Motorrenovering av V65 Lario -85

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Motorrenovering av V65 Lario -85

Inlägg av DeThomaso »

Tjena alla
Nu har demonteringen börjat av min 1985 års V65 Lario. Nedan hojen innan strippning.
20141014_125658.jpg
20141014_125658.jpg (73.17 KiB) Visad 7655 gånger
20141014_125606.jpg
20141014_125606.jpg (63.38 KiB) Visad 7606 gånger
20141014_125642.jpg
20141014_125642.jpg (74.26 KiB) Visad 7597 gånger
Kan bara ladda upp 3 bilder per inlägg så jag gör lite fler inlägg med bilder ;-)
Lite kort rapporterat så har jag strippat hojen, lyft av ramen från motorn och plockat bort topparna och cylindrarna från motorn.

Jag har kvar att dela motorn och ta bort vevaxel och kamaxel för att kontrollera skicket på dessa. Kamaxeln kommer att bytas mot en 14mm variant (från Imolan). Sedan har jag beställt och fått nya specialgjorda ventiler (hårdare material) från Brian Reuter i Danmark. Stein Dinse har fått en beställning på ny kamaxel ( från Imolan), progressiva ventilfjädrar, knaster, fjäderbrickor (från Nevadan) samt en fullständig packningssats till Larion.

Denna hoj behövde en genomgång trots sina få mil (2500)! I vänster topp behöver ventilerna bytas då 2 har tecken på skador. Sedan har höger cylinder en ordentlig repa i loppet och detta är mitt nu största bekymmer. Det är inte helt enkelt att köpa nya cylindrar och kolvar. Jag är dock glad att topparna inte är spruckna då toppar är, i stort sett, omöjliga att få tag i.
Jag har en fråga till den gemensamma kunskapen i klubben. Är det någon som vet om Larions cylindrar är belagda med Niguasil eller krom orginal? jag ser inget tecken på det i dessa cylindrar. Fråga 2 ,( tog bort den då jag ändå har beställt en begagnad cylinder och topp.)
Det kommer mer när jag skruvat lite till. Hur kopplar man ett Instagramkonto till detta forum?
Ha en fortsatt trevlig helg alla
Ciao
Thomas
Senast redigerad av 1 DeThomaso, redigerad totalt 11 gånger.
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Motorrenovering av V65 Lario -85

Inlägg av DeThomaso »

Katten vaktar ventilsändningen ;-)
Katten vaktar ventilsändningen ;-)
20141103_194252.jpg (73.05 KiB) Visad 7587 gånger
Plasten är väck
Plasten är väck
20141104_172122.jpg (55.4 KiB) Visad 7585 gånger
Nu börjar man se förutsättningarna lite mer
Nu börjar man se förutsättningarna lite mer
20141104_172143.jpg (96.35 KiB) Visad 7585 gånger
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Motorrenovering av V65 Lario -85

Inlägg av DeThomaso »

Andningsvägarna är fria....
Andningsvägarna är fria....
20141104_184232.jpg (63.79 KiB) Visad 7581 gånger
Kropp och själ är frigjorda från varandra
Kropp och själ är frigjorda från varandra
20141108_124746.jpg (77.85 KiB) Visad 7582 gånger
Dags för motorn att plockas ur
Dags för motorn att plockas ur
20141108_124814.jpg (84.17 KiB) Visad 7581 gånger
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Motorrenovering av V65 Lario -85

Inlägg av DeThomaso »

Hjärt och lungräddningen kan börja
Hjärt och lungräddningen kan börja
20141108_152227.jpg (74.22 KiB) Visad 7574 gånger
Detta får jag ta reda på senare
Detta får jag ta reda på senare
20141108_152441.jpg (95.65 KiB) Visad 7569 gånger
Nu kan arbetet börja på riktigt
Nu kan arbetet börja på riktigt
20141108_165248.jpg (73.39 KiB) Visad 7569 gånger
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Motorrenovering av V65 Lario -85

Inlägg av DeThomaso »

Idag beställdes en styck begagnad komplett cylinder med kolv från Martin Hagerman http://www.guzziepiu.de för ca 85 Euro inkl. frakt och tysk moms. Kan tips om den firman och denna är också bra
http://www.gutsibits.co.uk/
De har rätt mycket smått och gott, både nytt och begagnat.
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Motorrenovering av V65 Lario -85

Inlägg av DeThomaso »

Håller nu på och demonterar generatorn och har problem med att få bort rotorn. Någon som vet hur det där specialverktyget ser ut som man ska använda för att lossa rotorn från den koniska änden på vevaxeln? Kan jag bara slipa av gängorna som sitter ytterst på en passande bult och sen dra? Någon som vet?
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Motorrenovering av V65 Lario -85

Inlägg av Janne G »

DeThomaso skrev:Håller nu på och demonterar generatorn och har problem med att få bort rotorn. Någon som vet hur det där specialverktyget ser ut som man ska använda för att lossa rotorn från den koniska änden på vevaxeln? Kan jag bara slipa av gängorna som sitter ytterst på en passande bult och sen dra? Någon som vet?
Tjena, jag har en verkstadshandbok för 1 100-motorn och där finns en förteckning över specialverktyg.
En typ av skruvtving för borttag av fläns står det. Kan försöka e-posta hela boken till dig.
Annars plockade jag bort rotorn på V11:an när jag bytte packning och vill minnas att jag tog två skruv-
mejslar och bände loss den bakifrån, kanske funkar för dig med?
Gusse
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Motorrenovering av V65 Lario -85

