Lm 4
Moderator: Moderatorer
-
- Guzziåkare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 18 jul 2013, 20:34
- Mina motorcyklar: Moto guzzi le mans 1000 SE
Lm 4
Tänkte höra om någon har nå tips o ge angående min lm4.
Problemet är att den är svårstartad kall, varm startar den direkt efter man kört ett tag.
Jag har bytt till ny startmotor, batteri, kablar mellan start o batteri, men ändå så känns startmotorn slö, spelar ingen roll om jag laddar batteriet till max, startar den inte direkt kall så blir det problem, kan inte köra startmotorn med än 10-15 sec, sen är det kört!
Dessutom tar hojen ström, har den stått ett par dagar så är det kritiskt, startar den inte direkt så går den inte igång.
Om den inte går igång så brukar den avgasknalla en gång som en kanon, provade sist att slå av on/off knappen på styret, small som satan, trodde nästan polisen var på väg!
Förgasarna är renoverad och chokarna inställda!
Har lucas rita tändsystem på den, är den mycket strömkrävande för o gnista, känns som att när startmotorn går slött så är den helt död!
Den går perfekt annars!
Går bett på detta, tips?
,
Problemet är att den är svårstartad kall, varm startar den direkt efter man kört ett tag.
Jag har bytt till ny startmotor, batteri, kablar mellan start o batteri, men ändå så känns startmotorn slö, spelar ingen roll om jag laddar batteriet till max, startar den inte direkt kall så blir det problem, kan inte köra startmotorn med än 10-15 sec, sen är det kört!
Dessutom tar hojen ström, har den stått ett par dagar så är det kritiskt, startar den inte direkt så går den inte igång.
Om den inte går igång så brukar den avgasknalla en gång som en kanon, provade sist att slå av on/off knappen på styret, small som satan, trodde nästan polisen var på väg!
Förgasarna är renoverad och chokarna inställda!
Har lucas rita tändsystem på den, är den mycket strömkrävande för o gnista, känns som att när startmotorn går slött så är den helt död!
Den går perfekt annars!
Går bett på detta, tips?
,
-
- Guzzifantast
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 10 jun 2009, 18:30
- Mina motorcyklar: I Garaget:
-Guzzi Quota 1100 ES,-99.
-Guzzi 850cc LM III,-82.
-SWM RS 320cc TL,–82.
Sålda hojar:
-Honda XL 250cc Motosport,-74.
-Honda XL 350cc,–76.
-Moto Morini 500cc SEI-V,-82.
Re: Lm 4
Hej! Madkoffe
Du har med ganska stor sannolikhet ett jordfel någonstans på hojen eftersom batteriet står och drar ur kräm över natten.
Jag har haft ett liknande fel på min Quota för ca:2år sedan, det var laddningsregulatorn som var paj.
Symtom:
-drog ur batteriet över natt.
-starmotorn var seg trots att jag har en ”rapp Valeo startmotor” på hojen & sedan dog batteriet när man stått och nött ett tag .....
-laddningen var ingen höjdare direkt när man var ute och körde = spring start ibland eller hjälp med startkablar!
Tips!
- Mät upp din laddnings regulatorn! Där har du nog felet.
- Kolla också alla jordpunkter på ramen med en multimeter. Där blir det lätt oxid /rost med åren.
Här har du en länkar till laddningsregulatorer:
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/E ... ::983.html
http://www.stein-dinse.biz/Complete-par ... :1834.html
Lycka till !
Mvh.Lasse
Du har med ganska stor sannolikhet ett jordfel någonstans på hojen eftersom batteriet står och drar ur kräm över natten.
Jag har haft ett liknande fel på min Quota för ca:2år sedan, det var laddningsregulatorn som var paj.
Symtom:
-drog ur batteriet över natt.
-starmotorn var seg trots att jag har en ”rapp Valeo startmotor” på hojen & sedan dog batteriet när man stått och nött ett tag .....
-laddningen var ingen höjdare direkt när man var ute och körde = spring start ibland eller hjälp med startkablar!
Tips!
- Mät upp din laddnings regulatorn! Där har du nog felet.
- Kolla också alla jordpunkter på ramen med en multimeter. Där blir det lätt oxid /rost med åren.
Här har du en länkar till laddningsregulatorer:
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/E ... ::983.html
http://www.stein-dinse.biz/Complete-par ... :1834.html
Lycka till !
Mvh.Lasse
-
- Guzziåkare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 18 jul 2013, 20:34
- Mina motorcyklar: Moto guzzi le mans 1000 SE
Re: Lm 4
Hoj, jag har en ny laddregulator, trodde att det var den, men inte det!
