Läckage kardan.

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

H-O
GuzziFanatisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 sep 2009, 19:19
Mina motorcyklar: V85 TT 2019
NV 36 1953
I lagens ögon också dessa små MC:
9 Zündapp
3 Kreidler
Ort: Ullånger

Läckage kardan.

Inlägg av H-O »

Har fått ett litet läckage på min 2011 V7 Cafe efter bara 950 mil, mycket imponerande.....
Har rätt mängd olja och avluftningen är inte tät.

Är det nån av er som har erfarenhet av det? Det är inte så mycket än men jag antar att
det kommer all läka mer och mer.
Räcker det att köpa nr:15 och 22 eller bör jag även byta nr:3 ?

Bild
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Läckage kardan.

Inlägg av DeThomaso »

Tjaba, ser inte riktigt vad 3 är men gissar på att det är en gummibussning av nått slag. Jag skulle tro att det är större chans att just nummer 3 läcker än nån vanlig packning då det är bussningen som utsätts för slitage när man kör. Men öppnar du bakre klumpen så är det ändå lika bra att kolla både lager och byta packningar.
Thomas
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
H-O
GuzziFanatisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 sep 2009, 19:19
Mina motorcyklar: V85 TT 2019
NV 36 1953
I lagens ögon också dessa små MC:
9 Zündapp
3 Kreidler
Ort: Ullånger

Re: Läckage kardan.

Inlägg av H-O »

Nr: 3 är en packbox (radialtätning) liksom 15. Nr: 22 är 2 st packningar.
Personligen tycker jag det är riktigt uselt med ett läckage där när moppen är
så ny och gått så lite.

Skulle vara intressant och höra om det är nån annan som har haft inkontinens där.
För vad jag kan förstå så sitter ju den slutväxeln på alla småblockare, eller?....
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Läckage kardan.

Inlägg av DeThomaso »

Min gissning är att hojen stått orörd ett tag utan att grejerna fått röra på sig och då är det inte ovanligt att just packboxar torkar ur. Detsamma gäller alla tätningar till bromsblocken och framgaffel som också kan börja läcka efter ett tag. Detta har egentligen inget att göra med hur lite hojen har gått utan är mer en fråga om att cykeln antagligen stått still och att gummit torkar ur med tiden. Ställer man av en hoj så är mitt tips att hojen startas upp nån gång om året och att man niger med gaffeln och bromsar m.m. dvs ser till att alla rörliga delar just får röra på sig.
Om hojen inte stått still så rör det sig troligtvis om en defekt packbox från början eller att den skadats vid montering och i så fall håller jag med dig. Guzzi är kända för att ha en ojämn kvalite på hojarna, vilket jag har personlig erfarenhet av.
Thomas
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Läckage kardan.

Inlägg av Janne G »

Hej, VAR läcker den? Är det i axelns förlängning eller i packningen? Jag gjorde denna manöver på V11:an för några år sedan och då var det vid axeln (ser ungefär likadan ut) och då bytte jag nr 15 och/eller 17 (ser ut som samma) samt packningen 21 och/eller 22. Glöm inte Locktite på skruvarna nr 25, kan vara bra om de sitter ordentligt. Det ser ut som om du hämtat bilden från Stein Dinse och man brukar väl kunna klicka på numret för att få en förklaring (på tyska) vad det är för del?.
Lycka till!
Gusse
H-O
GuzziFanatisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 sep 2009, 19:19
Mina motorcyklar: V85 TT 2019
NV 36 1953
I lagens ögon också dessa små MC:
9 Zündapp
3 Kreidler
Ort: Ullånger

Re: Läckage kardan.

