Delar till äldre MG
Moderator: Moderatorer
- Frank
- UppKomling
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 15 jul 2014, 21:43
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 850 T5 1984' med halvkåpa och spoiler i originalfärg. Beckers packväskor och toppbox. Har haft cykeln sedan den var ny. Har inte startats sedan 2002. Ambitionen är att få igång den till sommaren 2015. Har även haft en Stornello 1972 mellan åren 76-78.
Delar till äldre MG
Hej
Är ny på forumet och ny som medlem. Har en MG 850 T5 -84 som jag har ägt sedan den var ny. Den har bara rullat lite över 4000 mil och då mest på touring i europa. Har haft den avställd sedan 2002, men den har stått i varmförråd. Nu har jag tänkt att skaka liv i den igen och undrar därför om det idag finns delar att få tag på till min ögonsten ? I första hand så behöver jag enbart ett oljefilter och en trågpackning. Det kommer säkert att dyka upp fler saker som behöver bytas vart efter. Då jag ställde av den fungerade allt utom omkopplaren för hel/halvljus. Kopplingen har dock jävlats genom åren, då jag har haft ojämt motordrag trots att kopplingen varit intryckt helt. (Justerad) Det har helt enkelt känts som om kopplingen inte har frikopplat helt.
Är ny på forumet och ny som medlem. Har en MG 850 T5 -84 som jag har ägt sedan den var ny. Den har bara rullat lite över 4000 mil och då mest på touring i europa. Har haft den avställd sedan 2002, men den har stått i varmförråd. Nu har jag tänkt att skaka liv i den igen och undrar därför om det idag finns delar att få tag på till min ögonsten ? I första hand så behöver jag enbart ett oljefilter och en trågpackning. Det kommer säkert att dyka upp fler saker som behöver bytas vart efter. Då jag ställde av den fungerade allt utom omkopplaren för hel/halvljus. Kopplingen har dock jävlats genom åren, då jag har haft ojämt motordrag trots att kopplingen varit intryckt helt. (Justerad) Det har helt enkelt känts som om kopplingen inte har frikopplat helt.
- Bilagor
-
- Mc 31.jpg
- (289.39 KiB) Nerladdad 222 gånger
-
- Guzzifantast
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 07 jul 2010, 19:38
- Mina motorcyklar: 1200 Sport -12
- Ort: Gävle
Re: Delar till äldre MG
Stein Dinse i Tyskland. De gånger jag handlat med dem har det funkat finfint.
http://www.stein-dinse.biz/index.php?language=en
Biscaya - svenska firma som tydligen skall ha erfarenhet av äldre Guzzi. Jag har dock ingen erfarenhet av att handla med dem.
http://www.biscaya.com/index.php
http://www.stein-dinse.biz/index.php?language=en
Biscaya - svenska firma som tydligen skall ha erfarenhet av äldre Guzzi. Jag har dock ingen erfarenhet av att handla med dem.
http://www.biscaya.com/index.php
Rodd är den kraft som åtgår för att hämta mer bensin till motorn.
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Delar till äldre MG
Som medlem i klubben får man nu också fina rabatter hos Stein-Diense GmbH:
http://www.guzziclubforum.nu/Forum/view ... =24&t=5017
http://www.guzziclubforum.nu/Forum/view ... =24&t=5017
Ciao / Ne
-
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
- Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.
Re: Delar till äldre MG
Vet nu inte vilka som jobbar kvar på Biscaya Motor AB men jag hade mycket kontakt med dem när Panta jobbade i firman och de har otroligt mycket kunskap om Guzzi i firman. Panta rejsade med Guzzi under en period och hade mycket guzzigodis på vinden från den tiden. De har sysslat mycket med att trimma guzzi också. Nu är det länge sedan jag hade kontakt med dem men slå en pling till dem och prata om vad du behöver. Det kan aldrig skada....Mårten skrev:Stein Dinse i Tyskland. De gånger jag handlat med dem har det funkat finfint.
http://www.stein-dinse.biz/index.php?language=en
Biscaya - svenska firma som tydligen skall ha erfarenhet av äldre Guzzi. Jag har dock ingen erfarenhet av att handla med dem.
http://www.biscaya.com/index.php
Thomas
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Certifierad virrpanna
- Frank
- UppKomling
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 15 jul 2014, 21:43
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 850 T5 1984' med halvkåpa och spoiler i originalfärg. Beckers packväskor och toppbox. Har haft cykeln sedan den var ny. Har inte startats sedan 2002. Ambitionen är att få igång den till sommaren 2015. Har även haft en Stornello 1972 mellan åren 76-78.
Re: Delar till äldre MG
Tack för svar. Stein-Diense verkar ha ett bra utbud. Bra också att de har sprängskisser på T5:an. Har redan klivit utanför min tänkta budget då jag kommer att beställa ny koppling och nya ljuddämpare.
-
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 28 sep 2009, 19:19
- Mina motorcyklar: V85 TT 2019
NV 36 1953
I lagens ögon också dessa små MC:
9 Zündapp
3 Kreidler - Ort: Ullånger
Re: Delar till äldre MG
Inte än tydligen. Här är svaret från dom:Nicke skrev:Som medlem i klubben får man nu också fina rabatter hos Stein-Diense GmbH:
"Hi Hasse,Thank you very much for your mail. The discount isn't available yet. As soon it will be available for your Club,
you all will get informed. The discount only will be valid for upcoming orders and not for the current orders.
