortfarande standard, Kaifa gaffel och Bitubo stötdäpare. Det är mycket tydligt att här måste det uppdateras både fram och bak.

Instrumentering är bra men jag irriterar mig på att Guzzi har valt grön färg till blinkerslampan. Vid en snabb titt i ögonvrån så kan man tro att frilägeslampan är tänd.

Reglagen funkar bra, gasen är lätt och allt sitter som det ska. Kopplingen kunde ha varit lite mera lättjobbad. Bettet i handbromsen blir väl bättre med tiden när skivan och beläggen hunnit slitas in lite.

Motorn överträffar alla förväntningar. Bra drag redan från botten. Den känns tillräckligt stark för mina krav på acceleration. Kanske ett ålderstecken. Mycket lite vibrationer, absolut inget som stör oavsett varvtal/hastighet. Den gillar verkligen att varva och vid flera tillfällen så missade jag att växla upp på 6:an. Jag vill minnas att den gör 120km vid låga 4500v/min på 6:an. Så den har fått jobba rätt hårt dom första 10 milen och det känns att det gillar det.

Ljuddämparna låter lagom mycket för att inte störa. Jag har fortfarande de uppsvängda Racer ljuddämparna. Min plan är att montera ett par lågt monterade från Special/Stone. Det borde finnas någon här på forumet som har att par liggandes.

Saden är fortfarande original. Den känns fast och har en platt sittyta. På bilderna så verkar Stornello sadeln ha mer konvex sittyta. Så en sådan för det bli så småningom.

Jag köpte original pakethållaren som omnämns av Guzzi som liten. Den var inte liten. Så gott om plats för tält, sovsäck och liggunderlag nästa sommar.

Backspeglarna är helt kass om man inte är intresserad av att bara se sina axlar. Så i dag har jag beställt nya svarta runda med 120mm diameter och långa skaft.

Och till sist slutväxeln. Hisseffekten vid påslag märktes inte alls trots att den inte har någon fiffig geometri för att motverka detta, mycket märkligt. Däremot så blev den mycket varm trots den svala väderleken +8 grader. Det var så varm att man inte kunde ta i den efter bara 2mil på motorvägen. Jag hoppas att den sliter in sig och värmen minskar. Vad hade hänt om det hade varit högsommarvärme +35 och på Autobahn? Den blir nog inkörd så småningom men jag skall hålla koll då och då så det inte är någon tolerans som är för liten med ras påföljd.

Mycket nöjd med min första Italienare.
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av Janne G »

Kul "reportage" från dig! :D
Det vore kul att se en bild "mästerstycket" om du har någon?
Gusse
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av Nicke »

Den som väntar på något gott...

Kul! Grattis och bra jobbat, med strong uthållighet. Hoppas nu att du får mycket nöje och glädje av din nya "special"-kamrat.

Jag har hört av flera V7 ägare att de blir märkbart bättre i gången när de väl är ordentligt inkörda.

Vi ser väldigt gärna en berättelse om din långa, uthålliga resa i något av de närmaste numrena sv "Giornale". Självklart med bilder av både "plan & verklighet"'
Deadline för årets sista nummer är den 1:a november.

Tack för inspirerande berättelse, njut vägen!
Ciao / Ne
Skriv svar