V7II SPECIAL RACER

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av asaleo »

Roligt att läsa intrycken från en ny Motoguzziägare.
Jag är ju själv en ny ägare av skönheten. Den går bara bättre och bättre.
Du sa att pakethållaren var stor. Min är bara 21x21 cm i lastytan. Den smälter väl in med hojen.
Temperaturen på kardanhuset oroade mig också i början.
Nu efter 250 mil är det bara ljummet. Det var hett i början.
Backspeglarna fungerar bra för mig.
Är det för mycket axel vrider jag till dem till ett bättre läge.
Tillbehören är dyra men de ger lite rabatt när man köper dem med ny hoj.
Priserna kan i försig vara höjda också när man köper genom hojaffären.
Användarvisningsbild
Bollbert
Guzziåkare
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 aug 2014, 07:57
Mina motorcyklar: Guzzi V7II SPECIAL RACER
Ort: Örebro

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av Bollbert »

Jo du har så rätt asaleo lastytan är inte så stor nu när jag kollade. Men med passagerarhandtagen och dess totala längd fram till stötdämparfästet så är det en stor mängd kromade rör man får för dyra 2500kr.

Skönt att höra att det där med slutväxeln är något som går över och att inte det var ett enskilt fenomen på min hoj.


Här kommer lite nyss tagna garagebilder,

http://imgur.com/a/FxBZS

http://imgur.com/a/pG0uE

http://imgur.com/a/1G4d2
asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av asaleo »

Tack för svar och bilder.
Den röda ramen och tanken på racern är så läckra.
Jag skulle precis som du köpt racern om jag fått välja ett annat styre och slippa "tävlingsplåtar" mm.
Ombyggnaden av i affären befintlig racer skulle kosta. Försäljaren verkade inte heller särskilt intresserad av sådant.
Kul att du i alla fall lyckats få det som du ville ha det.
Man skall bli glad när man ser sin hoj.

Tack för prisuppgiften på hållaren. Jag betalade samma pris.
Användarvisningsbild
Bollbert
Guzziåkare
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 aug 2014, 07:57
Mina motorcyklar: Guzzi V7II SPECIAL RACER
Ort: Örebro

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av Bollbert »

Jo det har tyvärr kostat betydligt mer än jag trodde från början.

Styre och fotpinnar totalt ca 65 artiklar 11000kr.

Kåpan och pakethållaren 5000kr.

Stornello V7 sadel och tankgummin 2500kr. Fick besked nyss att DHL har paketet.

Lågt monterade ljuddämpare och passagerarfotpinnar. Jag räknar med att hitta dessa som begagnade på Ebay eller Subito.

Och så det här med fjädringen som jag vill uppdatera. Öhlinare är säkert bäst men det är ju ingen racer i ordets rätta bemärkelse. Italienska Gazi verkar ju vara tillräckligt bra och kostar inte så mycket.

Hepco kromad hållare och ett par Junior 30L väskor.

Centralstöd måste man ju ha.

Det blir mycket på önskelistan till Jultomten i år.
Användarvisningsbild
Bollbert
Guzziåkare
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 aug 2014, 07:57
Mina motorcyklar: Guzzi V7II SPECIAL RACER
Ort: Örebro

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av Bollbert »

Det går framåt med mitt projekt.

Ljuddämparna ock passagerarfotpinnarna är nu på plats. Och den nya Stornello sadeln.
Hepco&Becker hållare med 30L väskor. Samt Guzzi pakethållare. Samt en ny Special/Stone framskärm som är lite längre i bakkant.
Centralstöd, motorskyddsbågar och Öhlinare är fortfarande med på önskelistan.
I går så beställde jag en "Rapid Bike Easy" Lambda modulator. Det skall bli intressant och få se vad den kan göra, kan den gå ännu bättre mån tro?