Har även dragit en extra jord från regulatorn till batteriet!
Ska kika lite på tändningen, inte för att jag har ändrat den, men att den kanske har åkt efter ändå!
Kan on/off knappen på styrreglaget spöka o ge samma symtom, är lite omlött där och kanske inte riktigt bra kontakt?
Jag har också en valeo startmotor, den ska väl snurra snabbt o fort?
Har även dragit en extra jord från regulatorn till batteriet!
Ska kika lite på tändningen, inte för att jag har ändrat den, men att den kanske har åkt efter ändå!
Kan on/off knappen på styrreglaget spöka o ge samma symtom, är lite omlött där och kanske inte riktigt bra kontakt?
Jag har också en valeo startmotor, den ska väl snurra snabbt o fort?
-
- Guzzifantast
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 10 jun 2009, 18:30
- Mina motorcyklar: I Garaget:
-Guzzi Quota 1100 ES,-99.
-Guzzi 850cc LM III,-82.
-SWM RS 320cc TL,–82.
Sålda hojar:
-Honda XL 250cc Motosport,-74.
-Honda XL 350cc,–76.
-Moto Morini 500cc SEI-V,-82.
Re: Lm 4
Åhoj!
Jag har också råkat ut för en kortis i start motorn!
Se länken & läs tråden här nedan.
Här har jag & några andra Guzzi medlemmar tips om hur man kan lösa problemet med en startmotor som krånglar.
Inläggsrubrik: Re: V11,an startar inte.
Mitt svar i tråden:
Postat: 04 jul 2013, 19:26
Hej! Masse.
Jag tror att du har samma fel i din Valeo- Start motor som jag fick i min under förra året.
Den har inte skurit det finns endast lager bronsbussningar i startmotorn.
Men där i mot så i elmotorns yttre hölje sitter magneter limmade, dessa släpper och orsakar kort slutning.
Jag har renoverat min startmotor och köpt en uppdaterad version av plåt höljet med magneter för 35 dollar:
http://www.euromotoelectrics.com/produc ... magccw.htm
+Renoverings sats till startmotorn för 16:95 dollar:
http://www.euromotoelectrics.com/produc ... tkplus.htm
Delarna köpte jag från: Euro MotoElectrics i Dever Usa.
Ganska billigt och snabba att levera delarna.
Så kasta inte motorn den går att renovera för en billig penning, & den blir som ny!
Mvh. Lasse.
Länk till hela tråden:
http://www.guzziclubforum.nu/Forum/view ... orn#p19850
Om man är lite händig så är det inga svårigheter att renovera en Valeo startmotor, min blev som ny.
Mvh. Lasse.
Jag har också råkat ut för en kortis i start motorn!
Se länken & läs tråden här nedan.
Här har jag & några andra Guzzi medlemmar tips om hur man kan lösa problemet med en startmotor som krånglar.
Inläggsrubrik: Re: V11,an startar inte.
Mitt svar i tråden:
Postat: 04 jul 2013, 19:26
Hej! Masse.
Jag tror att du har samma fel i din Valeo- Start motor som jag fick i min under förra året.
Den har inte skurit det finns endast lager bronsbussningar i startmotorn.
Men där i mot så i elmotorns yttre hölje sitter magneter limmade, dessa släpper och orsakar kort slutning.
Jag har renoverat min startmotor och köpt en uppdaterad version av plåt höljet med magneter för 35 dollar:
http://www.euromotoelectrics.com/produc ... magccw.htm
+Renoverings sats till startmotorn för 16:95 dollar:
http://www.euromotoelectrics.com/produc ... tkplus.htm
Delarna köpte jag från: Euro MotoElectrics i Dever Usa.
Ganska billigt och snabba att levera delarna.
Så kasta inte motorn den går att renovera för en billig penning, & den blir som ny!
Mvh. Lasse.
Länk till hela tråden:
http://www.guzziclubforum.nu/Forum/view ... orn#p19850
Om man är lite händig så är det inga svårigheter att renovera en Valeo startmotor, min blev som ny.
Mvh. Lasse.
-
- Guzziåkare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 18 jul 2013, 20:34
- Mina motorcyklar: Moto guzzi le mans 1000 SE
Re: Lm 4
Mina kol sitter fast , köpte den i somras(valeo)
Kan ju även vara att mitt nya batteri helt enkelt är fel på, blir o bytta startmotor och batteri igen!
Nån som har erfarenhet av lithiumbatterier?
Kan ju även vara att mitt nya batteri helt enkelt är fel på, blir o bytta startmotor och batteri igen!
Nån som har erfarenhet av lithiumbatterier?