Inlägg av H-O »

Janne G skrev:Hej, VAR läcker den? Är det i axelns förlängning eller i packningen? Jag gjorde denna manöver på V11:an för några år sedan och då var det vid axeln (ser ungefär likadan ut) och då bytte jag nr 15 och/eller 17 (ser ut som samma) samt packningen 21 och/eller 22. Glöm inte Locktite på skruvarna nr 25, kan vara bra om de sitter ordentligt. Det ser ut som om du hämtat bilden från Stein Dinse och man brukar väl kunna klicka på numret för att få en förklaring (på tyska) vad det är för del?.
Lycka till!

Hallå. Jag har inte rivit än, kanske tar det endera i vinter eller efter nästa säsong, det är
ytterst lite än, nåt dropp då och då så pass att fälgen får lite på sig så att vägdammet fastnar.
Ska beställa lite saker till Sporten så då tänkte jag köpa grejorna till den här också.
Just nu känns det roligare att fixa med Sporten, plus att jag fjantar med ett gäng moppar också så
får väl se om orken finns redan i vinter.

Så jag tänkte bara höra med er med erfarenhet av dom här vad jag bör beställa.
DeThomaso skrev:Min gissning är att hojen stått orörd ett tag utan att grejerna fått röra på sig
Nja, jag har ju kört med den ca 200-250 mil varje sommar sen jag köpte den -11.
Det har blivit lite mil på MC senaste åren pga min reumatism men utan hoj kan jag inte
tänka mig att vara så länge jag på något vis duger till att köra.
Guzziologen
Guzzifantast
Inlägg: 82
Blev medlem: 18 jan 2010, 20:56
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1100 Sport -97
Moto Guzzi Stelvio NTX -16

Tidigare hojar:
Montesa Cota 123 -81
Moto Guzzi Stornello 125 (160) -72
Moto Guzzi V50 Monza -84
Moto Guzzi Le Mans 850 III -82
Ort: JÄRNA

Re: Läckage kardan.

Inlägg av Guzziologen »

Hej H-O!

Innan du skruvar isär och byter packningar och packboxar, så kan jag tipsa dig om en additiv (tillsats) som man häller i oljan, som både motverka läckage och även kan stoppa om det inte är för stort. Omega 917 Seal saver/packningsskydd heter det.

Bifogar en länk där jag hittade den, när jag googlade, själv köpte jag en flaska hos den lokala bilverkstaden.

http://www.oljebaren.se/omega/omega-917 ... kydd-177ml

Dyrt skit är det men den räcker hur läng som helst då du bara tillsätter 1% i förebyggande syfte, och 3% vid läckage.

Har precis hällt i det i dotterns Breva som hade stått still ett år när vi köpte den, den svettas också ut lite olja. Får se om det funkar även här. Har haft positiva erfarenheter tidigare från både Guzzi "bak klumpar" till styrservopump på en Clio.

Mvh Perra
H-O
GuzziFanatisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 sep 2009, 19:19
Mina motorcyklar: V85 TT 2019
NV 36 1953
I lagens ögon också dessa små MC:
9 Zündapp
3 Kreidler
Ort: Ullånger

Re: Läckage kardan.

Inlägg av H-O »

Hallå Perra.

hmm... ja, kanske det. Jag är ju allmänt skeptisk till "mirakelmedel" av alla möjliga slag men
det kan ju testas. Värsta som kan hända är ju att det fortfarande läker :D

Fast har du sett att det funkar för dig så då låter det helt klart intressant. Tack för tipset.
Användarvisningsbild
cumber
GuzziFanatisk
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 jan 2008, 19:21
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -71
Ort: Västerås

Re: Läckage kardan.

Inlägg av cumber »

Jag trodde jag också behövde demontera min kardan på den Breva 1100 som köptes begagnad hos Lelles, och som hade stått still i 1,5 år.