Hittills så har jag fått ihop ca 70mil runt omkring i Örebrotrakten. Visst är det kul att lära känna en ny hoj steg för steg. I dag så blev det lite grusvägar mest för att testa ABS'en och antispinn. Båda dessa funktioner arbetar mycket mjukt, nästan omärkbart. Varvtalsområdet 3000-3500 ca 70-85km/h på sexan vill jag undvika. Jag tycker inte detta är något problem att ligga kvar på femman i dessa hastigheter, man vänjer sig snabbt att vänta med att växla upp. Körställningen känns fortfarande lite ovan då jag tidigare körde 1200GS med styrhöjare i många år. Så nu i kväll så har jag monterat Biltema's variant på styrhöjare. Det gick bara att höja styret 19mm (lägsta höjningen) då bromsslangens längd var begränsningen. Kanske det går att dra bromsslangen en genare väg och man kan få upp styre 38mm. Det får bli vinterpyssel.

100mil service är bokad hos Automästarna i Linköping om tre veckor. Då hoppas jag att dom kan ladda på senaste mappningen 4533V796 som skall förbättra kallstarten. Inte för att jag tycker att den är tjurig nu men den kan ju kanske bli lite bättre.

Denna tråd skulle passa bättre under rubriken "Mitt hoj projekt" men nu ligger den där den gör.

Bild
asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av asaleo »

Roligt att höra om ditt projekt igen. Jag har den senaste mappingen 4533V796 i min V7 II
Det är fortfarande problem att köra iväg med kall motor. Så fort jag vrider lite på gasen så dör motorn.

Jag planerar att ladda in en mapping från "Beetle" http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=69168.0
när jag inte längre behöver ta hänsyn till garantifrågor.
Med en dator och rätt kablar är det inte svårt (med en viss datavana) att lägga in förbättrade mappings som förbättrar körning med kall motor
och körning vid låga varv.

Jag känner inte igen pakethållarmonteringen. Har du tvingats ändra monteringen?
Så bra att du kunde höja styret med en så enkel åtgärd.
Jag valde ett Tomasellistyre för att få en körställning som passade mig.
Jag blir mer och mer förälskad i min Guzzi V7 II Den är så harmonisk och perfekt för mig. Den går bara bättre och bättre.
Användarvisningsbild
Bollbert
Guzziåkare
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 aug 2014, 07:57
Mina motorcyklar: Guzzi V7II SPECIAL RACER
Ort: Örebro

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av Bollbert »

Hej asaleo.

Jag har funderat på det där med ny mappning. Det som verkar lockade i så fall är denna variant.
https://www.ptptuning.it/moto-guzzi/v7- ... ralina.htm
Men det känns ju lite mastigt med 8300rpm utan att byta till hårdare ventilfjädrar.

Min beställda Rapid Bike Easy beräknas komma 2017-05-19 och det blir spännande att testa. Kanske den kan förbättra kallstarten en smula.

Pakethållarmontering krävde två modifieringar. Dels distanserna 15mm för att skapa utrymme för stötdämparna. Och två nya hål behövdes borras i den övre infästningen.
Dessa hål gör att pakethållaren lutar lite framåt och hamnar högre upp så att utrymme skapas för packväskhållarna.

Bild
Användarvisningsbild
Bollbert
Guzziåkare
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 aug 2014, 07:57
Mina motorcyklar: Guzzi V7II SPECIAL RACER
Ort: Örebro

Re: V7 SPECIAL RACER

Inlägg av Bollbert »

Då var "Rapid Bike Easy KRBEA-024" och Biltemas styrhöjare testade i helgen. Fy vad kallt det var, men 19 mil blev det i alla fall.

Den elektriska installationen av Lamda modulatorn var enkel, dock var kablaget alldeles för långt. Det blir att korta av kablaget nästa vinter. Inställningarna jag körde med var de rekommenderade då min hoj är helt original. Jag testade att köra iväg direkt med kall motor och det gick förstås bra. Men någon större skillnad på motorgången med varm motor märkte jag inte i den kalla väderleken.

Biltemas styrhöjare funkade bra och jag "shimsade upp" 19mm vilket var maximalt möjligt. Det var bromsslangen som satte begränsningen. 19mm låter inte så mycket men det märks en hel del. Jag är i alla fall nöjd med höjden jag fick. Men dom var ju inte så snygga, rätt så spinkiga i förhållande till kraftiga original fästena.

En annan pryl som kom på i vintras var M6 Nord-Lock brickor på avgasflänsarna. Passade perfekt och syns knappt. Jag har bara kört 40mil och tror att detta är lösningen som gäller för att slippa hålla koll på att muttrarna vibrerar loss.