Best regards
Simon"
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Delar till äldre MG
Hej.
Gör ett nytt försök i veckan. Jag skickade nämligen in en lista med medlemsnummer i fredags.
Där skrev jag bland annat också att det snart kommer en ny kund som behöver delar till en 850 T5, och att jag just därför måste få in den där listan nu.
Gör ett nytt försök i veckan. Jag skickade nämligen in en lista med medlemsnummer i fredags.
Där skrev jag bland annat också att det snart kommer en ny kund som behöver delar till en 850 T5, och att jag just därför måste få in den där listan nu.
Ciao / Ne
-
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 28 sep 2009, 19:19
- Mina motorcyklar: V85 TT 2019
NV 36 1953
I lagens ögon också dessa små MC:
9 Zündapp
3 Kreidler - Ort: Ullånger
Re: Delar till äldre MG
Det verkar ändå inte gälla för min order som jag beställde för ca 5 veckor sedan.(The discount only will be valid for upcoming orders and not for the current orders)
Jag behöver tydligen en del saker som inte fanns i lager. Men vintern är lång
Jag behöver tydligen en del saker som inte fanns i lager. Men vintern är lång
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: Delar till äldre MG
Hej och välkommen åter på Guzzi-hjulen!
En standardgrej på de där årsmodellerna är att det blir spår på "splines-drevet" som sitter på växellådans ingående axel. Det medför att lamellen inte rör sig fritt då du kopplar ur och kan vara en bidragande orsak till ditt problem.
Vad jag egentligen menar är att du bör överväga ett byte nu när du fixar kopplingen.
En standardgrej på de där årsmodellerna är att det blir spår på "splines-drevet" som sitter på växellådans ingående axel. Det medför att lamellen inte rör sig fritt då du kopplar ur och kan vara en bidragande orsak till ditt problem.
Vad jag egentligen menar är att du bör överväga ett byte nu när du fixar kopplingen.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
- Frank
- UppKomling
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 15 jul 2014, 21:43
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 850 T5 1984' med halvkåpa och spoiler i originalfärg. Beckers packväskor och toppbox. Har haft cykeln sedan den var ny. Har inte startats sedan 2002. Ambitionen är att få igång den till sommaren 2015. Har även haft en Stornello 1972 mellan åren 76-78.
Re: Delar till äldre MG
Hej och tack Leif. Det är just sådana här tips jag behöver för att få ordning på cykeln. Är drevet med på bilden i länken ? Eller är det splinesen på lamellcentrumet ?
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/C ... rettyPhoto
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/C ... rettyPhoto
Guzzi-Leif skrev:Hej och välkommen åter på Guzzi-hjulen!
En standardgrej på de där årsmodellerna är att det blir spår på "splines-drevet" som sitter på växellådans ingående axel. Det medför att lamellen inte rör sig fritt då du kopplar ur och kan vara en bidragande orsak till ditt problem.
Vad jag egentligen menar är att du bör överväga ett byte nu när du fixar kopplingen.
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: Delar till äldre MG
Yes; det är drevet längst ner till vänster på bilden som jag menar.
När du pillrar isär kopplingen kan du se om det är OK eller ej.
När du pillrar isär kopplingen kan du se om det är OK eller ej.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
- Frank
- UppKomling
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 15 jul 2014, 21:43
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 850 T5 1984' med halvkåpa och spoiler i originalfärg. Beckers packväskor och toppbox. Har haft cykeln sedan den var ny. Har inte startats sedan 2002. Ambitionen är att få igång den till sommaren 2015. Har även haft en Stornello 1972 mellan åren 76-78.
Re: Delar till äldre MG
Har svarvande metalliskt ljud när kopplingen är intryckt, som av ett dåligt urtrampningslager ??
-
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
- Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.
Re: Delar till äldre MG
Helt säkert urtrampningslagret som är slut och det krävs antagligen en isärtagning av växellådan för att fixa det. Har för mig att lagret sitter i änden av ingående axel i växellådan. Nån får rätta mig om jag har fel.
Thomas
Thomas
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Certifierad virrpanna
Re: Delar till äldre MG
Lagret är väl egentligen bara en härdat "bricka", som är åtkomlig så fort motor o växellåda är delat? Kanske behöver lite kopplingsfett?
mvh Bjarne
mvh Bjarne
Aktuellt:
MG 850T3 Cal '81, MG V65 Lario '86, Volvo BM 350 Boxer '63, Citroen C4 2007 och C5 2008
RIP:
Kawasaki 500H1 '73, Honda CB500 '76, CX500 '78, MG 850T '74 m. sidvagn, MG 850T3 '76, Citroen GSA, BX16V
MG 850T3 Cal '81, MG V65 Lario '86, Volvo BM 350 Boxer '63, Citroen C4 2007 och C5 2008
RIP:
Kawasaki 500H1 '73, Honda CB500 '76, CX500 '78, MG 850T '74 m. sidvagn, MG 850T3 '76, Citroen GSA, BX16V
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Delar till äldre MG
En skev mellanplatta lär vara kardinalfel på Guzzi. Nån med bättre vetande får säga emot om jag har fel. Åtgärdstips här:
http://www.thisoldtractor.com/guzzitech ... e-cure.pdf
Skall själv prova på Centauron i vinter.
/Micke
http://www.thisoldtractor.com/guzzitech ... e-cure.pdf
Skall själv prova på Centauron i vinter.
/Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.