Köpte då istället på rekommendation från forumet Red Line Heavy Weight Shock Proof olja. Hittade den på närmaste Mekonomen. Såg ut som röd sirap och fungerade utmärkt.
http://www.redlineoil.se/vaxelladsolja/ ... proof-olja
Kardanen läckte ingenting under de 2 år jag hade kvar Brevan.
Cumber
Stornello 125 -71
H-O
GuzziFanatisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 sep 2009, 19:19
Mina motorcyklar: V85 TT 2019
NV 36 1953
I lagens ögon också dessa små MC:
9 Zündapp
3 Kreidler
Ort: Ullånger

Re: Läckage kardan.

Inlägg av H-O »

Jag köpte en flaska Red Line Seal Saver.
Bara det blir nåt vettigt helgväder så ska jag ta en sväng, torde väl få
köra ett tag innan det går att avgöra om det funkade.


(Klinkhammer, jag har fått lön nu!) :)
H-O
GuzziFanatisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 sep 2009, 19:19
Mina motorcyklar: V85 TT 2019
NV 36 1953
I lagens ögon också dessa små MC:
9 Zündapp
3 Kreidler
Ort: Ullånger

Re: Läckage kardan.

Inlägg av H-O »

Var en sval( +13 och mulet) sväng i går på 18 mil. Kommer fortfarande som innan några droppar. Det positiva är att
det inte läker mer än innan seal savern i alla fall :)
H-O
GuzziFanatisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 sep 2009, 19:19
Mina motorcyklar: V85 TT 2019
NV 36 1953
I lagens ögon också dessa små MC:
9 Zündapp
3 Kreidler
Ort: Ullånger

Re: Läckage kardan.

Inlägg av H-O »

Kom hem från jobbet vid 5-tiden och det var +19. Tog och hällde i en redig skvätt till och körde 4 mil,
stannade, det fanns lite lite fukt. Körde sen en 8 mil till och när jag kom hem så var det snustorrt under "klumpen"

Tendensen är positiv, kanske kanske funkar den där vätskan.

En härlig sväng i kväll fick jag i alla fall. Snön ligger ju och lurar..... :wink:



Bild
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Läckage kardan.

Inlägg av Janne G »

Trevligt när det är så enkelt! Trevlig bild också, och väg. Det är väl söder om Klockestrand innan anslutningen till E4. Den blev väl utnämnd till en av Sveriges vackraste vägar när man breddade och asfalterade den i samband med att Höga Kustenbron byggdes vill jag minnas. Passar säkert V7:an som en smäck..... :D
Gusse
H-O
GuzziFanatisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 sep 2009, 19:19
Mina motorcyklar: V85 TT 2019
NV 36 1953
I lagens ögon också dessa små MC:
9 Zündapp
3 Kreidler
Ort: Ullånger

Re: Läckage kardan.

Inlägg av H-O »

Ja, det är den vägen. Tyvärr så har det växt upp löv så en del av den fina utsikten över
Ångermanälven är skymd.

Jodå, den lille är kul att köra. Känns som en moped jämfört med dom Harleys jag kört i 23 år innan.
Visst, kanske lite väl klent med effekt men egentligen behöver jag inte mer, jag gubbkör oftast numera :)
Men det är ju en rätt flexibel motor, man behöver inte växla så ofta, drar bra från lägre varvtal vilket jag gillar.
Lite väl höga varv när man maschar i 120-130, en 6:a som sänkt varvet hade varit bra, den bör ju palla med
det då max vrid ligger på 3600 rpm.

Totalt sett är jag nöjd . Kvaliteten på den får väl tiden utvisa.
H-O
GuzziFanatisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 sep 2009, 19:19
Mina motorcyklar: V85 TT 2019
NV 36 1953
I lagens ögon också dessa små MC:
9 Zündapp
3 Kreidler
Ort: Ullånger

Re: Läckage kardan.

Inlägg av H-O »

Har äntligen fått tummen ur och rivit slutväxeln, hmm... en skada på ytan där packboxen ska täta. Har
ju alltså varit sen monteringen på fabriken. Här snackar vi kvalitetskontroll! 8)

Bild
Skriv svar