På posten ligger just nu och väntar ett par motorbågar ämnade för V9. Enligt supporten hos Givi Mr. Maro så skall dessa inte passa på V7. Vi får väl se vem som har rätt :)

Bild
asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Re: V7II SPECIAL RACER

Inlägg av asaleo »

Tack för tipset med Nordlock brickor på avgasmuttrarna. Jag har inte fått något problem med dem ännu men har Nordlock i mutterlådan utifall.
Jag var tidigare intresserad av en modulator av lambdasignalerna men efter att ha läst på lite om bränsleinsprutning så blev jag tveksam.
Bifogar en länk till manualen för MIU G3 som är läsvärd om man funderar över hur insprutningen fungerar för V7 med endast en förgasare.
Du kanske har den men om någon annan är intresserad så finns den här: gdurl.com/BeEL
Användarvisningsbild
Bollbert
Guzziåkare
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 aug 2014, 07:57
Mina motorcyklar: Guzzi V7II SPECIAL RACER
Ort: Örebro

Re: V7II SPECIAL RACER

Inlägg av Bollbert »

Spännande, tack för länken.
Kvällslecktyr av klass.
Användarvisningsbild
Bollbert
Guzziåkare
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 aug 2014, 07:57
Mina motorcyklar: Guzzi V7II SPECIAL RACER
Ort: Örebro

Re: V7II SPECIAL RACER

Inlägg av Bollbert »

Nu är jag inne på det tredje året av min förädling av min hoj.

Sedan sist jag uppdaterade denna tråd så har det tillkommit en hel del grejor.

Motorskyddsbågar.
Den typ jag valde var den som egentligen listats för V9 Bobber eller Roamer. Modellen skiljer sig från alla de övriga jag sett som utnyttjar övre fästet för likriktaren/laddningsregulatorn. Det har visat sig att detta fäste i vissa fall har gått sönder på grund av utmattningsvibrationer i de långa bågarna. Reparation med svetsning av ramen som följd.
Så nu när dessa betydligt kortare V9 bågar dök upp under 2017 så var valet enkelt. Dessa utnyttjar bara de fyra kraftiga M10 bultarna som förbinder undre ramen med den övre. Kortare bågar med högre resonansfrekvens så det borde vara bättre.
Innan jag beställde så kollade jag upp om dessa skulle passa med tillverkaren GIVI. Herr Mario han hette så svarade att det inte skulle passa för V7 modellen. Men han hade fel, dessa passar lika bra på V7 som V9. Dessa sälj under två varumärken, dels som GIVI TN802 och som Kappamoto KN802.

Centralstöd.
Det blev Hepco becker 5055500001 vilket skulle vara det bästa alternativet utifrån vad jag har funnit på diverse forum. Passade perfekt och var inga problem att montera. Lite svordomar gick förstås åt att spänna de två fjärdarna innan dessa kom på plats. Bra för att göra framtida underhåll lite enklare så borrade jag in en M6 fettnippel mitt på ceterröret. Lagringen är ju bara två rör som löper inuti varandra utan någon tätning. Vatten och smuts tränger med tiden in och då är det ju smidigt pressa ut detta igen med hjälp av fettsprutan.

Bakdämparna.
Valet föll på Öhlins S36P. Så jag beställde dessa med spec 75-90kg förarvikt och gula fjädrar. Dämparna kom tyvärr med svarta fjädrar 60480-03B specade 18-27 N/mm. Jag orkar inte skicka tillbaka dessa så svarta får duga. Monteringen gick förstås enkelt men jag var tvungen att montera gasbehållarna vända framåt i stället för bakåt som Bitubo dämparna monterades. Längden var CC 390mm i kortaste läget samma som original men slaglängden hade ökats till 100mm som ger en fjärdingsväg på 125mm mot 100mm med original Bitubo. Längden kan enkelt justeras "bara ökas" om man vill få hojen med snabbstyrd utan sänka rören i gaffelkronorna.

