Krånglande Carlifonia EV -03

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Ma-No läraren
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 aug 2014, 17:50
Mina motorcyklar: California EV 2003
Yamaha XZ550 1982

Krånglande Carlifonia EV -03

Inlägg av Ma-No läraren »

Jag är en relativt ny ägare av en Carlifonia EV -03 som krånglar. Motorn börjar ibland rycka och spotta och lägger för det mesta av vid de tillfällena. När det här sker tål den ingen gas men går på tomgång utan belastning, när jag försöker gasa det minsta baktänder den i insuget. Om jag stänger av motorn (men inte tändningen) och startar den igen så går den återigen bra! Jag har bytt bränslefilter, tändstift, luftfilter och dragit åt slangklämmorna vid insugsgummina men det har ej blivit någon förbättring. Jag har inte märkt någon skillnad beroende på om jag kört kort eller lång sträcka, problemet verkar komma oregelbundet. Jag har försökt provocera fram problemet genom att gasa rejält eller att fisköra men märker ingen skillnad. Tacksam om någon kan komma med tips hur jag ska fortsätta att leta efter felet.
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Krånglande Carlifonia EV -03

Inlägg av DeThomaso »

Hej, jag är ingen expert på de nyare hojarna men det där låter som ett bränsleproblem. Det första som slår mig är att du kan ha något i tanken eller i bränsleslangarna som stoppar upp bränsleflödet. I tankarna kan det samlas rostflagor, vatten eller annat skit som täpper till flödet av soppa. Ett annat problem kan vara gamla bränsleslangar där gummi släpper från innanmätet med tiden och kan täppa till. När du kör så suger bränslet eventuella partiklar mot förgasarna/insprtningen och täpper till flödet i bränsleslangen. När du stänger av motorn upphör suget och partiklarna flyter mer fritt. Om detta skulle vara felorsaken så hjälper bara rengöring av bränslesystemet. Ovanstående är min omedelbara gissning baserat på den information du ger i ditt inlägg. Hoppas du får ordning på problemet.
mvh
Thomas
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Krånglande Carlifonia EV -03

Inlägg av bluebike »

Kontaktfel vid ecuboxen!Trodde jag skulle bli vansinnig på den innan jag kom på att det var glapp i kontakten som går in i boxen.Ta ut hojen på den sämsta och skumpigaste väg du kan hitta och kör,det gjorde jag och då la den av precis som din med samma symptom.Därmed inte sagt att det är samma fel,men är gratis att kolla.Mvh Stefan
Mogulary
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 jun 2014, 18:30
Mina motorcyklar: V 750S '74
California Vintage '06

Re: Krånglande Carlifonia EV -03

Inlägg av Mogulary »

Hej,
har precis fått ordning på min California '06 som hade snarlika symptom. Efter att förgäves ha försökt fixa problemet själv fick jag proffshjälp och visserligen var TPS:en sliten (satte felkod) men efter byte gick den ändå inte riktigt. Demontering och rengöring av insprutarna gjorde susen - nu går den som en klocka genom hela registret! Skulle definitivt börja med att rengöra dem om jag var du.
Med vänlig hälsning,
Johan
Ma-No läraren
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 aug 2014, 17:50
Mina motorcyklar: California EV 2003
Yamaha XZ550 1982

Re: Krånglande Carlifonia EV -03

Inlägg av Ma-No läraren »

Tack för tipsen! Det är väl bara att sätta igång och rengöra stort som smått och kolla anslutningen till boxen. Min far sa alltid, bensin och gnista så ska den gå. Det gäller fortfarande.
Bernt
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Krånglande Carlifonia EV -03

Inlägg av DeThomaso »

Hej igen, tala gärna om om du fixade problemet och vad det var. Då sprider du lite kunskap till oss andra.
Thomas
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Ma-No läraren
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 aug 2014, 17:50
Mina motorcyklar: California EV 2003
Yamaha XZ550 1982

Re: Krånglande Carlifonia EV -03

Inlägg av Ma-No läraren »

Nu har jag kollat anslutningen till ECU-boxen rengjort den och försökt "röra" på den vid tomgång och i farten. Den såg fin ut och verkade inte vara glapp. Jag fortsatte med tanken, den var full med rostflagor! Trodde först att de var något slags sabotage för det såg ut som grus men när man tog en flaga och gned den mellan fingrarna blev jag röd av rost. Mängden flagor var nog av måttet en näve! Bensinen såg även ut som dyvatten. Jag sköljde ur tanken med vatten och grus som jag först sköljde med vatten och upprepade det säkert 30ggr. Det är inte lätt att få ut skiten genom hålet till bensinkranen. När jag var klar med vattnet sköljde jag ur med T-röd för att få med vattnet ut. Nu har jag kört ca 10 mil utan problem. Jag får nog byta bensinfiltret igen trots att det var nybytt. Avvaktar resten av tipsen för att se om tanksköljningen gjorde susen.
Bernt
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Krånglande Carlifonia EV -03

Inlägg av DeThomaso »

Hej, kul att du fixat problemet. Man lär sig alltid en massa under problems uppkomst och lösning, speciellt när man kör Guzzi. Härliga maskiner men med problem en hojåkare aldrig skulle acceptera om det gällde ett annat märke. Men så är inte icke guzziister guzziister heller ;-)
Jag rekomenderar att du mer regelbundet rensar tanken i och med att du hittade så mycket rost nu. Personligen skulle jag nog kolla den varje vinter. Kanske nån annan i forumet vet om man kan stoppa upp påbörjade rost i en tank på nått bra sätt?
Thomas
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Lølle
UppKomling
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 apr 2017, 07:30
Mina motorcyklar: MG California 1998

Re: Krånglande Carlifonia EV -03

Inlägg av Lølle »

Tilsett en skvett med Marvel Mysteri Oil i ny og ne og litt to-takts olje i bensin før vinterlagring.
Har da aldri hatt rust i tank på mine mc'er.
Skriv svar