Inlägg av DeThomaso »

Jag har försökt med skruvmejslar, tung gummiklubba och meterlånga bräckjärn men fanskapet rubbas inte :evil:
Rotorn har antagligen suttit fast i rätt många år. Jag har för mig att jag, sist jag plockade isär en smallblockare (för ca 25 år sedan), fick jag skruva tillbaka bulten så det blev ca 1 cm öppning och sen använda bulten som mothåll för avdragaren. Jag kommer inte på något annat sätt att få mothåll från själva vevaxeln då man inte ser den innan rotorn är av. Alltså bulten skruvas ju först genom rotorn för att sedan skruvas fast i vevaxeln. Så om jag skruvar fast den lite grann i vevaxeln så borde jag kunna använda den för att dra ut rotorn. Resonerar jag rätt, tycker ni? Jag har alla manualer till smallblockarna men ingen förteckning finns i dessa över specialvertygen. Det är ju bra att ha dessa då man kan klura ut hur man kan göra egna varianter. Så maila gärna över materialet till thomas.nyvell(snabela)gmail.se
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Motorrenovering av V65 Lario -85

Inlägg av Janne G »

DeThomaso skrev:Jag har försökt med skruvmejslar, tung gummiklubba och meterlånga bräckjärn men fanskapet rubbas inte :evil:
Rotorn har antagligen suttit fast i rätt många år. Jag har för mig att jag, sist jag plockade isär en smallblockare (för ca 25 år sedan), fick jag skruva tillbaka bulten så det blev ca 1 cm öppning och sen använda bulten som mothåll för avdragaren. Jag kommer inte på något annat sätt att få mothåll från själva vevaxeln då man inte ser den innan rotorn är av. Alltså bulten skruvas ju först genom rotorn för att sedan skruvas fast i vevaxeln. Så om jag skruvar fast den lite grann i vevaxeln så borde jag kunna använda den för att dra ut rotorn. Resonerar jag rätt, tycker ni? Jag har alla manualer till smallblockarna men ingen förteckning finns i dessa över specialvertygen. Det är ju bra att ha dessa då man kan klura ut hur man kan göra egna varianter. Så maila gärna över materialet till thomas.nyvell(snabela)gmail.se
OK, de kan ju sitta fast ordentligt. Nu har e-posten lämnat mig iallafall så
du får höra av dig om den inte kommer.
Gusse
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Motorrenovering av V65 Lario -85

Inlägg av Janne G »

Hallå igen,
nu "ramlade" jag på ett verktyg benämnt "toa14008"
på Gutsibits, kanske funkar?
Om inte annat verkar du ju vara på rätt väg med att försöka
"skruva" loss rotorn eftersom de skriver "Simply screw in until
the rotor pops off"
Gusse
musse
GuzziFanatisk
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 maj 2007, 05:45
Mina motorcyklar: MG V850-T5-84,,NSU Superlux-56,HVA Populär-58,MG V85 TT Speciale.Crescent Skoterett 64
Ort: Vetlanda

Re: Motorrenovering av V65 Lario -85

Inlägg av musse »

Hej. för att få loss rotorn skruvar du loss insexskruven som håller den,sedan stoppar du in en lagom lång bit rundstång (kommer inte ihåg längden men den kan du mäta fram)sedakandu lossa rotorn genom att gänga i skruven i rotorn och med rundstången som mellan läg dra bort rotorn genom att dra åt skruven.Sitter den mycket hårt kan du dra åt skruven ordentligt.sedan ge skruvskallen ett hammarslag,rundstången bör vara av bra kvalitet gärna härdad.villdu vara rädd om originalskruven kan du använda en annan men den bör vara av kvalitet 12-9.

M.V.H. Musse
T-5 Forewer
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Motorrenovering av V65 Lario -85

Inlägg av DeThomaso »

Tack för tipsen, jag lyckades få loss rotorn men den satt som fanken. Jag använde mig av orginalskruven ( lossad ca 1 cm) och en 3 armad avdragaren. Det gick men attans vad det small till. Den rotorn var nog inte lossad på många år. Motorn är nu helt i bitar och ska tvättas och målas. Jag lägger upp några bilder lite senare. Nu väntar jag bara på paket från tomten i Tyskland. Men det finns ju alltid annat att göra så länge :D
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Motorrenovering av V65 Lario -85

Inlägg av DeThomaso »

Hej alla. Då det blir för omständigt att hålla på och uppdatera projektet på ett flertal ställen så upphör jag med det på denna sajt. Ni kan istället följa projektet på Facebook. Jag är aktiv i grupperna Hojbyggarna och Motorcyklisternas FB-sida. Välkomna dit istället.
Thomas
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Motorrenovering av V65 Lario -85

Inlägg av Guzzi-Leif »

Håller tummarna!
Larion är ju en riktig karamell att köra!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Motorrenovering av V65 Lario -85

Inlägg av DeThomaso »

Larion är i gång igen efter vinterns motorrenovering. Det har varit många turer med att hitta alla delar som nu sitter i motorn. Kosmetiskt ser den nästan likadan ut förutom att motorn är lackad i svart med ventilkåporna i guld. Jag bor i Katrineholm, där ni har förlagt vårträffen så vill bara hojen det så kommer jag till Janne i Arboga och gör er sällskap hem till K-holm.
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Skriv svar