Framgaffeln.
Det fick bli Öhlinsutvecklade cartridge tillverkade av Andreani typ 105/G04 specade 75-90kg förarvikt. Det jag fick var märkta "Driver veight 80-90kg". Så det passade ju bra min vikt. Montaget gick bra efter att jag fått lämna bort jobbet med att svarva bort de gamla dämparkomponentera innerrören. Nya packboxar och en liter Öhlins dämparolja 01309-01. När jag testade "raider sag" så uppmättes 30mm infjädring med mig på sadeln fast utan tank monterad. Så med alla kläder och 10-20 liter bensin så blir det säkert 40mm sag. Målet 40mm 1/3 av hela fjädringsvägen 120mm.

Jag hoppas att dessa rader inspirerar andra att förbättra en redan mycket bra hoj. Samt att jag vill dela med mig av mina erfarenheter och idéer.

Så nu är det bara att klämma på ett nytt bakdäck sedan skall det köras när våren väl är här.
asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Re: V7II SPECIAL RACER

Inlägg av asaleo »

Hej Bollbert
Roligt att du delar med dig av dina uppdateringarna. Vill dela mina uppdateringar också.
Nya stötdämpare Hagon Nitro SN106SIL 409 pund. Guzzin är inte längre så stötig. Värt pengarna.

Jag har också köpt en "remap" från "Beetle" på följande sida: https://www.griso.org/# för 100 dollar.
Guzzin har nu ej längre några problem med kallstarter. Den stannar inte längre när man ger gas på kall motor.
Den har också blivit mjukare att köra på låga varv, 2000 till 2500 rpm.
"Beetle" heter egentligen Mark och ger en mycket bra service och svarar direkt när man har en fråga.
Beskrivningen på hur man gör en inläsning och utläsning från ECU:n finns på hans sida.
Har man datorvana klarar man att läsa in en ny mapping. Spännade var det dock första gången.
Jag rekommenderar ett köp av hans mapping.

Har också monterat en gummiduk nertill på bakskärmen inne vid baksidan av växellådan.
Duken skyddar växellådans baksida där kopplingsspaken sitter.
Jag har läst om ett haveri där kopplingsspaken eroderade fast i öra på växellådan så att örat sprack när han drog in kopplingen.
Han fick byta växellådsgaveln.
Användarvisningsbild
cumber
GuzziFanatisk
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 jan 2008, 19:21
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -71
Ort: Västerås

Re: V7II SPECIAL RACER

Inlägg av cumber »

Efter en trevlig pratstund med Bollbert över en glass vid Götlunda glass utanför Arboga för några veckor sedan,
så fick jag klart för mig att det går att göra en hel del på min storebror i "dream teamet", d v s V7 Racern.
Dels sådant som bör göras som att byta bensinfilter och oljekanaler i toppen.
Men också annat för att göra körställningen lite vänligare för någon som har några år kvar till 70.
Annat styre för att byta ut original clipon är hemma. Stone fästen är dock på restorder just nu.

Tanken är/var också att sänka fotpinnarna något. Men det visade sig vara svårt/omöjligt.
Efter mycket googlande så hittade jag LSL tillverkade justerbara fotpinnar hos Louis.eu som skulle passa Racern 2012-2014.
Beställde och fick hem. Passade inte alls då adaptern för fästet till fotpinnen var på tok för stor.
Efter mycket mailande fram och tillbaka, där jag till slut övertygade på Louis.eu och LSL att alla Racers har samma fotpinne (samma partno),
så har dom nu tagit bort V7 Racer som kompatibel modell överhuvudtaget.
Jag har även kollat med firmor i USA. Men ingen, vad jag har kunnat hitta, har någon fotpinne för Racern. Dom bilder dom ev har på en Racer
med nedsänkta fotpinnar visade sig vara kunder som själva har ändrat fästet.

Nu kanske någon tycker att varför sätter jag inte på Stone fotpinnar och sedan sänker dessa eftersom de standard är på samma höjd som mina Racer original.
Men enligt min bedömning, och testande på https://cycle-ergo.com/, så gör det enbart att fotpinnarna kommer längre fram men knä- och höftvinklarna blir inte bättre.

Vilka i-landsproblem jag har eller hur? :D :D
Cumber
Stornello 125 -71
Skriv svar